کد خبر: 63448 | زمان مخابره: 9:23:24 - شنبه 8 آبان 1395 | بدون نظر | |

اراضی پسته استان کرمان یکپارچه می شود

استاندار کرمان از یکپارچه سازی اراضی پسته استان کرمان از یک ماه آینده خبر داد و گفت: این روش نجات دهنده کشاورزی استان است.

به گزارش نشانه نیوز، علیرضا رزم حسینی در جلسه بررسی وضعیت پسته در کشور و قیمت گذاری محصول پسته در شرکت تعاونی پسته رفسنجان اظهار کرد: تصویر نگران‌کننده باغات کشاورزی استان را هر کس که حداقل دانش کشاورزی را داشته باشد مشاهده می کند.

وی با بیان این مطلب که با بیان اینکه روزگار خوبی برای تولیدکنندگان پسته نیست و البته همه در آن مقصر هستیم، تصریح کرد: نیاکان ما زحمت کشیدند و در این خطه از جغرافیای ایران محصول پسته را که در میان سایر محصولات کشاورزی از ارزش بالایی برخوردار است تولید کردند و امروز به وضع خشکسالی افتاده و کیفیت درختان پایین آمده است.

وی افزود: کشاورزان اگر دلسوز اقتصاد پسته هستید که همین طور هم هست، باید همت کنید و درآمد پسته را در نگهداری از این باغات به کار بگیریم اما افزایش سطح زیر کشت نباید صورت گیرد، همین مقدار زمین را باید احیا و حفظ کرد.

استاندار کرمان با بیان اینکه افزایش سطح زیر کشت و افزایش برداشت آب‌ را بدون توجه به نسل آینده استحصال کردیم، یادآور شد: همان کشاورزی که ۳۰۰ کیلوگرم پسته برداشت می کند با همان کشاورزی که ۱۲ تن در هکتار پسته برداشت می کند به یک میزان آب به مصرف باغات می رسانند اما مدیریت صحیح و استفاده از روشهای نوین و دانش علمی کشاورزی می تواند نجات دهنده باشد و بهره وری را افزایش دهد.

رزم حسینی با بیان اینکه بخشی از تقصیر بر گردن حاکمیت و دولت‌ها است، بخشی هم ما مقصر هستیم، تصریح کرد: ما در بخش کشاورزی اطلاع رسانی نکردیم، دانش کشاورزی را افزایش ندادیم، زلزله‌هایی هر لحظه زیر زمین ایجاد می‌شود، خشکسالی است و آب هم در حال کم شدن و افزایش مهاجرت‌ها را داریم.

استاندار کرمان با بیان اینکه طرح همیاران آب نجات کشاورزی ایران است، عنوان داشت: این طرح نجات دهنده کشاورزی ایران است، در این طرح کشاورزان یکپارچه هستند و آبیاری نوین را اجرا می کنند. در این زمینه استان کرمان در اجرای آبیاری زیر سطحی پیشتاز است.

وی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس رزمندگان در مساجد دور هم می‌نشستند و مساجد نقش پررنگی را داشتند، امروز هم باید مساجد را فعال کرد و ستاد اقتصاد مقاومتی روستاها را در مساجد تشکیل داد.

وی افزود: اگر شرکت تعاونی ها تشکیل شود دولت حامی آنها خواهد بود و به راحتی تسهیلات در اختیار این شرکت ها قرار می دهد برای اتحاد مردمی و نجات پسته باید تلاش کرد.

استاندار کرمان تصریح کرد: هشت سال دفاع مقدس همین مردم با دست خالی جنگ را مدیریت کردند، حالا مگر نمی شود در مقابل خشکسالی و رسیدن به افزایش بهره وری انقلاب نمی کنید.

استاندار کرمان از یکپارچه سازی اراضی پسته استان کرمان از یک ماه آینده خبر داد و گفت: در این راستا دولت تسهیلاتی در قالب چهار هزار میلیارد ریال را از سه بانک برای کشاورزان استان در نظر گرفته است.

رزم حسینی ادامه داد: در حال حاضر ۵۰۰ هکتار از باغات شهرستان زرند و ۵۰۰ هکتار از باغات شهرستان رفسنجان در این طرح تصویب شده است که یکپارچه سازی شوند در این حوزه همه کشاورزان می توانند شرکت کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید کشاورزان خرده مالک شناسایی شوند و به طور داوطلبانه در این طرح شرکت کنند، گفت: مدیریت باغات را به طور یکپارچه به دست افرادی که نخبه و دارای علم و دانش هستند بدهند تا از روش های نوین و انجام یکپارچگی آبیاری، تولید و برداشت پسته کشاورزان منفعت کنند.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه سالانه ۵ تا ۶ هکتار از باغات استان در حال خشک شدن است، ابراز داشت: سالانه یک میلیارد متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی استان به طور اضافه برداشت می شود.

رزم حسینی خاطرنشان کرد: این کار در طول ۳۰ سال گذشته انجام شده که عمده این آب یعنی ۹۵ درصد به مصرف کشاورزی و یک درصد به آب آشامیدنی می رسد.

استاندار کرمان در ادامه اظهار داشت: ۸۵ درصد محصول پسته صادر می‌شود و تجربه جهانی می‌گوید، شرکت‌هایی می‌توانند صادرات کنند که قوی، به‌روز و امکانات داشته باشند.

رزم‌حسینی عنوان کرد: شرکت تعاونی پسته با ۷۴ هزار سهامدار می‌تواند با تغییر ساختار موفق شود و این مجموعه‌ای است که همه اعضا باید احساس مسئولیت کنند و دولت با ضمانت تسهیلات می‌دهد.

استاندار کرمان تصریح کرد: شرکت تعاونی پسته باید مدیریت کند که کشاورز متضرر نشود و حداقل هزینه‌های خود را اگر سود نمی‌برد، دریافت کند.

وی افزود: این مجموعه باید از ارکان بسیار قوی برخوردار باشد چرا که اگر می‌خواهید با آمریکا در رقابت باشید، باید مدیران قوی داشته باشید و در روشهای بازاریابی و صادرات مهارت داشته باشید.

رزم‌حسینی خاموشی چاه‌ موتورهای کشاورزی را در ذخیره‌سازی آب موثر ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این زمینه باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم و اجازه ندهیم کشاورز آب‌برداشت زیادی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: همدلی که در استان کرمان وجود دارد، نعمت است و همه برای آبادانی استان همدل شده‌اند و این فرصت باید غنیمت شمرده شود.

استاندار کرمان بیان کرد: ناکارآمدی شرکت پسته را نباید به دوش دولت گذاشت و همه باید کمک کنند، کسانی که به علم اقتصاد وعلم روز دنیا اشراف دارند، کمک کنند تا منافع ذی‌نفعان حفظ شود.



ارسال نظر


آخرین خبرها