کد خبر: 38755 | زمان مخابره: 14:36:40 - دوشنبه 28 مهر 1393 | بدون نظر | |

تاکید استاندار کرمان بر شناسایی مفاخر فرهنگی

استاندار کرمان گفت: آثار و هنرمندانی در استان کرمان داریم که ناشناخته هستند و این افراد باید شناسایی و معرفی شوند.

 به گزارش  نشانه نیوز و به نقل از  روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم حسینی در نشست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان افزود: اگر بخواهید انجمن آثار و مفاخر، انجمنی فعال، پویا و مفید باشد باید مفاخر کرمان چه آنها که در کرمان و ایران سکونت دارند و چه کرمانی های مقیم خارج شناسایی و شناسنامه آثار آنها نیز تدوین شود.

وی ادامه داد: هرچه انجمن کارش را با برنامه ریزی و محتوای قوی تری دنبال کند آثاری که بر جای می گذارد ماندگار تر و قابل تامل تر خواهد بود.

استاندار کرمان برحضور دو تن از روحانیون و بانوان کرمانی در کمیته علمی این انجمن تاکید کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این نشست، تکریم مفاخر فرهنگی را هویت بخشی به تاریخ فرهنگ و هنر عنوان کرد و گفت: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان کرمان با هدف معرفی و بزرگداشت مفاخر راه اندازی شده است.

فرشید فلاح با بیان اینکه انجمن چهار راهی است که دستگاه های متولی را با نخبگان و مفاخر گره می زند افزود: این انجمن می تواند، بخش پژوهشی هم داشته باشد و کارهای علمی و تحقیقی را در دستور کار قرار دهد تا چهره بزرگانی که ممکن است گذر زمان گردی بر آن نهاده باشد را پاک کند.

وی با اشاره به برگزاری سه جلسه کمیته علمی انجمن گفت: فهرست ۲۵ نفر از مفاخر قدیم کرمان تهیه شده که باید به تصویب انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان کرمان برسد.

وی ادامه داد: راه اندازی کتابخانه و سایت انجمن و نصب مجسمه ها در سطح شهر مورد بحث قرار گرفته است.

مدیر مسوول روزنامه اطلاعات نیز با اشاره به پیشگامی استان در شناخت کرمان و مفاخر گفت: کرمان اولین استانی بود که مرکز کرمان شناسی را با ابتکار و پیش گامی سید حسین مرعشی تاسیس کرد اما در دورانی به دلیل تلقی و بینش خاصی که مسئولین وقت داشتند این مرکز مهجور واقع شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی افزود: انتظار ما از دولت تدبیر و امید این بود که این مرکز و به دنبال آن شناخت مفاخر فرهنگی استان احیا شود.

وی بیان کرد: در خارج از کشور نیز شخصیت هایی داریم که دلشان برای وطنشان می تپد و آرزویشان این است که شرایطی پیش بیاید تا بتوانند مجددا در سرزمینشان حضور پیدا کنند.

دعایی با بیان اینکه ما به مفاخر خود می بالیم گفت: جفاست اگر از سردار سلیمانی یاد نکنیم و شخصیت هایی چون مرحوم افضلی پور که کرمانی نیستند ولی خدمات شایسته ای در کرمان انجام دادند و اشخاص بی نظیری مانند عطا احمدی را فراموش کنیم.

هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده مطرح کودک و نوجوان نیز گفت: در طول این سال ها اینگونه اقدامات بسیار خوب آغاز اما بد تمام شده است.

وی با بیان اینکه مفاخر باید با سختگیری انتخاب شوند افزود: باید کسانی را به عنوان مفاخر استان کرمان انتخاب کنیم که به کرمانی بودن خود افتخار کنند نه اینکه ناز کسی را بخریم.

این عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: برای شروع باید با معیار و چارچوب تعریف شده، مشخص کنیم چه اشخاصی و با چه معیاری می توانند جزو مفاخر استان کرمان باشند.

وی ادامه داد: باید افق دید وسیعی داشته باشیم و همه اقوام را در نظر بگیریم نه اینکه با تنگ نظری مانع حضور مفاخر استان در انجمن بشویم زیرا ملاک عقیده افراد نیست بلکه خدمتی است که به استان کرمان کرده اند.

محمدعلی گلاب زاده نویسنده و پژوهشگر کرمانی نیز در این نشست گفت: سهم رنج کرمان در گذر تاریخ به مراتب بیشتر از سهم شادی هاست و کمتر زمانی در تاریخ کرمان پیدا می شود که این خطه بستر آرامی داشته باشد.

وی افزود: شخصیت و مفاخر استان کرمان در چنین بستر سختی از تاریخ آمدند و عزت پیدا کردند و اینگونه نبوده است که در آرامش به سر ببرند و همه چیز برایشان فراهم باشد.

در این جلسه مهدی رجبعلی پور استاد تمام ریاضی، یدالله آقا عباسی کارگردان تئاتر، پژوهشگر و استاد دانشگاه، داریوش کاظمی و شمس الدین نجمی از هنرمندان و چهره های علمی، محمدعلی گلاب زاده پژوهشگر، نویسنده و کرمان شناس، علیرضا هاشمی نژاد هنرمند و پژوهشگر، احمد اسدالهی کارشناس ادبیات فارسی و شاعر، سیدعلی میرافضلی کارشناس ادبیات فارسی، شاعر و پژوهشگر و صفیه حسینی نژاد از چهره های فرهنگی کرمان به عنوان اعضای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان کرمان انتخاب و معرفی شدند.



ارسال نظر


آخرین خبرها