کد خبر: 42037 | زمان مخابره: 15:02:30 - چهارشنبه 3 دی 1393 | بدون نظر | |

همایش و نشست تخصصی “وقف و اقتصاد” در کرمان بر گزارشد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: یک بخش از رونق اقتصادی استان کرمان به موقوفات مهم ما بر می گردد و اگر به این بخش توجه شود، تحول بیشتری در استان صورت خواهد گرفت.

 

به گزارش نشانه نیوز،  حجت الاسلام”محمد قاسمی زاده” صبح امروز در همایش و نشست تخصصی “وقف و اقتصاد” در کرمان اظهار کرد: در چارت جدید سازمان اوقاف معاونت بهره وری اقتصادی ایجاد شده و کرمان جزو شش استان درجه یک کشور است که موقوفات آن پتانسیل های مناسبی برای این حوزه دارد.

 

وی افزود: بیش از ۱۰۰ هزار موقوفه در کل کشور وجود دارد که بالغ بر ۵ هزار موقوفه از این تعداد در استان کرمان است و بیش از یک میلیون رقبه موقوفه در کشور است که بالای ۵۰ هزار رقبه از آنها در استان کرمان قرار دارد.

 

قاسمی زاده تصریح کرد: اساس کار در حوزه وقف، ایجاد منفعت برای اقشار مختلف در حوزه های مختلف می باشد، یعنی هر موقوفه باید بتواند خدمات رسانی شایسته و مناسبی برای مردم در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، دینی و … داشته باشد.

 

وی بیان کرد: در شرع نیز برای این موضوع تدبیر شده و هر موقوفه باید متولی داشته باشد. بعضی وقف ها در جامعه انتفاعی هستند که این وقف ها بیشتر مصرف گرا می باشند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: موقوفات متصرفی توسط اوقاف اداره می شود و موقوفات غیرمتصرفی متولی دارند.

 

وی با بیان اینکه یکی از تاکیدات مهم مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: مردم یکی از پایه های اساسی و مهم اقتصاد مقاومتی هستند.

 

قاسمی زاده تصریح کرد: در حوزه موقوفات چند مطلب اساسی وجود دارد و باید این ظرفیت ها معرفی شود، بیان پتانسیل های موجود سرمایه گذاری در اوقاف مسئله اول است و مجموعه ظرفیت های باید معرفی شود تا با عمران و توسعه، منافع برای مردم ایجاد شود. نحوه مشارکت سرمایه گذاران و ورود کسانی که این استعداد را دارند مسئله دیگر است.

 

وی با تاکید بر اینکه نگاه به وقف باید عوض شود، گفت: در نظام جدید برنامه ریزی سازمان اوقاف این سیاست ها تدوین شده و نحوه مشارکت افرادی که می خواهند در موقوفات سرمایه گذاری کنند، منافع موقوفه و سرمایه گذار مورد توجه است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان اظهار کرد: یک بخش از رونق اقتصادی استان کرمان به موقوفات مهم ما بر می گردد و اگر به این بخش توجه شود، تحول بیشتری در استان صورت خواهد گرفت.

 

وی با اشاره به موقوفات مهم کرمان از جمله بیمارستان راضیه فیروز، باغ فتح آباد و … افزود: موقوفه باید روز به روز رشد و تعالی داشته باشد و نباید به عقب برگردد. امروز نگاه دولت به بهداشت و درمان متفاوت شده و هم سرمایه گذاران می توانند ورود کرده و با احداث مراکز به مردم خدمات بدهند و هم خود دولت این کار را انجام می دهد.

 

قاسمی زاده تصریح کرد: با حضور آقای رزم حسینی در کرمان، کار مرمت باغ فتح آباد آغاز شد و بنیاد توسعه و عمران موقوفات در این زمینه سرمایه گذاری کرده است.

 

وی بیان کرد: آبگرم غدیر طرح بزرگی در راستای توسعه موقوفات است که ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این ظرفیت را دارد که دومین مرکز بعد از سرعین در کشور مطرح شود و باید به این منطقه توجه کرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان اظهار کرد: عمران و آبادانی استان و موقوفات با سرمایه گذاری در موقوفات صورت خواهد گرفت و برخی موقوفات سال های سال به دلیل نبود بودجه کافی راکد مانده اند.

 

وی در ادامه افزود: ما همگام با سیاست های استاندار کرمان در حوزه های ختلف حرکت کرده ایم و نخستین حرکت را در زمینه مصرف بهینه آب استان اوقاف انجام داده است.

 

قاسمی زاده ادامه داد: در این راستا ۳۵ هکتار از اراضی احمدآباد زرند مجهز به سیستم آبیاری نوین شده و کشت های با مصرف کم آب در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است.



ارسال نظر


آخرین خبرها