کد خبر: 63451 | زمان مخابره: 9:25:53 - شنبه 8 آبان 1395 | بدون نظر | |

موضوعات پسته را در کمیسیون اقتصادی با جدیت دنبال می کنیم

ظرفیت تولید پسته ایران یک پنجم تولید جهانی در هکتار/ موضوعات پسته را در کمیسیون اقتصادی با جدیت دنبال می کنیم.
به گزارش نشانه نیوز، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز ظرفیت تولید ما در هکتار یک پنجم یا یک ششم تولید جهانی است مفهوم این موضوع این است که قیمت تمام شده محصول ما پنج برابر قیمت تمام شده جهانی است که امکان رقابت را از دست می دهیم.
نمایش عکس در اندازه واقعی
 محمدرضا پورابراهیمی در جلسه قیمت گذاری محصول پسته در شرکت تعاونی پسته رفسنجان اظهار کرد: رویکرد و نگاه جدید باید به پسته به عنوان یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی در بحث صادرات غیر نفتی داشته باشیم چرا که شرایط جدیدی هم در داخل کشور هم خارج از کشور اتفاق افتاده است.

وی افزود: اوایل انقلاب استان کرمان و بعضا برخی استانها تولیدکننده پسته بودند اما الان در کشور ۱۷ استان تولید پسته را دارند و این نشان می دهد که در استان کرمان بویژه در مرکز ثقل این تولید یعنی رفسنجان باید اقدامات ویژه ای صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب کشورهایی مثل آمربکا، یونان، امارات، چین وارد عرصه تولید نشده بودند اما امروز آمریکا تولید زیاید از پسته دارد و بازارهای جهانی را در اختیار گرفته است.

پورابراهیمی ابراز داشت: امروز با توجه به این شرایط باید نسبت به موضوع تصمیم گیری کنیم و امیدواریم نگاه تخصصی به این حوزه جایگزین نگاه سنتی شود و در سالهای گذشته در مجموعه های مختلف پیگیری می شده است و نگاه جدیدی حاکم شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه سه وزارتخانه در این موضوع نقش دارند، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بخش بازرگانی و تجارت خارجی پسته، وزارت جهاد کشاورزی بابت تولید و وزارت اقتصادی و دارایی بابت عملیات تأمین مالی و اقدامات متناسب با پشتیبانی مالی پسته که حتما این سه بخش اقداماتی را انجام می دهند.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: اخیراً نمایندگان استان بویژه نماینده مردم رفسنجان در عرصه ساماندهی قیمت پسته سنگ تمام گذاشته اند و تلاش می کنند و اقدامات ما این بوده که به رئیس جمهور نامه نوشتیم و تذکر دادیم که باید نسبت به این قضیه فکری جدی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: ستاد عالی پسته رها شده است سوال این است که وقتی این ستاد تعطیل باشد چه کسی باید موضوعات مرتبط با پسته را پیگیری کند. صادراتی که برای منافع شخصی انجام شده امروز آبروی صادرکنندگان را برده است.

پورابراهیمی افزود: همه گروهها برای حمایت از اقتصاد استان که محصولی به نام پسته داشته که روزی رتبه دوم صادرات غیر نفتی را داشت اما امروز رتبه دو رقمی صادرات غیر نفتی را دارد باید وارد شوند.

وی بیان کرد: امروز ظرفیت تولید ما در هکتار یک پنجم یا یک ششم تولید جهانی است مفهوم این موضوع این است که قیمت تمام شده محصول ما پنج برابر قیمت تمام شده جهانی است که امکان رقابت را از دست می دهیم.

پورابراهیمی انسجام در صادرات محصول را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروزه صادرات به طور متفرق انجام می شود که متاسفانه نتایج آن را می بینیم. خوشبختانه بخشی از محدودیت های صادراتی بدلیل تحریمها برطرف شده هر چند که بخشی از آن نیز باقی است.

وی راه اندازی بورس پسته در استان کرمان را پیشنهاد داد و خاطرنشان کرد: قیمت واقعی پسته وقتی شفاف شود، اقدامات مربوط به قراردادها در بورس فعال می‌شود.

وی ادامه داد: اقدامات بعدی در حوزه‌های مختلف در دستور کار است و امیدواریم این وحدت و همدلی کمک کند ما هم در کمیسیون اقتصادی مجلس موضوعات اقتصاد پسته را به جد پیگیری ‌کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای وام‌های بخش کشاورزی در اصلاحیه قانون بودجه ۹۵ پیشنهادی به کمیسیون دادیم در صحن علنی تصویب شد که بخشودگی سود و جرائم وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان انجام شود.

پورابراهیمی یادآور شد: مبلغی در مرحله اول دیده شده تا در ساماندهی بازار ارز، اجرای ماده ۴۶ قانون تولید و در کنار آن بخشودگی ذکر شده، هزینه شود و اگر دولت در مورد این موضوع عددی نگذارد، اصلاحیه بعدی را اعلام می‌کنیم.

 



ارسال نظر


آخرین خبرها