کد خبر: 72309 | زمان مخابره: 22:12:07 - سه شنبه 7 آذر 1396 | بدون نظر | |

رسانه‌های حرفه‌ای باید در سالم‌سازی محیط تولید پیام تلاش کنند

معاون فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: رسانه‌های حرفه‌ای باید در سالم‌سازی محیط تولید پیام تلاش کنند و این یکی از رسالت‌های امروز آن‌ها است که مسئله وثوق به رسانه‌ها به کلی از بین نرود، یکی از کارکردهای رسانه نشر افکار صحیح است، مفهوم عدالت یعنی اینکه حق هر چیزی را به فرد بدهیم، پس نخستین مفهومی که رسانه‌ها باید به دنبال آن باشند، مفهوم حقیقت است.
به گزارش نشانه نیوز، حجت‌الاسلام هادی صادقی پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه نخستین جشنواره مطبوعات برتر دستگاه قضائی استان کرمان «قلم و عدالت»، یکی از کارکردهای رسانه را نشر افکار صحیح عنوان کرد. و گفت: اگر اقتدار دستگاه قضایی شکسته شود، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و برای اینکه جامعه سامان یابد، دستگاه قضا را باید تقویت کنیم.
وی با اشاره به رسالت رسانه اظهار داشت: مطبوعات پیشگامان رسانه هستند، بنابراین جا دارد، نام آن‌ها را بر رأس بنشانند، افتخار رسانه‌ها به مطبوعات بوده و باید باشد.

وی ابراز داشت: با آمدن رسانه‌های جدید اما همچنان جای مطبوعات محفوظ است، هر چند رسانه‌ها تکثر یافتند و در روزگار کنونی رسانه‌ها در انحصار جمع حرفه‌ای نیستند به همین دلیل است که تولیدکنندگان و صاحبان رسانه تکثر عجیبی یافتند و فضای رسانه آشوب‌ناک و موجب تولید پیام‌های ناصواب فراوان شده است.

وی بیان داشت: کشف حقیقت نخستین وظیفه رسانه‌های حرفه‌ای است و در مرحله بعد فرهنگ‌سازی و آموزش در راستای اجرای عدالت را باید مد نظر قرار دهند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه بخش مهمی از فرهنگسازی در حوزه عدالت را بر دوش رسانه‌ها دانست و اظهار داشت: کارکردهایی مانند اسوه‌سازی یا الگودهی از درون رسانه‌ها بیرون می‌آید، اگر حرفه‌ای عمل کنند.

وی با اشاره به کارکرد ارزش آفرینی رسانه‌ها ابراز داشت: رسانه‌ها می‌توانند چهره‌سازی کنند، دل‌ها را متمایل به فرد و یا گروه خاص کنند.

صادقی گفت: کارکرد سرگرمی رسانه‌ها امروز به دلیل تغییر ذائقه مردم قدری بیشتر شده است و این را هم خود رسانه ایجاد کردند، یعنی ذائقه‌های جدید آفریدند و مردم را از جدیت به غیرجدی بودن سوق دادند.

وی نقش رسانه‌ها در سالم‌سازی محیط را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: نقش نظارتی رسانه‌ها در راستای عدالت را نیز نباید از یاد برد.

صادقی گفت: باید کاری کنیم که مشتری‌های دستگاه قضا کمتر شود و در این صورت موفق هستیم، وقتی فرهنگسازی کرده و مردم را با حقایق و حقوق خود بیشتر آشنا می‌کنید، شهروندان بهتر می‌دانند که به چه مراجعی باید مراجعه داشته باشند.

معاون قوه قضائیه با اشاره به نقش پیشگیرانه مطبوعات و رسانه‌ها بیان داشت: نقش نظارتی و انتقادی را جدی بگیرید و اقتدار دستگاه و شان قضا و قضاوت را ارتقا دهید.

وی ابراز داشت: آقایی که قبلا مسئولیتی داشته و تخلفاتی انجام داده و الان شکایت‌هایی از آنها شده است و دادگاه در حال رسیدگی به آن است، چه هیاهویی به راه انداختند.

صادقی بیان داشت: در دستگاه قضایی درصدد پاسخگویی به آنها نیستیم و این هیاهوها در فضای بیرون است و دستگاه قضا باید کار خود را درست انجام دهد، حال این فرد چپ یا راست و اصولی یا اصلاحی که باشد.

معاون قوه قضائیه عنوان کرد: دادگاه وظیفه رسیدگی به قانون را دارد، چه در زمانی که سراغ رقبای همین آقا می‌رفتند و چه زمانی که سراغ خودشان آمدند، نکته مهم این است که چرا وقتی سراغ تخلفات این جناح یا آن جناح می‌روند، صدای آنها در می‌آید، اما سراغ دیگران می‌روند کاری ندارند.

وی گفت: اولین گام در اجرای عدالت این است که فردی که بیش از همه از عدالت حرف می‌زند، خود به آن تن دهد، چرا بعضی انتظار دارند بین آنها و دیگران فرق بگذارند و چرا حال که نوبت خودشان است، این همه دروغ و هیاهو می‌کنند.

صادقی تصریح کرد: همین الان هم با کارهای خود در حال تخلف هستند، اهانت به قاضی حتی اگر اشتباه کند و خطایی هم در حکم داشته باشد، جایز نیست و اهانت به دستگاه‌ قضایی را در هیچ کشوری بر نمی‌تابد، چه طور شده که افراد به خود اجازه می‌دهند به راحتی اهانت کنند.

صادقی عنوان کرد: اگر اقتدار دستگاه قضایی شکسته شود، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، اگر بخواهیم جامعه سامان یابد، دستگاه قضا را باید تقویت کنیم.



ارسال نظر


آخرین خبرها