کد خبر: 66722 | زمان مخابره: 9:59:23 - سه شنبه 17 اسفند 1395 | بدون نظر | |

استاندار کرمان: با منش دوران دفاع مقدس توسعه اقتصادی را دنبال می کنیم

استاندار کرمان گفت: ما با منش دوران دفاع مقدس نظیر آنچه در آزادسازی خرمشهر رخ داد، پشت توسعه اقتصادی استان ایستاده ایم.

به گزارش نشانه نیوز، علیرضا رزم حسینی در جمع اساتید و روسای دانشگاه های استان با اشاره به اینکه به نظرات و توصیه های نخبگان، اساتید و فرهیختگان اقتصادی استان و کشور نیازمندیم گفت: ابتدا باید مشخص کنیم چرا اقتصاد مقاومتی را با این روش و با این سرعت دنبال می کنیم.
وی اظهار کرد: اگر نگاهی به اقتصادهای بزرگ دنیا بیندازیم متوجه می شویم اقتصاد کشورمان به مدل جدیدی از کار برای نجات خود نیاز دارد که همان اقتصاد مقاومتی یا اقتصاد مردمی است.
وی با اشاره به اینکه در جریان آزاد سازی خرمشهر رزمندگان جان خود را برای آزاد کردن شهر کف دست گرفته بودند گفت: اعتقاد دارم نظیر همان شرایط را در اقتصاد استان داریم و پشت توسعه استان محکم و بدون عقب نشینی می ایستیم.
استاندار کرمان با بیان اینکه ساختارهای معیوب دولتی، ناکارآمدی دولت ها بعد از انقلاب را به همراه داشته است افزود: بعد از پشت سرگذاشتن نظام های اقتصادی که در زمان قبل و بعد از انقلاب تجربه کردیم و نیز نظام های موازی ایجاد شده به این نتیجه رسیدیم که نتیجه همه این اقتصادها به مهاجرت ها، افزایش حاشیه نشینی و فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی منجر شده است.
وی با تشریح اهداف اقتصاد مقاومتی در استان اظهار کرد: آنچه در کرمان مطرح شده است کاهش تصدی گری وحکومت دولت و واگذاری توسعه به بخش غیردولتی بوده است.
رزم حسینی تصریح کرد: سند موافقت نامه واگذاری اداره شهرستان قلعه گنج به بنیاد مستضعفان مشابه دیگری در کشور و تاریخ استان ندارد و مایل نیستیم صرفا عمل کننده به دستورات روتین دولتی بوده و از توسعه استان مان غفلت کنیم.
وی با اشاره به وضعیت روستاهای دچار محرومیت در جنوب استان گفت: در روستای میل نادری در رودبارجنوب یکی از مراکز شرارت، که از امکانات دولت جمهوری اسلامی استفاده و به انواع شرارت و گروگانگیری می پرداخت و شکرخدا این مرکز شرارت از هم پاشیده شد.
وی مانع اغلب پیشرفت های جنوب استان را نظام طایفه ای و تبعیت مردم از رئیس طایفه دانست و خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه هر خانوار را به گونه ای تربیت کنیم که سهم اشتغال خرد و بخش حقیقی به اشتغال در بخش حقوقی غالب و هر خانه یک کارخانه شود.
نماینده عالی دولت در استان کرمان با تاکید بر اینکه دولت با تعدد پرسنل و بازنشسته و هزینه ۸۵درصد بودجه نفت مانع بسیاری از کارهای توسعه ای است گفت: اقتصاد مقاومتی به گونه ای که فعلا در کشور مطرح است به جایی نمی رسد و با حذف دولتی بودن اقتصاد میسر می باشد.
وی تصریح کرد: ما پروژه اجرا شده در قلعه گنج را مدیریت توسعه اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی می دانیم نه محرومیت زدایی و ایمان داریم در راستای اجرای این مدل توسعه ای محرومیت زدایی نیز اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به اینکه علیرغم ساخت راه، مدرسه و دیگر نیازهای روستاها و شهرها هنوز توسعه واقعی رخ نداده گفت: آمار کمیته امداد امام خمینی (ره) استان نشانگر این است که با وجود هزینه بودجه های بسیار گزاف توسط کمیته امداد در سالیان اخیر، هنوز برخی افراد برای پیوستن به حمایت های این نهاد در صف انتظار هستند که قطعا این مصادیق کمکی به توسعه در استان نمی کند.
رزم حسینی با انتقاد از مدل کار معادن و صنایع بزرگ تا پیش از این در استان گفت: ثمره کار مجتمع مس خاتون آباد جز آلودگی خاک تا ۳۵ سانتیمتر عمقی و نیز محیط زیست و تلفات دام ها و اشتغال نه چندان زیاد، چه چیز دیگری بود؟ آیا این صنعت بزرگ در ۴۰ سال فعالیت خود باعث توسعه و پیشرفت روستاهای اطراف خود شد؟
وی همچنین از بیماری زا بودن صنعت بزرگ زغالسنگ در شمال استان به عنوان نگرانی دیگر دولت در استان یاد کرد و افزود: ۵۲ سال کار زغالسنگ در استان چه رهاآوردی جز روستاهای محروم، ریه های بیمار و افسردگی برای مردم اطراف خود داشته است؟
وی تاکید کرد: نمونه صنعت مس را در استرالیا داریم آیا روستاهای اطراف این معدن فقیر و توسعه نیافته و آسیب دیده اند؟ پاسخ ما به این سوال منفی است بلکه در روستاهای اطراف معادن آنجا جز توسعه و پیشرفت رهاورد معدن چیزی نمی بینید.
استاندار کرمان به تشریح ایده های جدید معرفی شده در استان در قالب طرح های توسعه اقتصادی در مناطق هشت گانه پرداخت و گفت: در جلسه ای که با کارشناسان سرمایه گذار آلمانی داشتیم از این ایده اجرا شده در استان به عنوان نمونه ای از مدل اقتصادی که بعد از جنگ جهانی آلمان را به پیشرفت رساند، یاد کردند.
وی با تاکید بر اینکه نیاز داریم در کنار اجرای برنامه های ستاد اقتصاد مقاومتی از نظرات و اتاق فکر اساتید دانشگاهی و نخبگان استفاده کنیم گفت: باید نقاط ضعف و قوت کار ما را بگویند و ما از نقد شدن به هیچ وجه هراسی نداریم زیرا در مسیر توسعه استان خودمان را با تمام قوا آماده روبرویی با هر مسئله ای کرده ایم.
رزم حسینی خاطرنشان کرد: از اینکه زیر ذره بین اساتید دانشگاه، نخبگان و دیگر افراد موثر در حوزه اقتصاد باشیم ناراحت نبوده و دست یاری به سوی همه دوستان دراز می کنیم.
کرمان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور است و براین اساس به هشت منطقه (زون) اقتصادی تقسیم شده است.



ارسال نظر


آخرین خبرها