کد خبر: 30264 | زمان مخابره: 8:42:30 - پنجشنبه 4 اردیبهشت 1393 | بدون نظر | |

نان گران نمی‌شود

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بر توجه ویژه به اصناف در اجرای مرحله‌ی دوم یارانه‌ها تاکید کرد.

به گزارش نشانه نیوز، «مصطفی زریسفی» در کارگروه هدفمندی یارانه ها و تنظیم بازار استان کرمان، میزان تولید اصناف داخلی را در سال گذشته دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، دانست و اظهار داشت: در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به اصناف توجه نشد؛ اما باید در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اصناف و واحدهای تولیدی مورد توجه قرار گیرند.
وی هم‌چنین با اشاره به رکود حاکم بر بازار، به کاهش قدرت خرید مردم، سیاست انقباضی دولت در عدم تزریق پول نقد به جامعه، افزایش سود بانکی و علاقه‌ی مردم به سپرده‌گذاری در بانک‌ها اشاره کردو گفت: مردم در حال حاضر خرید انبوه انجام نمی‌دهند و بازار دچار رکود است.
زریسفی به توزیع ۵۴۴ هزار سبد کالا در میان مردم اشاره کردو گفت: توزیع سبد کالا نیز یکی از دلایل بی نیازی مردم به خرید بعضی از کالاها بود.
زریسفی با بیان این که در حال حاضر ۱۰۰۰ تن گوشت منجمد مرغ، ۱۲۹ تن گوشت قرمز وارداتی و ۱۱۹ تن گوشت قرمز داخلی در سردخانه‌های شمال استان موجود است، گفت: هم‌چنین ۲۶ هزار تن گندم نیز ذخیره شده است.
وی با بیان این‌که افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر قیمت موادغذایی تاثیرگذار نبوده است، به افزایش ۱۰ درصدی قند و شکر نیز اشاره کرد و گفت: در مرحله‌ی دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت نان تغییر نمی‌کند؛ اما شیر به قیمت تمام شده به مردم عرضه می‌شود.
وی هم‌چنین از افزایش هفت درصدی قیمت مصالح ساختمانی نیز خبر داد و به افزایش بی‌رویه‌ی کرایه حمل ونقل در جنوب استان در فصل توزیع میوه اشاره کرد و گفت: این افزایش قیمت به یک بحران برای کشاورزان جنوب استان تبدیل شده است.
به گزارش کرنا، زریسفی با بیان این‌که در زمینه‌ی محصولات کشاورزی مانند سیب‌زمینی با سقوط آزاد قیمت مواجه بودیم، گفت: در میوه‌هایی مانند پرتقال و سیب درختی نیز با افت شدید قیمت روبه‌رو هستیم.
وی با اشاره به این‌که کالاها در دور دوم هدفمندی یارانه‌ها به چند گروه تقسیم شده اند، گفت: در رابطه با کالاهای گروه اول شامل گوشت قرمز، گندم، آرد، نان، برنج، روغن‌نباتی، شکر، کره، جو، ذرت، کنجاله‌ی‌سویا، گوشت‌مرغ، شیرخشک‌صنعتی، شیرخام، کود ‌اوره، کود فسفات و پتاس هیچ‌گونه افزایش قیمتی تا پایان خردادماه نخواهیم داشت.
لازم به ذکر است آسیب‌شناسی مرحله‌ی اول اجرای قانون هدفمندی یارنه‌ها در بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی و کشاورزی استان و بررسی تاثیرات اجرای مرحله‌ی دوم هدفمندی یارانه‌ها، نظارت مستمر بر عرضه‌ی کالاها و خدمات به ویژه کالاهای ضروری بر اساس قیت مصوب از طریق برقراری گشت‌های روزانه، تشدید بازرسی و نظارت مستمر بر عملکرد تمامی واحدهای صنفی و تولیدی استان و شهرستان‌ها با بهره‌گیری از کلیه‌ی ظرفیت‌ها در راستای پیش‌گیری از گران‌فروشی، احتکار و کم‌فروشی، نظارت مستمر بر ذخایر کالاهای استراتژیک از طریق اخذ گزارشات روزانه و پیش‌بینی تهیه‌ی کالاهای مورد نیاز، تحلیل آثار مستقیم و غیر مستقیم هدفمند‌سازی یارانه ها بر سایر کالاها و خدمات به خصوص کالاهای اساسی، به‌کارگیری کلیه‌ی امکانات فرمانداری‌ها به منظور ایجاد ثبات در بازار، برگزاری جلسات مستمر با اصناف به منظور توجیه آن‌ها از چگونگی اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، برنامه‌ریزی در زمینه‌ی تامین گندم، آرد و نان مورد نیاز استان و نظارت بر فعالیت واحدهای صنفی- صنعتی تولید آرد و نان، پیش‌بینی ذخیره‌ی مناسب کالاها برای وضعیت‌های خاص و الزام شهرداران و ده‌یاران به خودداری از افزایش غیرمتعارف عوارض از مهم‌ترین وظایف کارگروه هدفمندی یارانه‌ها و تنظیم بازار است.



ارسال نظر


آخرین خبرها