کد خبر: 65166 | زمان مخابره: 15:30:56 - چهارشنبه 15 دی 1395 | بدون نظر | |

برگزاری کنگره ادبیات پایداری در اسفندماه ۹۵/ تدریس ادبیات پایداری در ۳۰ دانشگاه بزرگ کشور

دبیر کنگره سراسری ادبیات پایداری گفت: نخستین دوره کنگره ادبیات پایداری در سال ۸۴ و دوره های بعدی نیز به صورت متوالی هر دو سال یکبار برگزار شده است و ششمین دوره آن در اسفندماه ۹۵ اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسنا منطقه کویر، دکتر”احمد امیری خراسانی” امروز چهارشنبه ۱۵ دیماه در کنفرانس خبری ششمین کنگره سراسری ادبیات پایداری اظهار کرد: این کنگره درواقع کلمه نویی است که مبدع آن دانشگاه شهید باهنر کرمان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس می باشد.

وی با اشاره به اینکه در ادبیات عرب هم ادب المقاومه داریم اما این قصه دیگری است، افزود: درگذشته وقتی ایران در دنیا می درخشید خیلی از کشورهای امروزی مانند آمریکا که امروز ابرقدرت است و رژیم غاصب اسرائیل اصلا وجود نداشتند درحالیکه کشور ما چندین هزار سال تاریخ مکتوب و تمدن دارد.

امیری خراسانی بیان کرد: ایران همواره در کشاکش تاریخ به دنبال رمز ایستادگی بوده است و امروز هم مردم ایران همین گونه اند، یعنی در این همه هجمه مردم ما سالم بار آمده و سالم باقی مانده اند هرچند که بخش هایی از این کشور در دوره هایی از تاریخ جدا شده اما هویت ایرانی دست نخورده باقی مانده است.

واکاوای فرهنگ خاموش ایران با کنگره ادبیات پایداری

بنیان گذار رشته ادبیات پایداری سپس گفت: این کنگره ایجاد دهلیزی برای نسل حاضر به گذشته و دوران دفاع است، از سوی دیگر ما احساس کردیم از گذشته یک گنجینه بسیار ارزشمند داریم و باید از آن استفاده شود، براین اساس تصمیم گرفته شد کنگره ای در این زمینه دایر و فرهنگ راکد و خاموش خود را واکاوی کنیم.

وی با اشاره به اینکه این کنگره درواقع رمز ماندگاری مردم ما را بررسی می کند بیان کرد: نخستین دوره کنگره در تاریخ ۱۷ و ۱۸ اسفندماه ۸۴ برگزار شد و قرار بود کنگره را به صورت منطقه ای برگزار کنیم اما به دلایل شرایط منطقه این امکان فراهم نشد اما در داخل ایران با استقبال خوب و با حضور اندیشمندان برگزار و مقرر شد هر دو سال یکبار با استقرار دبیرخانه دائمی در کرمان برگزار شود، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس نیز با همکاری دانشگاه باهنر متولی برگزاری این کنگره شده است.

امیری خراسانی ادامه داد: دومین کنگره سراسری ادبیات پایداری در سال ۸۷، و دوره های بعدی نیز به صورت متوالی هر دو سال یکبار برگزار شده است و با یاری خداوند ششمین دوره هم سوم و چهارم اسفندماه ۹۵ برگزار خواهد شد.

دبیر کنگره سراسری ادبیات پایداری با اشاره به اینکه برای هرکدام از این کنگره ها فراخوان مقاله ای داده و شورای علمی تشکیل و محورهای کنگره مشخص شده است تصریح کرد: همه مقالاتی که پذیرفته می شود تحت عنوان نامه پایداری به چاپ می رسند، ضمنا احساس کردیم باید به جنبه علمی و دانشگاهی این کنگره هم توجه کنیم از این رو مجوز این رشته از وزارت علوم گرفته و دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید باهنر کرمان راه اندازی شد و گسترش یافت و اکنون بیش از ۳۰ دانشگاه مطرح و بزرگ رشته ادبیات پایداری که ابتدا ادبیات مقاومت تلقی می شد را در مقطع کارشناسی ارشد دایر کرده اند.

امیری خراسانی همچنین اظهار کرد: باتوجه به اینکه هر رشته دانشگاهی منابع و خوراک می خواهد، تلاش شد منابعی تهیه و  کتاب هایی در این زمینه نیز چاپ شود به ویژه منابع همین کنگره ادبیات پایداری و مقالات آن به عنوان بخشی از منابع علمی این رشته مورد استفاده قرار گرفته و می گیرد.

وی گفت: از دو سال پیش سرفصل دوره دکترا هم آماده شد و اکنون در مراحل نهایی قرار دارد، طبیعتا هر پنج سال در وزارت علوم در همه رشته ها بازنگری می شود و قرار است در سرفصل این رشته هم اگر لازم باشد تغییراتی داده شود.

امیری خراسانی در ادامه بیان کرد: ادبیات پایداری دارای یک سیر تاریخی است و شاید از زمان نخستین درگیری به بیان قرآن ادبیات پایداری هم شکل گرفته است، خود قرآن منشور پایداری است، پایداری در مقابل شیطان، نفس، همه زشتی ها و تشویق به ایستادگی و قیام.

انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گلِ سرسبدِ ادبیات پایداری

وی ادامه داد: گل سرسبد ادبیات پایداری ما ادبیات انقلاب اسلامی از ۱۵ خرداد سال ۴۲ به بعد، خود جریان انقلاب اسلامی و دلاورمردی هشت ساله زنان و مردان ایران زمین است که به عنوان وظیفه ای بر دوش تک تک آحاد مردم است که از آن پاسداری کنند.

امیری خراسانی افزود: شاید این کنگره در سطح کشور بی نظیر باشد از این جهت که معمولا کنگره ها عمر کوتاهی دارند و به هر دلیلی قادر به ادامه کار خود نیستند اما امسال ما ششمین کنگره را طی ۱۲ سال اخیر برگزار می کنیم ضمن اینکه این کنگره هویت خود را در اجتماع گرفته و برای استان کرمان باعث افتخار است.

وی همچنین با اشاره به تعداد مقالات وارده به کنگره های ادبیات پایداری گفت: در نخستین کنگره تعداد ۹۰ مقاله ارسال و ۳۷ مورد پذیرفته شد، در دومین کنگره ۷۰ مقاله ارسال و ۲۸ مورد پذیرش، به سومین کنگره ۱۴۶ مقاله ارسال و ۷۴ مورد پذیرش، به چهارمین کنگره ۲۴۹ مقاله ارسال و ۶۳ مورد پذیرش، در پنجمین دوره ۱۳۳ مقاله ارسال و ۷۰ مورد پذیرش شد و در کنگره ششم هم تاکنون ۷۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شده است.

دبیر کنگره سراسری ادبیات پایداری با اشاره به هیات داوران این کنگره گفت: شورای علمی عمدتا متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه است و بیشتر از دانشکده ادبیات و علوم انسانی هستند، همچنین همکارانی از دانشگاه اصفهان، یزد، تهران، دانشگاه امام حسین(ع)، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تهران و پژوهشکده معارف اسلامی تهران عضو شورای علمی داوران هستند.

وی یادآور شد: برای کنگره ششم یک فراخوان ابتدای سال ارسال شده و مجداد در مهرماه هم یک فراخوان داده شده است و قرار بود تا پایان آذرماه مقالات دریافت شود اما بنا به درخواست علاقمندان تا پایان دیماه پذیرش مقالات ادامه خواهد داشت.

امیری خراسانی اظهار کرد: در کنگره های نخست موضوعات عام بود و بعد از آن هر کنگره در یک زمینه مشخص پیش رفت، محورهایی همچون کارکردهای دینی و اجتماعی ادبیات پایداری با تکیه بر منابع نظم و نثر، ادبیات پایداری و هویتی دینی، ادبیات پایداری و هویت ملی، ادبیات پایداری وهمبستگی اجتماعی، ادبیات پایداری اخلاق کار و تلاش، ادبیات پایداری و سرمایه اجتماعی، ادبیات پایداری و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، روابط بین فرهنگی، گروه های قومی، مسائل فلسفه و ادبیات پایداری و نظام های آموزشی و… از جمله محورهای این کنگره می باشد.

وی سپس با اشاره به اینکه گاهی فرهیختگان این رشته از بازار کار گلایه می کنند که ممکن است مقداری سرخوردگی یا دلزدگی ایجاد کند، تاکید کرد: البته در سایر رشته ها هم با این مشکل مواجه هستیم اما درخواست ما این است که آموزش و پرورش، دانشگاه ها، اداره ارشاد، اوقاف، نیروهای نظامی، صدا و سیما و … این فارغ التحصیلان را جذب کنند.

خارج کردن کنگره ادبیات پایداری از مقوله احساس و تشریفات

امیری خراسانی همچنین گفت: ما سعی کرده ایم کنگره ادبیات پایداری را از بحث احساسی خارج کنیم و به پایه علمی آن بیافزاییم، از این رو به دنبال تشریفاتی کردن کنگره نیستیم و در راستای کار معمولا شخصیت هایی که در زمینه های مختلف با این کنگره مرتبط بوده اند به صورت موردی حضور یافته اند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری این کنگره تولید علم است خاطرنشان کرد: در کنار این کنگره نشریه ادبیات پایداری نیز راه ندازی شده است که در کل کشور منحصر به فرد می باشد چراکه درجه علمی و پژوهشی داشته و در چند جای علمی نمایه می شود، تمام مقالات این نشریه علمی و پژوهشی بوده و به جنبه های مقاومت در کشورهای مختلف می پردازند، ضمن اینکه تاکنون درمورد پایداری در قرآن، پایداری در عرفان و پایداری در کشورهای جهان در ایران اثری نداشته ایم که این کنگره به این زمینه ها بسیار کمک و منبع تولید کرده است.



ارسال نظر


آخرین خبرها