کد خبر: 47961 | زمان مخابره: 8:29:08 - سه شنبه 5 خرداد 1394 | بدون نظر | |

رییس کل دادگستری: مناطق محروم با کمبود کارشناس رسمی مواجه هستند

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: کمبود کارشناسان رسمی در مناطق محروم یک مشکل جدی به شمار می رود.

به گزارش نشانه نیوز، یدالله موحد عصر دوشنبه در مجمع عمومی کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان افزود: شهرستان های استان از حیث برخورداری و محرومیت دارای وضعیت متفاوتی هستند که تمرکز کارشناسان در شهرستان های برخوردار و نبود کارشناس در مناطق محروم مشکل ساز شده است.

وی توجه به نیازهای بومی هر منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت: توسعه خدمات کارشناسی در تمامی شهرستان ها مورد هدف است که باید در این راستا با تفویض برخی اختیارات به استانها، اجازه رفع مشکلات این حوزه داده شود.

وی تصریح کرد: بخشی از تجدید اوقات دادرسی مربوط به عدم وصول نظریه کارشناسی است و این در حالی است که زمان تعیین شده برای برخی کارشناسی ها بیشتر از زمان مورد نیاز برای این کار است.

رییس کل دادگستری کرمان با تاکید بر ضرورت نظارت بر حسن اجرای جریان کارشناسی گفت: ایرادات باید رفع شود تا اطاله دادرسی را کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: رفع برخی مشکلات در حوزه کارشناسی باید براساس تصمیمات کشوری صورت گیرد.

موحد با تاکید بر حسن اجرای کار کارشناسی گفت: کارشناس نباید خارج از صلاحیت علمی خود اظهار نظر کند و در اجرای کار کارشناسی باید بدون ملاحظات حاشیه ای به ارایه نظر خود بپردازد.

وی اضافه کرد: بواسطه توسعه علوم و فنون در همه ابعاد جامعه، روابط دچار پیچیدگی های مضاعف و اختلافات ناشی از این روابط نیز از همین پیچیدگی برخوردار شده است.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به دعاوی و اختلافات بدون جلب نظر کارشنان و اهل فن و تجربه نامقدور است گفت: ستون فقرات بسیاری از پرونده ها را نظریات کارشناسی تشکیل می دهد.

رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: بخش زیادی از کار و تلاش برای کشف حقیقت در ۵۰۰ هزار پرونده ای که سال گذشته در مراجع قضایی استان رسیدگی شد بر دوش فرهیختگان جامعه کارشناسی استان بوده است.

وی گفت: هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری در راستای ارتقای کار کارشناسی در حوزه های مختلف تلاش کرده است.

موحد افزود: با توجه به اینکه کارشناسی در رسیدگی به جرایم اهمیت ویژه ای دارد، قانوگذار ساختار، قوانین متعدد و دستورالعمل هایی را به تصویب رسانده تا چارچوب کار کارشناسی را تعیین کرده و انضباط بخشی به کار کارشناسی صورت گیرد و افراد شایسته برای این حوزه انتخاب شوند.

وی بیان کرد: کانون کارشناسان رسمی دادگستری دارای شخصیت حقوقی، غیر دولتی، غیرانتفاعی و غیر سیاسی است که دارای شورای عالی کارشناسی است و در سطح استان ها کانون های مستقل دایر شده است.

رییس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان نیز گفت: به منظور ارتقای سطح دانش فنی کارشناسان رسمی دادگستری استان دو هزار و ۲۶۰ ساعت آموزشی برگزار شده است.

محمد زنگی آبادی افزود: کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان با احتساب افرادی که در حال کارآموزی هستند، بیش از ۷۹۰ نفر در ۴۳ رشته عضو دارد.

وی گفت: سال گذشته ۲۳ جلسه هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: برگزاری جلسه تحلیف ۲۳ کارشناس جدید الورود، تشکیل کمیسیون های آموزش، رفاه و رسیدگی به شکایات، گزینش ۸۰ کارشناس جدید و افزایش صلاحیت ۲۴۶ کارشناس رسمی دادگستری از جمله اقدامات کانون کارشناسان رسمی دادگستری در سال گذشته بوده است.

زنگی آبادی به چاپ و توزیع دو هزار جلد کتاب کارشناسان رسمی دادگستری به همراه تعرفه و سالنما اشاره و بیان کرد: ارجاع دو هزار و ۳۴۸ فقره کارشناسی به کارشناسان نیز در سال گذشته انجام شده است.

وی گفت: کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان سال گذشته زمینی به مساحت یکهزار و ۳۵۰ متر را مقابل کانون فعلی واقع در خیابان فلسطین خریداری کرده است که امیدواریم با مجوزهای امروز مجمع کار اجرایی آن را آغاز کنیم.



ارسال نظر


آخرین خبرها