کد خبر: 51863 | زمان مخابره: 14:29:14 - شنبه 18 مهر 1394 | بدون نظر | |

کاهش ۹ درصدی درخواست طلاق در استان کرمان/لزوم به رسمیت شناخته شدن آموزش های مهارت ازدواج

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: امیدواریم آموزش‌هایمهارت ازدواج مانند آموزش های بهداشتی اجباری و به رسمیت شناخته شود.

 

به گزارش  نشانه نیوز، ” یدالله موحد ” صبح امروز ۱۸ مهرماه در جلسه کاهش آسیب های اجتماعی (خانوادهموفق) ضمن تقدیر و تشکر از رییس جهاد دانشگاهی به عنوان متولی آموزش جوانان در شرفازدواج  گفت: در سال ۹۰  از هر ۹ ازدواج یک طلاق صورت می گرفت اما در سال جاری اینعدد بسیار هشدار دهنده شده است.

 

وی با بیان اینکه باید بدانیم که چه اتفاقی افتاده است تا بتوانیم علت را بررسی و با همکاریو تامل همه مدیران این معظل را برطرف کنیم تصریح کرد: از اوایل سال ۹۳ با ورود جهاد دانشگاهی به عنوان یک مرکز علمیدر کنار معاونت پیشگیری طرحی با نام آموزش مهارت های زندگی با حضور گستردهدانشجویان آغاز شد که خوشبختانه دستاوردهای خوبی نیز در این زمینه تاکنون کسب شده است اما نیاز به کار بیشتری همچنان داریم.

 

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: بسیاری از  کارشناسان معتقدند در ۱۸مهارت های زندگی مشترک آسیب وجود دارد و با وجود این آسیب، زمانی که خانواده شکل میگیرد به همراه آن کودک آزادی، همسرآزاری و … به وجود می آید که در نهایت آماردعوی خانوادگی را افزایش می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه بالای ۳۰ درصد از دعاوی دادگستری استان کرمان مربوط به دعاوی خانوادگی است گفت: اگرقرار باشد ۱۰ شعبه حقوقی راه اندازی شود باید در کنار آن شش شعبه دیگر برای دعویخانوادگی اختصاص یابد که این موضوع ظرفیت بالایی از دستگاه قضایی را مشغول کردهاست.

 

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه دستگاه های فرهنگی از جمله آموزش وپرورش، دانشگاه ها، بهزیستی، استانداری و … باید به صورت جدی به این مقوله ورود پیداکنند: اگر امروز مشاوره های خانواده با قوت بیشتر کار خود را دنبال میکردند کار بسیار بهتر پیش می رفت اما متاسفانه این دغدغه گویی از دیگر دستگاه های مرتبط خارج شده است.

 

موحد طرح آموزش زوجین در شرف ازدواج را طرح موفقی در استان کرمان دانست و گفت: با اینکه از عمر این طرح زیاد نمی‌گذرد اما بسیار موفق بوده اما نگرانی ای که وجوددارد این است که این طرح فقط در شهر کرمان اجرا شود و در شهرستان ها متوقف بماند .

 

وی با بیان اینکه استان کرمان مبتکر طرح آموزش زوجین در شرف ازدواج در کشور بوده است بیان کرد: نگرانی ام این است این طرح در مرکز استان نیز متوقف شود و شهرستان هادرگیر این بحث نشود و کار ابتر بماند پس باید همه استان را درگیر این مسالهکنیم.

 

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به سرجمع درخواست اولیه طلاق مربوط بهسال گذشته بیان کرد: سه هزار و ۴۸۰ پرونده در سال گذشته و سه هزار و ۱۸۳ پروندهدر سال جاری آمار طلاق می باشد که در سال جاری با کاهش ۹ درصدی درخواست طلاق رو بهرو بوده ایم.

 

عالی ترین مقام قضایی استان کرمان با بیان اینکه درصد قابل توجهی از درخواست هایطلاق ها مربوط به سال اول بعد از ازدواج است اظهار کرد: آمار ازدواج در پنج ماهه اول سال گذشته ۱۱ هزار ۷۸۴ بوده کهدر سال جاری به ۱۲ هزار ۵۸۴ مورد رسیده است که با رشد ۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بوده است ضمن آنکه متاسفانه در اینراستا ۷ درصد افزایش ثبت  طلاق نیز در استان کرمان داشته ایم.

 

وی افزود: کاهش درخواست طلاق تنها در استان کرمان رخ داده است که آموزش مهارتهای ازدواج در جهاددانشگاهی باعث و بانی این امر مهم بوده است.

 

موحد با بیان اینکه ۵۰ درصد طلاق ها مربوط به پنج سال اول زندگی است افزود:۳۵۷ مورد از پرونده های طلاق مربوط به زوجینی هستند که کمتر از یک سال ازدواج نمودهاند که باز تاکید می کنم در رابطه با این موضوع باید آسیب شناسی های لازم صورت گیردتا بهتر تصمیم گیری کنیم.

 

وی همچنین از کاهش یک درصدی طلاق توافقی خبر داد و گفت: در سال جاری با کاهش۱۵   درصدی دعوی خانوادگی با ۹ هزار و ۹۷۷ پرونده در سال جاری روبرو بودیم.

 

رییس کل دادگستری استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم آموزش هایمهارت ازدواج مانند آموزش های بهداشتی اجباری و به رسمیت شناخته شود.

 



ارسال نظر


آخرین خبرها