کد خبر: 121106 | زمان مخابره: 12:34:16 - یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 | بدون نظر | |

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان خبر داد: رشد ۴۸/۷ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان در کرمان

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۷۸ به ۱۱۶ عدد رسیده است که توانسته‌ایم جایگاه استان را تا سه برابر ارتقاء دهیم.
به گزارش نشانه نیوز، حسین کاظمی در گفتگو یی به تشریح عملکرد وضعیت پارک علم و فناوری در کرمان طی یک‌سال گذشته پرداخت و گفت: رشد ۴۸/۷ درصدی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ با رشدی نزدیک به سه برابر رشد ۱۷ درصدی دانش‌بنیان‌ها در کشور را تجربه کردیم.

وی افزود: امسال از طرف مقام معظم رهبری به‌عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است، یکی از ارکان کلیدی و اثرگذار تحقق این مهم رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

رئیس پارک علم و فناوری کرمان تأکید کرد:‌ شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر ماهیت، خصوصی و در زمره ظرفیت‌های مردمی و نخبگانی قرار می‌گیرند که تولید محصولات نوآورانه و با سطح فناوری متوسط به بالا را به‌عنوان قلمرو موضوعی فعالیت انتخاب کردند.

کاظمی اذعان کرد: وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در کرمان تا پایان سال ۱۴۰۱ این‌گونه بود که تعداد واحدهای فناور ما به تعداد ۷۸ عدد بود که تنها ۹ دهم تعداد کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را تشکیل می‌داد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ تعداد شرکت‌ها دانش‌بنیان استان به ۱۱۶ عدد رسیده است، گفت: ما رشد ۴۸/۷ درصدی را تجربه‌ کردیم، این ارتقاء درحالی صورت گرفت که متوسط رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ۱۷ درصد بوده است و این بدان معناست که ما توانسته‌ایم، سه برابر متوسط رشد کشوری استان کرمان را ارتقاء دهیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان افزود: وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانی نسبت‌به کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به عدد ۱/۲ درصد رسیده است گرچه در وضعیت فعلی فاصله بسیار زیادی را تا متوسط کشوری داریم، در سطح کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۲ شرکت دانش‌بنیان وجود دارد اما در سطح استان کرمان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر تنها چهار شرکت داریم.

وی ادامه داد: با احتساب تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به جمعیت در سطح کشور استان کرمان فاصله چهار برابری را تا متوسط کشوری دارد، لازم است، تلاش ویژه‌ای صورت گیرد بنابراین مستلزم است که همراهی بیشتر دستگاه‌های دولتی و سازمان‌ها با پارک علم و فناوری استان داشته باشند تا این فاصله ترمیم شود.

حسین کاظمی تأکید کرد: ۳/۵ درصد دانشجویان، استادان و جمعیت کشور را در کرمان داریم بنابراین انتظار می‌رود، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ما نیز به میزان همین ۳/۵ برابر کل کشور افزایش یابد که مستلزم آن است تا طی چند سال آینده با تمام توان حرکت کنیم و ظرفیت را بالا ببریم و به شاخص کشوری برسیم.

رئیس پارک علم و فناوری کرمان مدعی شد: در سال گذشته رشد ۲۴ درصدی در تعداد شرکت‌های فناور مستقر در پارک و مراکز رشد استان را تجربه کردیم و  برای راه‌اندازی ۶ پردیس علم و فناوری مشترک با پارک که یک مورد به صدور مجوز از شورای گسترش انجامیده است، انعقاد توافق‌نامه صورت گرفته است.

وی اذعان کرد: ۲۱ تفاهم‌نامه و قرارداد برای بهره‌برداری و تبدیل وضعیت مراکز رشد به‌صورت مشترک با پارک، توافق‌نامه منعقد شده است و برای راه‌اندازی سه مرکز رشد جدید در استان انعقاد قرارداد صورت گرفته است.

حسین کاظمی به حمایت‌های مالی پارک از دانش‌بنیان‌ها اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۲۱ شرکت برای اخذ تسهیلات به میزان ۹۹۸ میلیارد ریال از محل بند الف تبصره ۱۸ و معرفی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برای اخذ تسهیلات بند ب تبصره ۱۸ به میزان ۵۸۵ میلیارد ریال صورت گرفت.

رئیس پارک علم و فناوری در پایان خاطر نشان کرد: پذیرش ۴۹ نفر دانشجوی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری طی طرح دستیار فناور در ۲۰ شرکت فناور و تأمین زمین پارک علم و فناوری استان با موقعیت بسیار مناسب در مجاورت شهر و دانشگاه‌ها نیز از مهم‌ترین اقدامات این مجموعه در راستای رشد دانش‌بنیان‌ها بوده است.راه آرمان کرمان



ارسال نظر


آخرین خبرها