کد خبر: 38089 | زمان مخابره: 18:13:24 - یکشنبه 30 شهریور 1393 | بدون نظر | |

گلایه سیرجانی‌ها از تخریب بناهای تاریخی و بی‌توجهی مسئولان

آثار باستانی و بناهای تاریخی سیرجان در حال تخریب شدن هستند و تاکنون اقدامی از سوی مسئولات صورت نگرفته است که این مسئله گلایه مردم را در پی داشته است.

خبرگزاری فارس: گلایه سیرجانی‌ها از تخریب بناهای تاریخی و بی‌توجهی مسئولان

به گزارش  نشانه نیوز، شهرستان سیرجان دارای ۱۰۰ اثر تاریخی و باستانی است که ۱۸ اثر آن به تصویب رسیده است، اما این آثار به ثبت رسیده هم مورد بی‌مهری مسئولان و دست‌اندرکاران قرار گرفته و در حال تخریب هستند که گلایه مردم را در پی داشته و دارد.

این آثار شامل شاه فیروز، میر زبیر، قلعه سنگ، یخدان‌های دوقلو، خانه شوکت السعیدی، سرو یک‌هزار ساله امامزاده احمد، کاروانسرای سیرجان، قلعه درویش زیدآباد، کاروانسرای پاریز، بازارهای دوقلو و بادگیرهای چپقی و سایر بادگیرهای قدیمی هستند.

محمد اسلامی یکی از شهروندان گلایه‌مند است که به خبرنگار فارس گفت: این آثار باستانی که به آنها توجه نمی‌شود، اگر بازسازی و زیباسازی شوند، هم محل گردشگری خوبی است و هم جنبه اشتغالزایی دارد.

پوران خضری‌نسب نیز بیان کرد: ما چندی پیش میهمانی از تهران داشتیم که علاقه‌مند به مشاهده آثار باستانی شهر ما بود، اما به هرجایی که برای بازدید رفتیم، آثار تخریب جلوه‌نمایی می‌کرد، من نمی‌دانم چرا کسی به فکر نیست و این مکان‌ها محل تجمع معتادان و ولگردهای مزاحم شده است.

رضا محبی دیگر شهروندی است که خواستار جلوگیری از تخریب این میراث است، می‌گوید: ای کاش این قدر که مردم به فکر نگهداری میراث گران‌بهای آثار باستانی هستند، مسئولان نیز اقدامی انجام دهند.

محسن اسدی یکی از کارشناسان آثار باستانی اظهار کرد: اگر فکری برای این میراث گرانبها نشود، نسل بعدی آنها را نمی‌بینند و هر روز شاهد تخریب بیشتر آنها هستیم.

وی افزود: تاکنون هیچ اقدام اساسی از سوی مسولان استان، شهرستان یا مالکان و شهرداری‌ها برای نگهداری صورت نگرفته است و ما از مسئولان تقاضا داریم، برای مرمت و نگهداری آثار باستانی و تاریخی سیرجان اقدامات لازم را انجام دهند.

سهراب بهاء‌الدینی معاون سیاسی ـ اجتماعی فرمانداری سیرجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار گفت: سیرجان اداره میراث فرهنگی دارد، اما هنوز مسئولی ندارد، وضعیت این بخش بسیار نابسامان است.

 وی خاطرنشان کرد: ما تنها از بدو ورود فرماندار جدید توانستیم کارگروه میراث فرهنگی را تشکیل دهیم و این کارگروه به دنبال تهیه گزارش و تصاویر آثار است تا در جلسه بعدی با حضور مدیرکل میراث جلسه کارگروه را داشته باشیم، اما درحال حاضر حق با مردم است.

فارس

 



ارسال نظر


آخرین خبرها