کد خبر: 49118 | زمان مخابره: 16:14:19 - یکشنبه 14 تیر 1394 | بدون نظر | |

میمند، سومین اثر تاریخی کرمان ثبت جهانی شد

چشم انداز فرهنگی میمند در سی و نهمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر بن آلمان در فهرست آثار جهانی ثبت شد.

به گزارش  نشانه نیوز، پرونده میمند دو سال قبل نیز مطرح شد اما به دلیل برخی نواقص نتوانست به ثبت برسد که در اجلاس بن آلمان با همت مسوولان سازمان میراث فرهنگی، استاندار کرمان و کارشناسان توانمند کشورمان نواقص آن رفع و ملاک های یونسکو محقق شد به گونه ای که با اجماع از تصویب اعضای کمیته گذشت.

همچنین در این اجلاس محوطه تاریخی شوش به عنوان هجدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

با ثبت چشم انداز فرهنگی میمند پس از ثبت ارگ بم و باغ شاهزاده ماهان در فهرست آثار جهانی یونسکو، کرمان دارای سه اثر تاریخی جهانی است.

استاندار کرمان نیز به دعوت سازمان میراث فرهنگی کشور برای بررسی پرونده روستای صخره ای میمند در کمیته میراث جهانی حضور یافت.

هیات ایرانی به ریاست محمدحسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی کشور و با حضور علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان و احمد جلالی سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو و مدیر منطقه میمند به منظور دفاع از پرونده های شوش و میمند در نشست کمیته بین المللی یونسکو حضور یافتند.

هیات ایرانی در بن آلمان ضمن ارایه گزارش های ادواری حفاظتی از سایت های میراث جهانی و دفاع از پرونده های شوش و میمند به پرسش های کشورهای عضو کمیته پاسخ دادند.

در پرونده شوش٬ تپه باستانی آن با در نظر گرفتن معیارهای چهارگانه کمیته میراث جهانی در خصوص حفظ اصالت٬ یکپارچگی٬ مدیریت و حفاظت محوطه و در پرونده میمند نیز منظر فرهنگی آن مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

روستای صخره ای و دستکند میمند با قدمت چند هزار ساله از نخستین سکونتگاه های بشری و از مواریث باستانی ایران است که در ۳۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان شهربابک در استان کرمان با وسعت ۴۲۰ کیلومتر مربع و در ارتفاع ۲ هزار و ۲۴۰ متر از سطح دریا واقع است.



ارسال نظر


آخرین خبرها