کد خبر: 30196 | زمان مخابره: 11:01:26 - سه شنبه 2 اردیبهشت 1393 | بدون نظر | |

ارتقا سواد سلامت در جامعه ضروری است

ارتقا سواد سلامت در جامعه ضروری است .

به گزارش نشانه نیوز، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سواد سلامت و رفتار جستجوی سلامت باید در جامعه ما ارتقا یابد.

 ˈنوذر نخعیˈ عصر دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت افزود: مردم باید بیش از این مراقب خود باشند و به خودمراقبتی در قرآن نیز تاکید شده است.

وی بیان کرد: افزایش تعداد پایگاه های اورژانس بین جاده ای به ۴۲ پایگاه، رسیدن به ۲۲۰ مرکز ترک اعتیاد، افزایش تخت های ویژه، سی سی یو و سرطانی در بیمارستان ها همه نشان از این دارد که افراد مراقب خود نیستند.

نخعی، خاطرنشان کرد: باید از افرادی که ضمن خودمراقبتی، دیگر مراقبتی را نیز در ذهن دارند تقدیر شود تا این موضوع فرهنگ سازی شود.

وی در همین رابطه به احداث مرکز قلب بیمارستان شفا از سوی حاج علی رستمی یکی از خیران بخش سلامت با ۱۰۰ تخت و هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا اشاره کرد و گفت: رسانه ها باید از این خیر به نحو شایسته تقدیر کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: شاخص های ما در سلامت خوب نیست و در ۳۰ سال گذشته برنامه های مفیدی بوده اما در بسیاری جاها ضعف داشته ایم و جزء کشورهای پیشرو در حادثه، سرآمد در اعتیاد و نامطلوب در افسردگی هستیم.

مهرداد فرخ نیا، اظهار کرد: کاهش سن ابتلا به بیماری های مختلف نتیجه نبود برنامه ریزی و شاید به دلیل مشکلات اقتصادی بوده که بخشی از آن به خودمراقبتی که به بهبود شاخص های سلامت می انجامد، بر می گردد.

وی ادامه داد: اگر خودمراقبتی وجود نداشته باشد حتی اگر بودجه بهداشت و درمان نیز چندین برابر شود باز هم فایده ای ندارد.

فرخ نیا، بیان کرد: در برخی کشورهای جهان با خود مراقبتی آمار مراجعه به پزشکان عمومی ۴۰ درصد، پزشکان متخصص ۱۰ درصد، غیبت از کار ۵۰ درصد و مراجعه به اورژانس ها ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه خود مراقبتی به دانش و سواد جامعه بر می گردد، افزود: سواد سلامت ما به هیچ وجه خوب نیست.

همچنین معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه ما نگاه پژوهانه نداریم، گفت: در گام نخست باید این فعالیت های پژوهشی را جا بیندازیم که در این رابطه ۱۰ اردیبهشت جاری ˈزینکر ناگلˈ به عنوان نخستین برنده جایزه نوبل پزشکی در سفر به ایران، به کرمان می آید که همایشی را در زمینه پژوهش با حضور وی در تالار آفتاب فرهنگسرای کوثر برگزار می کنیم.

ˈعباس پرداختیˈ افزود: در استان کرمان رشد بی رویه سرطان ها یکی از معضلات است که سرطان مثانه، حنجره و کبد در استان از شاخص کشوری بالاتر است و باید علت های آن را در محصولات کشاورزی، آب، امنیت غذا، آلاینده های محیطی و مصرف مواد مخدر بررسی کنیم که البته بسیاری از این بیماری ها چند علیتی هستند.

وی گفت: همچنین سمپوزیومی در روزهای ۷ و ۸ اردیبهشت جاری با حضور اساتیدی از دو دانشگاه آمریکایی در رابطه با علل بروز سرطان و ارتباط با سیستم ایمنی در کرمان برگزار می شود.

پرداختی، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمان به سمت سیاستگذاری های کشوری و ملی پیش می رود و در حوزه تحقیقات مرکز سرطانی را در کرمان با همکاری بخش خصوصی راه اندازی کرده ایم که پنج میلیارد ریال برای تحقیقات پایه در اختیار این مجموعه قرار داده شده است و امیدواریم نگاه مسوولان را به این سمت جلب کنیم تا از میزان بروز سرطان جلوگیری شود.

وی افزود: ضمن هماهنگی با معاونت رییس جمهوری موسسه تحقیقاتی در کرمان شکل گرفته که در زمینه علوم مختلف بویژه اعصاب فعالیت می کند و قصد ما این نیست که تنها پیشرفت کنیم بلکه باید رتبه اول را در علوم اعصاب و سرطان داشته باشیم.

اول تا هفتم اردیبهشت هفته سلامت نام دارد و شعار هفته امسال ˈیک عمر سلامت با خود مراقبتیˈ است.



ارسال نظر


آخرین خبرها