کد خبر: 29885 | زمان مخابره: 11:35:16 - شنبه 30 فروردین 1393 | ۱ نظر | |

گزارش نشانه نیوز از حضور خبرنگاران کرمانی در ناو جماران بر خلیخ فارس؛ از دریا دلان کویر تا دریا دلان خلیج فارس

هفته ارتش متفاوت برای خبرنگاران کرمانی.

به گزارش نشانه نیوز، هر چند که واسطه این سفر شهدا بودند اما در ابتدای گزارش لازم است از همه بزرگوارانی که قبل و در طول سفر زحماتی را در این زمینه متقبل شده اند تشکر کنم بخصوص به ناخدا داوود بورنگ معاون نیروی انسانی مرکز آموزش شهدای وظیفه نداجا، آقای سلطانی از نیروهای عقیدتی سیاسی، همکار بزرگوارمان سرکار خانم آذر همتی و دوست عزیزمان سرکار خانم فهیمه طاهری، خدا قوت بگوییم، اجرتان با شهدا.

سلام بر سفیدپوشان قهرمان دریا همانها که همیشه آماده شهادتند آنها که در ناوچه سهند دل به دریا زدند و رفتنی بی بازگشت را آغاز کردند رفتن به سوی نور در اعماق آبهای نیلگون خلیج فارس.

سلام به آنها که در اوج شهامت تا آخرین نفس جنگیدند نه جزر و مد دریا آنها را از حرکت باز داشت نه هلی کوپتر های خشمگین دشمن. دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آنچنان جنگیدند که نامشان تا همیشه تاریخ بر اعماق آبهای خلیج فارس به مردانگی حک شد.

چهارشنبه ۲۷ فروردین سال ۱۳۹۳ اردوی راهیان نور دریایی به درخواست اصحاب رسانه از فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی آغاز شد.

اصحاب رسانه استان کرمان پس از عرض ادب و احترام به ساحت مقدس شهدای گمنام در ورودی موزه ی دفاع مقدس استان کرمان راهی این سفر دو روزه شدند.

در ابتدا در سیرجان به مرکز آموزش شهدای وظیفه نداجا رفتیم و فرمانده مرکز ناخدا یکم ستاد مجید توسلی به همراه حجت الاسلام محمد علی احمدآبادی رئیس عقیدتی سیاسی مرکز به استقبال خبرنگاران آمدند.

 

در این مکان پس از تجدید میثاق با شهید گمنامی که از دوم مهر ماه سال ۱۳۹۰ در اینجا آرمیده است از قسمت های مختلف این مرکز بازدید کردیم.

خبرنگاران تک تیرانداز و آرپیجی زن شدند

اولین مکان بازدید سالن تیراندازی آموزشی فاتح ۱۲بود. در این مکان چگونگی استفاده از سلاحهای جنگی را آموزش می دادند و اصحاب رسانه با در دست گرفتن تک تیرانداز و بر دوش قرار دادن آرپیجی به جنگ دشمن فرضی رفتند.

مکان بعدی شبیه ساز نجوم و جهت یابی بود که در این مکان شیوه های مختلف برای جهت یابی در شرایط، زمان و مکانهای مختلف با روشهای متفاوت آموزش داده می شد.

در مرکز سیرجان همچنین از درمانگاه، سالن غذا خوری، آشپزخانه و … بازدید انجام شد و پس از اقامه نماز ناخدا یکم ستاد مجید توسلی در جمع اصحاب رسانه گفت: در ابتدا این مرکز ماموریت آموزشی نداشت و کم کم آموزشها شروع شد.

وی بیشترین فعالیت این مرکز را از زمان دوران دفاع مقدس ذکر و تصریح کرد: در زمان جنگ سه گردان در این مکان مستقر و پس از آموزش به مناطق عملیاتی خرمشهر، جنوبی و … اعزام می شدند.

وی ادامه داد: حجم این یگانها گسترده تر شد و با ۴ چهار گردان به فعالیت خود ادامه داد و در سالهای اخیر نیز دو گردان دیگر اضافه شد و الان شش گردان در این مرکز آموزش می بینند.

همه افراد از نظر سواد نظامی در یک سطح هستند

وی خاطر نشان کرد: در این مکان مقاطع مختلف تحصیلی اعم از افراد با سواد کم تا دکتری، آموزش می بینند که آموزشهای اولیه برای همه آنها یکسان است و در واقع می توان گفت: همه افراد از نظر سواد نظامی در یک سطح هستند.

وی مرکز سیرجان را منحصر بفرد دانست و افزود: در این مرکز علاوه بر آموزشهای مختلف، آموزشهای فنی و حرفه ای نیز آموزش داده می شود.

وی در ادامه مطلب فوق افزود: رشته های مختلف فنی و حرفه ای که نیاز بازار کار است به افراد آموزش داده می شود که می توان به جوشکاری، لوله کشی، کشت گیاهان دارویی و گلها در رابطه با فضای سبز و … اشاره کرد.

وی ادامه داد: در کارگاه های موتور، مکانیک و برق نیز افراد از آموزشهای مختلف برخوردار می شوند که این آموزشها در حین خدمت و بعد از پایان آن برای آنها بسیار مفید خواهد بود.

ناخدا  یکم ستاد به اهمیت استفاده از یادگیری موارد مختلف آموزش اشاره و به بیان خاطره ای در این زمینه پرداخت و گفت: یکی از سربازان هنگام جنگ پس از شروع درگیری بیهوش می شود وقتی که به هوش می آید اثری از نیروهای خودی نبوده است این فرد به جای استفاده از آموزشهایی که در مرکز جهت یابی دیده مسیری را انتخاب می کند که متاسفانه به سمت عراقی ها می رود و به دست آنها اسیر می شود.

وی ادامه داد: بنابراین افراد باید این آموزشها را به خوبی فراگیرند و در مواقع ضروری از آنها استفاده کنند تا اتفاقاتی همچون اسارت و … برای آنها پیش نیاید.

وی همچنین بر بروزسازی آموزشها تاکید و اظهار داشت: اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام می شود که اثرات آن را قطعا خواهیم دید.

شهید قهرمانی، مدال قهرمانی شهادت را در آبهای خلیج فارس به نام خود ثبت کرد

وی یکی از بالاترین شهدای نیروی دریایی را از استان کرمان ذکر و تصریح کرد: شهید قهرمانی تا آخرین لحظات شهادت پشت پدافند به هواپیمایی آمریکایی شلیک می کرد.

پس از صرف نهار در مرکز سیرجان کاروان به سمت بندرعباس حرکت کرد. اسکان در در مجتمع باشگاهی شهید چمران بندرعباس انجام شد.

صبح روز بیست و هشتم به سمت ناوشکن جماران در ساحل خلیج فارس حرکت کردیم که برنامه های متفاوتی از جلمه گلباران آبهای نیگلون خلیج فارس برای گرامی داشت شهدای ناوشکن سهند و ناوچه جوشن، بازدید از ناو جماران و … انجام شد.

ناو جماران مزین شده بود با تصاویر شهید فرهاد سعیدی نژاد، شهید محمد ابسوارن، شهید محمد علی سعیدی، شهید حمید قهرمانی، شهید حسن آذری، شهید علیرضا ارسنجانی و شهید کاظم نظافت.

با نشستن بر روی صندلی های زرد رنگ روی ناو جماران، ناو از اسکله جدا شد و برنامه ها بر عرشه ناو جماران در دریای خلیج همیشه فارس به یاد شهدای ناوشکن سهند با قرایت قرآن و اجرای زنده سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در ادامه “ناو یکم محمد علی شادی دوست” جانباز بازنشسته به بیان خاطره ای از ناوشکن سهند پرداخت و گفت: ۲۸ فروردین سال ۶۷ مصادف با اول ماه رمضان بود در این روز با اینکه پرسنل نمی دانستند مقصد یگان کجاست انگار به همه آنها الهام شده بود که واقعه مهمی رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: هر کس به طریقی می خواست از دیگری دلجویی کند و حلالیت بطلبد ۲۹ فروردین اعلام شد باید به دریا اعزام شویم یگان برای اینکه روزه بود بعد از اذان ظهر از اسکله جدا و به محل ماموریت اعزام شد در این ماموریت شهید علی کهوری، قاسم ترابی، ناصر افشار جوان و … حضور داشتند.

وی اضافه کرد: شهید علی کهوری از من حلالیت طلبید از او پرسیدم: علی آقا چی شده، گفت: این آخرین عملیات ما است و فکر نمی کنم که ما بتوانیم خانواده هایمان را ببینیم دیشب خداحافظی کردم از شما می خواهیم که مرا ببخشید.

شادی دوست که از بازماندگان ناوچه سهند است، گفت: اکثر نیروها در درگیری بین ناوچه سهند و هواپیماهای امریکایی به شهادت رسیدند، ای کاش منهم جزء شهدا بودم، این سعادت نصیب آنها شد و من از شهادت جا ماندم.

در ادامه حجت الاسلام حیدری ریاست عقیدتی سیاسی منطقه یکم نداجا گفت: عظمت و بزرگی نیروی دریایی و این افتخاری که امروز نیروی دریایی دارد از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نیروی راهبردی تعبیر می شود.

حجت الاسلام حیدری گفت: نیروی دریایی قطعا به این مدال افتخار نایل نمی شد مگر به واسطه مجاهدت و رشادت های دلیر مردانی که در طول هشت سال دفاع مقدس توانستند نیرویی را تحویل فرزندان انقلاب اسلامی ایران دهند تا امروز به عنوان نیروی راهبردی در جهان اسلام بدرخشد.

وی افزود: نیروی نداجا نیرویی است که در هشت سال دفاع مقدس یک تنه، پنجه در پنجه شیطان بزرگ، آمریکا انداخت. افتخاراتی که ناوشکن سهند، سبلان و ناوچه موشک انداز جوشان داشتند راه و چراغی را در مقابل ما روشن کرد و آن اینکه ما با آن چه که داریم می توانیم در مقابل قدرتهای جهان بایستیم.

از آرمیدن سهند در خلیج فارس تا اقتدار جماران

حجت الاسلام حیدری گفت: اگر چه ناوشکن سهند آنروز در خلیج فارس آرمید اما امروز ناو شکن جماران را ساختیم.

وی در ادامه مطلب فوق افزود: ناوشکن جماران مدال افتخاری است که از آن عزیزان به جا مانده و موجب سرافرازی نظام جمهوری اسلامی ایران است که به دست متخصصان نیروی دریایی ساخته شد.

 حجت الاسلام حیدری گفت: ناو جماران در خلیج فارس، دریای عمان و آبهای آزاد ماموریتهای مختلفی را با اقتدار انجام می دهد و قطعا این دلاوری ها بخاطر نگاه والای شهیدان است.

وی ادامه داد: یقینا دعای مادران و فرزندان شهید پشت سر نظام است و باید با تاسی از شهیدان این نظام را به سر منزل مقصود برسانیم و به صاحب اصلی آن بسپاریم.

حجت الاسلام حیدری همچنین به دلاوری شهید حمید قهرمانی اشاره و تصریح کرد: این شهید بزرگوار با اینکه ناوچه سهند موشک خورد و در حال غرق شدن بود، فرمانده دستور داد که همه خود را به دریا بیاندازند تنها کسی که ایستاد و تا آخرین گلوله را به سمت هلی کوپتر آمریکایی شلیک کرد، شهید قهرمانی بود.

وی ادامه داد: شهید قهرمانی به همراه ناوشکن سهند در آبهای نیلگون خلیج فارس آرمید و ما افتخار داریم که در نظامی خدمت می کنیم که به نام شهدا مزین و با نام آنها زنده است.

در ادامه مراسم خواهر شهید علی اصغر نظرآبادی به بیان خاطره ای پرداخت و افزود: شبی شهید نظرآبادی خواب می بیند که در یک قایق هستند و نوری به داخل قایق می آید و کم کم با همان نور به داخل آب می رود.

وی افرود: یکی از دوستانش به او می گوید: دستت را به من بده و بیرون بیا اما کم کم او با همان نور به داخل آب می رود از خواب که بیدار می شود با توجه به اینکه علاقه زیادی به پدر و مادر داشت، می گوید: امیدوارم اتفاقی برای آنها نیفتد و این خواب با شهادت خودش تعبیر شد.

نثار گل به جاودان شدگان سهند در خلیج فارس

حالا نوبت رسید به اهدای گل به شهدای دلاور مرد نیروی دریایی که در آبهای نیلگون خلیج فارس به همراه ناوچه سهند آرمیده اند و با رشادت های خود اقتداری بیکران را نصیب ایران اسلامی کرده اند.

 درود خداوند بر شما باد که مردانه در ناو سهند ایستادید تا ما امروز در آرامش بر ناو جماران گلهای گلایل را در دست بگیریم و به شما اهدا کنیم و این تنها کاری است که شاید توانستیم در گرامی داشت یاد و خاطر شهدای نیروی دریای در هفته ارتش انجام دهیم که در مقابل عظمت و شکوه کار شما قطره ای از دریا هم نیست از ما این اندک را بپذیرید و دعایمان کنید.

گزارش از زهره و معصومه قادر




۱ ديدگاه مطلب براي " گزارش نشانه نیوز از حضور خبرنگاران کرمانی در ناو جماران بر خلیخ فارس؛ از دریا دلان کویر تا دریا دلان خلیج فارس " ارسال شده است.

  1. بهروز محمدی گفت:

    سلام…گزارش بسیار عالی بود و خوشا به سعادت شما و همه دوستان و همکاران که توفیق این سفر معنوی را داشتند…یاد همه شهدای انقلاب اسلامی بخصوص شهدای ارتش همیشه قهرمان گرامی باد…ارادتمند همه اصحاب رسانه ب- م

ارسال نظر


آخرین خبرها