کد خبر: 60441 | زمان مخابره: 17:29:54 - چهارشنبه 6 مرداد 1395 | بدون نظر | |

۳۰ درصد نخیلات منوجان به عارضه خشکیدگی خرما دچار شدند

مدیر جهاد کشاورزی منوجان گفت: ۳۰ درصد باغ های این شهرستان دچار عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما شدند.

به گزارش نشانه نیوز، محسن نوشادی  افزود: ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ نخیلات در شهرستان منوجان وجود دارد که از این مقدار یکهزار و ۴۰۰ هکتار دچار عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما هستند.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین معضلات و مشکلات تولیدکنندگان خرما در شهرستان منوجان پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرماست که هر سال خسارت قابل توجهی را به این محصول وارد می کند.
وی تصریح کرد: بیشتر نوع خرمای مرغوب و تجاری منطقه منوجان شامل رقم مضافتی، کلوته و مُرداسنگ است که این ارقام نسبت به عارضه خشکیدگی خرما حساس هستند.
مدیر جهاد کشاورزی منوجان گفت: عارضه خشکیدگی خوشه خرما با گرم شدن هوا، تغییرات ناگهانی دما، کاهش رطوبت نسبی و وزش بادهای گرم و خشک در مرحله تبدیل میوه از خارک به رطب در شرایط دمای بالاتر از ۴۳ درجه و رطوبت نسبی کمتر از ۲۵ درصد اتفاق می افتد.
وی افزود: افزایش دما تا ۵۰ درجه و بالاتر از آن در تیرماه موجب تشدید عارضه خشکیدگی خرما در سطح ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از نخلستان های این شهرستان شده است.
وی گفت: دوره بحرانی وقوع عارضه معمولا از اواسط تیرماه تا اواسط شهریور ماه بسته به نوع رقم خرما متفاوت بوده لذا پژمردگی سریع و ناگهانی میوه ها طی ۲ – ۳ روز و خشکیدگی تمام آنها در یک تا دو هفته از مهمترین علائم این عارضه است.
نوشادی بیان کرد: در برخی از ارقام نظیر مضافتی نوارهای پهن نکروتیک در سطح فوقانی و تحتانی محور اصلی خوشه ها مشاهده می شود.
وی خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات انجام شده نشان داده که با انجام مدیریت صحیح نخلستان به ویژه عوامل به زراعی نظیر آبیاری شب هنگام با دور ۷ – ۴ روز یک بار، تنک خوشه به روش حذف یک سوم نوک خوشه ها در مرحله گرده افشانی و رعایت نسبت برگ به خوشه (یک خوشه به ازاء ۱۰ – ۸برگ) می توان خسارت عارضه خشکیدگی خرما را کاهش داد.
وی افزود: تغذیه بهینه درختان بر اساس آزمون خاک در اواخر زمستان با کودهای پتاسه ازته و کودهای ریزمغذی نظیرآهن، روی، مس و منگنز، محلول پاشی با کلرورکلسیم پوشش خوشه ها و در صورت امکان دم خوشه ها با پوشش های حصیری و پلاستیکی رنگ روشن در مرحله تغییر رنگ میوه ها، میانکاری با یونجه و ذرت، مبارزه با سوسک کرگدنی و کنه خرما و احداث بادشکن از دیگر عواملی است که می توان خسارت خشکیدگی خوشه خرما را تا حد قابل قبول کاهش داد.
مرکز شهرستان منوجان در فاصله ۴۳۰ کیلومتری جنوب کرمان قرار دارد.



ارسال نظر


آخرین خبرها