کد خبر: 64856 | زمان مخابره: 8:34:36 - چهارشنبه 1 دی 1395 | بدون نظر | |

اخطار و برخورد قانونی با ۴ مرکز عرضه شیر خام شتر

مدیرکل دامپزشکی شمال استان کرمان گفت: چهار مرکز که اقدام به فروش شیر شتر به صورت فله می‌کردند، شناسایی و طی اخطاریه‌ای به مراجع قضایی معرفی شدند.

 به گزارش نشانه نیوز، حسین رشیدی در کرمان اظهار داشت: بازرسان نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی این اداره کل به صورت جدی کار برخورد با فروشندگان شیر شتر را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی بیان داشت: در همین راستا طی بازرسی بهداشتی بر فروشگاه‌های عرضه کننده مواد خام دامی به ویژه شیر خام چهار مرکز که اقدام به فروش شیر شتر به صورت فله می‌کردند را شناسایی و طی اخطاریه‌ای به مراجع قضایی معرفی شدند.

رشیدی تاکید کرد: یکی از پیامدهای خطرناک مصرف شیر به صورت خام و غیر پاستوریزه ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند تب مالت  و … است.

وی ادامه داد: از آن جایی که شیر شتر در حجم کم تولید و جمع‌آوری آن زمان‌بر است به همین دلیل فسادپذیری آن بالا رفته و با توجه به اینکه جوشاندن و حرارت دادن چنین شیری موجب بریده شدن و نمایان شدن فساد آن می‌شود، چنین شیری غیرقابل مصرف تلقی شده و باید دور ریخته شود به همین دلیل این افراد سودجو تاکید بر مصرف به صورت خام دارند.

رشیدی خاطرنشان کرد: از آن جایی که پاستوریزاسیون شیر و فرآوردهای خام دامی در اولویت است به همین منظور از شهروندان عزیز درخواست می‌شود از مصرف شیر، سرشیر، خامه، پنیر، بستنی و سایر فرآورده‌های غیرپاستوریزه به صورت محلی و سنتی جدا خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی شمال استان کرمان تصریح کرد: این نوع مصرف غیر اصولی و غیر بهداشتی می‌تواند، سلامت مصرف کننده را به صورت جدی مورد تهدید قرار دهد.

 مینا قاضی‌زاده رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی شمال استان کرمان هم در مورد خطرات استفاده از شیر شتر به صورت خام به خبرنگار فارس گفت: در صورت وجود باکتری بروسلوز در شیر خام که پس از خوردن به انسان سرایت می‌کند، موجب بروز بیماری تب مالت در انسان می‌شود که شیر شتر هم از این قاعده مستثنا نیست.

قاضی‌زاده افزود: تب مالت در انسان با علائمی همچون تب، لرز،عرق، خستگی مفرط، بی‌اشتهایی، کاهش وزن و تورم مفاصل همراه است و شهروندان در صورت رعایت نکات بهداشتی می‌توانند، خود را در برابر بسیاری از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان ایمن کنند.

وی از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده مراکز توزیع غیر بهداشتی شیر مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۵۱۲ و یا شماره پیامک ۳۰۰۰۲۳۱۵۱۲ به دامپزشکی کرمان اطلاع دهند تا در اسرع وقت پیگیری لازم  صورت پذیرد.



ارسال نظر


آخرین خبرها