کد خبر: 71866 | زمان مخابره: 9:41:52 - چهارشنبه 10 آبان 1396 | بدون نظر | |

کوچه های خاکی معضل شهرک ۱۰ هزار نفری/ محرومیت بیخ گوش کرمان

شهرک سیدی با ۱۰ هزار نفر جمعیت در حاشیه کرمان یکی از مناطق پرجمعیت اما محروم در نزدیکی شهر است که ۸۰ درصد از معابر فرعی آن آسفالت نشده و با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می کند.

 به گزارش نشانه نیوز، حاشیه نشینی همچون بسیاری از شهرهای بزرگ کشور در کرمان هم از سالها قبل دردسر ساز شده است اما طی سال های اخیر هر چند اراده مسئولان در خصوص جلوگیری از توسعه جغرافیایی حاشیه نشینی جامه عمل به تن کرده است اما رکود در روستاها و خشکسالی ادامه یافته و برجمعیت روستاییانی که به شهرهای بزرگتر مهاجرت کرده اند افزوده است.

در حقیقت در کنار توقف جغرافیای حاشیه نشینی اما بر جمعیت این افراد افزوده شده است، برخی از سیاستهای غلط در گذشته از جمله اعطای امتیاز آب و برق در برخی از مناطق حاشیه ای شهر کرمان که سالها از خدمات به دلیل ساخت و سازهای غیر قانونی محروم بودند هر چند شکل زیبایی از محرومیت زدایی به خود گرفت اما مشوقی شد برای توسعه حاشیه نشینی در اطراف شهر کرمان.

روزگاری برخی از مناطق شهر کرمان از جمله شهرک سیدی در نزدیکی شهر کرمان یکی از کانونهای حاشیه نشینی شهر به شمار می آمد اما حالا این شهرک چنان توسعه یافته است که تا شهر کرمان تنها به اندازه یک بزرگ راه فاصله گرفته است.

جمعیت این شهرک هم اکنون به ۱۰ هزار نفر می رسد و این در حالی است که برخی از مناطق همین شهرک نیز جزو مناطق ممنوعه ساخت و ساز محسوب می شود بطوریکه در دور ترین بخش این شهرک می توان مردمی را یافت که با جمعیت دو هزار و ۵۰۰ نفری از هر گونه خدمات از جمله آب و برق و گاز محروم هستند.

نگرانی مردم از وجود سگ های ولگرد در معابر شهرک

با وجود اینکه این شهرک تا شهر کرمان تنها دو کیلومتر فاصله دارد اما کیفیت زندگی ساکنان این منطقه تا شهر کرمان از زمین تا آسمان فاصله دارد و شاید نمود آن را بتوان در پلی دید که قرار بود این شهرک را به شهر متصل و رفت و آمد مردم را تسهیل کند اما سال ها به حال خود رها شده است.

با وجود اینکه این شهرک تا شهر کرمان تنها دو کیلومتر فاصله دارد اما کیفیت زندگی ساکنان این منطقه تا شهر کرمان از زمین تا آسمان فاصله دارد

معابر خاکی، سگ های ولگرد، عدم وجود خدمات تخصصی پزشکی در طول شب، قطعی آب در مقاطعی از شبانه روز تنها بخشی از مشکلات مردم این شهرک هستند.

فاطمه یکی از ساکنان این شهرک است که می گوید: یکی از مشکلات موجود در این شهرک وجود سگ های ولگرد در اطراف این شهرک است، بطوریکه در ساعت آغاز شب در برخی از قسمت های شهرک نمی توان حضور یافت و در کنار مشکلات بهداشتی که ایجاد کرده اند موجب پخش شدن زباله ها در محل زندگی مردم هم شده اند.

وی افزود: جمع آوری زباله ها هر دو روز یک بار انجام می شود و در برخی از روزها ساعت جمع آوری زباله ها تغییر می کند همچنین زباله ها از کوچه ها جمع آوری نمی شود و باید زباله ها به خیابان های اصلی ببریم.

این ساکن شهرک سیدی افزود: در نظر بگیرید دو روز زباله ها جمع آوری نمی شود و تجمع آنها در هوای گرم تابستان چه شرایطی ایجاد می کند و حیوانات ولگرد از جمله سگ و گربه ها نیز این شرایط را بدتر می کنند.

زهرا یکی دیگر از ساکنان شهرک است که به یکی دیگر از مشکلات شهرک اشاره می کند و می گوید: آب شهرک به خصوص در ایام تابستان با افت محسوس مواجه می شود و از ساعات ابتدایی شب آب به کلی قطع می شود.

آب شهرک به خصوص در ایام تابستان با افت محسوس مواجه می شود و از ساعات ابتدایی شب آب به کلی قطع می شودوی گفت: برای رفع این مشکل در مناطقی از شهر تانکر های آب گذاشته شده است که مردم باید در صورت نیاز از این آب استفاده کنند.

این زن خانه دار افزود: برخی از مردم هم در خانه های خود آب را نگهداری می کنند که در طول شب استفاده کنند این وضعیت در تابستان بسیار آزار دهنده است و نگرانیهایی در خصوص بهداشتی بودن این آب داریم و بسیاری از مردم دچار بیماریهای کلیوی شده اند.

وی گفت: در بخشی از این منطقه مردم حتی آب لوله کشی، برق و گاز ندارند از مسئولان میخواهیم در این خصوص چاره اندیشی کنند و به گونه ای برنامه ریزی شود مردم این مناطق هم بتوانند از امکانات اولیه بهره ببرند.

مردم محروم توان مشارکت برای آسفالت کوچه ها را ندارند

محمد از دیگر ساکنان این منطقه است که مهمترین عامل شیوع بیماری ها در شهرک سیدی را وجود کوچه های متعدد خاکی دانست و افزود: اکثر کوچه های شهرک خاکی است و بخشی از راههای اصلی آسفالت شده است و مسئولان خواستار مشارکت مردم برای آسفالت معابر هستند.

وی افزود: اکثر افرادی که در این شهرک زندگی می کنند دارای مشکلات اقتصادی هستند و توان مشارکت برای آسفالت معابر را ندارند.

وی با بیان اینکه به دلیل هر تند بادی شهرک مملو از خاک می شود گفت: جمع آوری با تاخیر زباله ها که معمولا هر دو روز یک بار است و همچنین خاکی بودن معابر موجب بروز بیماری به خصوص در کودکان شده است.

پلی که سال هاست راه مردم را سد کرده است

این شهروند بیان کرد: یکی دیگر از نشانه های بیتوجهی به مردم حاشیه شهر پل سیدی است، این پل سالهاست به حال خود رها شده است و نیمه کاره ماندن پول موجب بروز تصادف های متعدد و خسارات مالی و جانی به مردم ساکن در این منطقه شده است.

وی خواستار توجه مسئولان به محرومیت زدایی از این شهرک شد و بیان کرد: بخشی از شهرک فاقد هر گونه خدماتی است و فقرترین مردم این منطقه نیز در همین منطقه ساکن هستند.

بخشی از شهرک فاقد هر گونه خدماتی است و فقرترین مردم این منطقه نیز در همین منطقه ساکن هستند

وی بیان کرد: گفته می شود که این بخش از شهر غیر مجاز احداث شده است اما سوال این است چرا این مردم مجبور هستند در این مناطق زندگی کنند.

وی همچنین با اشاره به ساعت کار مرکز درمانی این منطقه گفت: این مرکز درمانی از ساعت ۴ عصر تعطیل می شود و در صورتیکه ۱۰ هزار نفر مردم این منطقه دچار حادثه یا بیماری شوند باید به شهر کرمان منتقل شوند.

اما رئیس شورای سیدی در خصوص مشکلات مردم در این منطقه و در مقابل طرح مشکلات ساکنان این منطقه می گوید: اولویت اول ما در سیدی جمع آوری زباله ها و آسفالت معابر است و مسلما وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است.

سعیدی نیا افزود: طبق قانون آسفالت معابر فرعی و کوچه ها نیازمند مشارکت ساکنان است که ۴۰ درصد از هزینه را تامین می کنند.

وی افزود: با این وجود ما با محدودیت های اعتباری در این خصوص مواجه هستیم و سعی می کنیم با داشته هایی که در اختیار داریم کار آسفالت معابر را با اولویت معابر اصلی انجام دهیم و کارهای بسیار مطلوبی نیز در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است که مردم تا پایان سال به صورت ملموس نتیجه اش را مشاهده خواهند کرد.

وی بیان کرد: ۸۰ درصد از معابر فرعی آسفالت نیستند با این وجود سعی می کنیم در کنار معابر اصلی کوچه ها را نیز آسفالت کنیم که معابری که در کنار مدارس هستند در اولویت قرار گرفته اند.

برای جمع آوری زباله های فقط یک خودرو در اختیار داریم به همین دلیل هر دو روز یک بار زباله ها جمع آوری می شوند

سعیدی نیا در خصوص جمع آوری زباله گفت: برای جمع آوری زباله های فقط یک خودرو در اختیار داریم به همین دلیل هر دو روز یک بار زباله ها جمع آوری می شوند و از مردم هم می خواهیم با کارکانان شهرداری نهایت همکاری را داشته باشند.

وی با اشاره به وضعیت پل سیدی گفت: در کرمان چندین پل در حال ساخت است که تنها پلی که راکد مانده است پل سیدی است که مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است.

سعیدی نیا بیان کرد: این پل نیمه کاره موجب بروز تصادفهای متعددی در مسیر سیدی به سمت کرمان شده است و چون ساکنان باید روزی چند بار برای رسیدن به کرمان در مسیر تردد کنند بر حجم مشکلات مردم افزوده است.

وی در خصوص آب منطقه نیز گفت: در طول تابستان همه مناطق کرمان با افت فشار آب مواجه می شوند آب سیدی هم به شهر کرمان وصل است و از طرفی در بالاترین نقطه نسبت به شهر قرار گرفته ایم به همین دلیل فشار آب کم می شود.

آب کاملا بهداشتی است

وی ادامه داد: با پیگیریهایی که انجام شده است قرار است به زودی تدابیری برای کاهش مدت زمان قطعی آب در طول شب اندیشیده شود که امیدواریم این پیگیریها به نتیجه برسد.

رئیس شورای سیدی در ادامه بیان کرد: آب منطقه اما از نظر بهداشتی مشکلی ندارد و دائم تحت نظارت کارشناسان قرار دارد.

سعیدی نیا گفت: بخشی از حاشیه سیدی با جمعیت ۲۵۰۰ نفر ساخت و ساز غیر مجاز انجام داده اند که از داشتن امکاناتی مانند آب ، برق و گاز محروم هستند.

وی افزود: برای جمع آوری زباله ها در این منطقه نیز همکاری لازم انجام می شود.

وی در ادامه خواستار همکاری بنیاد مسکن در راستای خدمات رسانی به مردم شد و افزود: بخش اعظم زمین های این منطقه از طریق بنیاد مسکن واگذار شده است و قانونا باید در راستای خدمات رسانی به مردم بخشی از خدمات تقبل شود که با وجود وعده ها اما هنوز محقق نشده است.



ارسال نظر


آخرین خبرها