کد خبر: 69591 | زمان مخابره: 10:30:21 - پنجشنبه 5 مرداد 1396 | بدون نظر | |

بزگراری بیش از ۲۴ کلاس آموزشی برای کارشناسان و بهره برداران در بم/ پیش بینی برداشت ۱۰۰ تن گوشت سفید از استخرهای پرورش ماهی شهرستان رفسنجان/ پیش بینی برداشت ۱۰۰ کیلوگرم زعفران از مزارع شهرستان کرمان

تا کنون در شهرستان بم بیش از ۲۴ کلاس آموزشی برای کارشناسان وبهره برداران بخش کشاورزی  برگزار شده است.

به گزارش نشانه نیوز، رضا قهری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم گفت: از ابتدای سال جاری بیش از ۲۴ مورد کلاس آموزشی ترویجی با هدف آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات کشاورزان در خصوص آشنایی با روشهای نوین آبیاری، بیماری تب کریمه کنگو، مبارزه با آفت زنجره خرما، آفت کرم گلوگاه انار، آفت سن گندم،پرورش قارچ خوراکی،گیاهان دارویی،کشت زعفران و… تا پایان تیرماه سال جاری توسط کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی برگزار شده است.

وی افزود: در این دوره های اموزسی بیش از ۵۵۰ نفر از کشاورزان ودامداران شهرستان بم حضور داشتند.

پیش بینی برداشت ۱۰۰ تن گوشت سفید از استخرهای پرورش ماهی شهرستان رفسنجان

در حال حاضر تعداد ۲۵ مزرعه پرورش ماهی در شهرستان رفسنجان در حال فعالیت  می باشند و پیش بینی می شود تا پایان سال مقدار ۱۰۰ تن گوشت سفید  توسط بهره برداران  به بازارمصرف شهرستان رفسنجان عرضه شود.

حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری  در سال ۹۶ که مزین به سال اقتصادمقاومتی، تولید واشتغال است، به همین منظور یک دوره کلاس آموزشی و ترویجی با هماهنگی شیلات  استان کرمان برای  ۲۵ نفر از بهره بردارانی که مبادرت  به پرورش ماهی در استخر های ذخیره آب نموده اند، در سالن اجتماعات این مدیریت برگزار گردید.

وی با اشاره به اینکه هدف ارتقای سطح  آگاهی و استفاده بهینه از منابع  موجود در راستای بهره وری بیشتر از منابع آب شهرستان بوده، افزود: در حال حاضر تعداد ۲۵ مزرعه پرورش ماهی در حال فعالیت  می باشند وتعداد ۸۰ استخر ذخیره  جهت تکمیل  پرونده و راه اندازی طرح های پرورش ماهی در دست اقدام  و بررسی است وپیش بینی می شود تا پایان سال مقدار ۱۰۰ تن گوشت سفید  توسط بهره برداران  فوق به بازارمصرف شهرستان رفسنجان عرضه شود.

پیش بینی برداشت ۱۰۰ کیلوگرم زعفران از مزارع شهرستان کرمان

بطور متوسط میزان تولید محصول زعفران  در شهرستان کرمان در حدود ۲٫۵ کیلوگرم در هکتار و بالاترین میزان تولید در واحد سطح در این شهرستان ۴کیلوگرم در هکتار می باشد.

احمد مسعودی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: شروع کاشت زعفران در شهرستان کرمان از سال ۱۳۹۲ آغاز و با توجه به شرایط مناسب کشت و تغییر الگوی کشت محصولات با نیاز آبی کم  سطح زیر کشت این محصول افزایش یابد.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت فعلی زعفران در این شهرستان ۵۷ هکتار که ۲۵ هکتار آن بارور و ۳۲ هکتار آن غیر بارور می باشد، است، افزود: افزایش سطح زیر کشت در سال جاری تاکنون ۵ هکتار و در سه سال گذشته نیز ۱۵ هکتار بوده است.

وی افزود: پیش بینی میزان تولید در سال جاری ۱۰۰ کیلو گرم می باشد که در مقایسه با سال قبل ۲۰ درصد افزایش دارد.

مسعودی مهمترین عوامل عدم رشد تولید را نوسانات دمایی و خسارات ناشی از جوندگان یاد کرد و اعلام نمود: بطور متوسط میزان تولید در سال گذشته در حدود ۲٫۵ کیلوگرم در هکتار و بالاترین میزان تولید در واحد سطح در این شهرستان ۴کیلوگرم در هکتار بوده و میزان کل تولید سال گذشته ۸۰کیلوگرم بوده است.

وی در پایان اظهار داشت: ارائه تسهیلات کشت زعفران به ازای هر هکتار ۲۵تا ۳۰ میلیون تومان می باشد که باارائه تسهیلات ۴ ساله با احتساب یکسال تنفس و سود ۱۸ درصد می باشد.



ارسال نظر


آخرین خبرها