کد خبر: 120929 | زمان مخابره: 11:05:26 - یکشنبه 26 فروردین 1403 | بدون نظر | |

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان کرمان خبر داد: برگزاری اولین کنفرانس ملی مهارت در راستای شعار سال

رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای استان کرمان گفت: بزرگ‌ترین سازه مهارتی کشور در قالب اولین کنفرانس ملی مهارت(nsci۲۰۲۳) در روزهای سوم و چهارم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.
به گزارش نشانه نیوز، مصطفی جعفری کرمانی‌پور در گفتگویی ضمن تشریح نقش دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای از برگزاری اولین رویداد مهارتی کشور خبر داد و عنوان کرد: بزرگ‌ترین سازه مهارتی کشور در قالب اولین کنفرانس ملی مهارت(nsci۲۰۲۳) با مشارکت دیگر فعالان حوزه مهارتی در روزهای سوم و چهارم اردیبهشت‌ماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای تهران برگزار خواهد شد.

وی به  معرفی اجمالی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کرمان و ماموریت‌هایش در سطح کشور اشاره کرد و گفت: این واحد آموزشی با سابقه‌ای بیش از چهل سال فعالیت آموزشی، از اولین مراکز آموزش عالی کشور است که در تداوم مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنی و حرفه ای با بهره‌گیری ازآموزش‌های نظری و مهارتی در زمینه آموزش، تربیت تکنسین و کارشناس کارآمد، خدمات آموزشی خود را ارائه کرده است.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای چمران کرمان افزود: دانش آموختگان این واحد آموزشی علاوه‌بر داشتن توانایی علمی، از مهارت‌های عملی و کاربردی لازم برخوردارند به‌نحوی که اکثر آنها در زمینه‌های مربوط‌به رشته تحصیلی خود جذب بازار کار می‌شوند.

جعفری کرمانی‌پور رسالت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای را تربیت دانشجویان کارآفرین و ماهر در تمامی زمینه‌ها اعم از صنعت، کشاورزی، خدمات و …  عنوان کرد و گفت: تمامی برنامه‌ریزی‌های دانشگاه بر همین اساس پایه‌ریزی شده است ضمن اینکه در خرداد ماه سال ۱۳۹۰ به‌عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش‌های عالی فنی‌وحرفه‌ای از وزارت آموزش وپرورش منفک و به وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری محلق شد.

دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، بزرگ‌ترین سازه آموزش عالی مهارتی کشور محسوب می‌شود

وی به حضور این واحد آموزشی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: این دانشگاه(فنی‌وحرفه‌ای) با داشتن ۱۸۱ دانشکده و آموزشکده بزرگ‌ترین سازه آموزش عالی مهارتی کشور محسوب می‌شود و یکی از ابزارهای مهم تربیت نیروی انسانی بخش آموزش‌های فنی و حرفه ای است که با ارائه مهارت‌های دسته اول به فراگیران آنها را برای ورود به دنیای کسب و کار آماده می‌سازد.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای چمران کرمان اذعان کرد: مهارت‌های تخصصی یا حرفه‌ای، افراد را برای احراز شغل و کسب و کار آماده می‌کنند، یا کارآیی آنان را در انجام کارها افزایش می‌دهند،در بسیاری از کشورهای پیشرفته، اکثر جوانان و افراد جویای کار بیش از اینکه به تحصیل در دانشگاه‌های نظری و اخذ مدارک دانشگاهی در اینگونه دانشگاه‌ها فکر کنند، به طی دوره‌های مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای مبادرت می‌ورزند.

آموزش‌های عالی مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی است

جعفری کرمانی‌پور مدعی شد: بدون شک آموزش‌های عالی مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی در کشور ماست و راه حل اساسی برای ایجاد باور در مدیران دولتی و خصوصی در اهمیت آموزش‌های عالی مهارتی، استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای است زیرا آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته جهان بسیار مورد اقبال و توجه قرار دارد و نگاه‌ها در سیاست اقتصادی آن‌ها به مقوله آموزش به‌صورت سرمایه‌گذاری است.

وی اذعان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر این موضوع در کشور ما هم مورد توجه قرار گرفته و باتوجه‌به تحریم‌های مختلف در دو دهه اخیر همچنین اقتصاد مقاومتی به‌عنوان نسخه شفابخش برای برون رفت از این بحران‌ها توسط مقام معظم رهبری ارائه شد و بارها در فرمایشات ایشان به بحث مهارت‌آموزی برای گشایش راهی جدید و خروج از چالش‌های موجود در کشورمان تأکید شده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای چمران کرمان به برگزاری اولین کنفرانس ملی مهارت ایران در راستای ترویج شعار سال ۱۴۰۳اشاره کرد و گفت: این کنفرانس سوم و چهارم اردیبهشت‌ماه در سطح ملی در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود که در این گردهمایی شخصیت‌های علمی و صاحب‌نظران حوزه مهارت و فنی‌وحرفه‌ای حضور پیدا می‌کنند.

ارسال ۲۰۰ مقاله علمی_پژوهشی به دبیرخانه اولین همایش مهارتی

جعفری کرمانی‌پور اداممه داد: درحال‌حاضر ۲۰۰ مقاله علمی_پژوهشی نیز برای این همایش مهارتی پذیرش و داوری شده است، با توجه به اینکه شعار سال به‌خوبی توسط مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام شده است، یکی از محورهای این کنفرانس نحوه مشارکت بخش خصوصی در حوزه آموزش مهارتی و آموزش کارآفرینی است.

وی به تشریح محورهای اولین کنفرانس ملی مهارت ایران پرداخت و گفت: اولین محور؛ حکمرانی آموزش عالی مهارتی است زیرا این عرصه  از یک‌سو با مشارکت دولت و ازسوی دیگر بخش خصوصی شکل می‌گیرد بنابراین  از این منظر چهار شکل از حکمرانی، مشارکت حداکثری دولت و بخش خصوصی، مشارکت حداقلی بخش خصوصی و حداکثری دولت، مشارکت حداقلی دولت و حداقلی بخش خصوصی، مشارکت حداکثری بخش خصوصی و شرکت ها و حداقلی دولت را را می‌توان مطرح کرد.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کرمان ادامه داد: از این منظر حکمرانی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در ایران مدل مشارکت حداکثری دولت و حداقلی بخش خصوصی است، برخی از بایسته‌های حکمرانی از منظر منابع بین‌المللی فارغ از انواع آن عبارتنداز؛ ارتقا، هماهنگی، همکاری و مشارکت در کل دولت، مشارکت‌دهی ذی‌نفعان در سراسر چرخه سیاستگذاری است.

جعفری کرمانی‌پور اشاره کرد: یکپارچگی در سیستم‌های اطلاعاتی، هم راستایی و هماهنگی در تنظیمات و موافقتنامه‌های مالی، با بررسی تجارب برخی کشورها و منابع بین‌المللی بسیار دارای اهمیت است و در این زمینه می‌توان دریافت که در قانون «نظام جامع آموزش و تربیت فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی» دست کم سه رکن برای حکمرانی وجود دارد.

بی‌توجهی به نقش بخش خصوصی مشارکت مردمی را پائین می‌آورد

وی ابراز کرد: دولت در بخش فرماندهی یا کلان، ارائه دهندگان آموزش‌های فنی وحرفه‌ای در بخش میانی و بخش‌های حرفه‌ای غیردولتی به‌عنوان بهره‌برداران نیروی انسانی در بخش پایینی، کاستی‌های وضع موجود حکمرانی نظام آموزش فنی‌وحرفه ای در ایران را می‌توان در عوامل ذیل بی‌توجهی به اصل تاکیدبر تقاضا و پرهیز از تمرکزگرایی، عدم دخالت بخش خصوصی در تامین منابع، بی‌توجهی به نقش بخش خصوصی و شرکای اجتماعی در اهداف قانون، فقدان نظام جامع اطلاعات بازار کار احصاء کرد.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای شهید چمران کرمان در پایان خاطر نشان کرد: بایسته‌های حکمرانی نظام آموزش فنی وحرفه‌ای ایران نیازمند ضرورت توصیف سیستم حکمرانی، ترسیم مدل حکمرانی از وضع موجود، مطلوب و روند اصلاح و توجه‌به اسناد بالادستی و فرهنگ اسلامی در ترسیم نقطه مطلوب، ایجاد یک سیستم تعیین موقعیت نظام حکمرانی در شورای عالی، تعیین نقش بخش خصوصی در مولفه‌های آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی و الزام دستگاه‌های ذیربط به تهیه نظام جامع اطلاعات بازار کار، است. راه آرمان کرمان



ارسال نظر


آخرین خبرها