کد خبر: 37841 | زمان مخابره: 9:49:38 - یکشنبه 23 شهریور 1393 | بدون نظر | |

سنگ بزرگ فقر اقتصادی سر راه تحصیل دانش آموزان بی بضاعت رودباری

علاوه بر مشکلات اقتصادی، مسائل اجتماعی نیز می تواند در ترک تحصیل افراد نقش داشته باشد که باید این مهم بررسی شود و برای رفع آن اقداماتی صورت گیرد.

به گزارش نشانه نیوز، هر سال شروع مهر ماه، شور و شعف تحصیل و دیدن دوباره همکلاسی ها، در جان دانش آموزان روح تازه ای می دمد ولی همیشه گروهی از دانش آموزان هستند که به علل گوناگون یا از تحصیل باز می مانند یا ترک تحصیل می کنند.یکی از دلایل ترک تحصیل دانش آموزان رودباری نداشتن امکانات مالی است در حالی که شاید این افراد از هوش و توانمندی بسیار بالاتری نسبت به دیگر افراد برخوردار باشند.این امرباعث شده است که رودباررتبه اول ترک تحصیل دراستان کرمان رابه خوداختصاص دهد.

علاوه بر مشکلات اقتصادی، مسائل اجتماعی نیز می تواند در ترک تحصیل افراد نقش داشته باشد که باید این مهم بررسی شود و برای رفع آن اقداماتی صورت گیرد.

▪ شرایط اقتصادی

ترک تحصیل دانش‌آموزان با وضعیت اقتصادی جامعه و خانواده در ارتباط می‌باشد. عواملی چون پایین بودن درآمد،وهزینه های بالا برای ثبت نام دانش آموزان و کثرت فرزندان بر ترک تحصیل فرزندان تاثیر دارد. مشکلات والدین در راه کوشش و تلاش برای معاش و گرفتاری‌های بی‌‌شمار آنها در این رابطه معمولا والدین را از اوضاع و احوال فرزندان خود غافل می‌نماید و در حقیقت رابطه صحیحی را که لازمه یک زندگی سالم است مختل می‌سازد و اثرات این نوع زندگی در ظرف چند سال موجب تخریب نیروهای بالقوه آنان می‌گردد.
وقتی فقر در خانواده‌ای باشد امکان بروز مشکلاتی در رفتار جوانان از جمله دانش‌آموزان وجود خواهد داشت. حضرت علی(ع) درباره فقر می‌فرمایند؛ “فان الفقرمنقصه للدین، مدهشه للعقل و داعیه للمقت.” “فقر باعث نقصان دین، سراسیمگی عقل و برانگیختن خشم می‌شود.” بیکاری جوانان را به جانب برخی از بزهکاری‌ها می‌کشاند. البته اسلام زمینه اجتماعی را برای تعادل اقتصادی ایجاد می‌کند و بر والیان امور فرض می‌داند که مبادا فقر آحاد جامعه، آنان را به انحراف بکشاند. پس معلوم می‌شود که مهمترین عامل جدایی دانش‌آموزان از تحصیل، فقر اقتصادی است.

بوتیا



ارسال نظر


آخرین خبرها