کد خبر: 35103 | زمان مخابره: 8:13:12 - سه شنبه 31 تیر 1393 | بدون نظر | |

مرمت بزرگترین خانه خشتی دنیا ‌به ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

بزگترین خانه خشتی دنیا در شهرستان رفسنجان برای تکمیل و مرمت به ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

خبرگزاری فارس: مرمت بزرگترین خانه خشتی دنیا ‌به 3 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

به گزارش نشانه نیوز، روستای قاسم‌آباد حاجی رفسنجان از قدیمی‌ترین روستاهای رفسنجان است که بزرگترین خانه خشتی دنیا را در دل خود جای داده است.

خانه حاج آقاعلی مربوط به اوایل دوره قاجاریه است که مساحت کل مجموعه ۱۲ هزار متر مربع و زیر‌بنا مسقف ۷ هزار متر مربع است.

در بخش‌های مختلفی از خانه ظرایفی از سبک معماری عصر قاجار به چشم می‌خورد.

گچ‌بری‌های زیبا و تماشایی چهار فصل، طاق نماهای باشکوه، کلاه فرهنگی و آجر نماهای حیاط بسیار دیدنی در این بنا دیده می‌شود.

ایوان‌های چهارسوی این بنا هر کدام برای فصل خاصی در نظر گرفته شده است‌.

۳ میلیارد تومان برای مرمت نیاز است

عباس فتحی نماینده اداره‌کل میراث فرهنگی در شهرستان رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: کار مرمت خانه حاج‌‌ آقا‌علی با ۷۰ درصد پیشرفت همراه است.

وی تصریح کرد: مرمت بخش بیرونی خانه تا حد زیادی پیش رفته است و مقدار کمی از آن باقی مانده، اما در مجموع به ۳ میلیارد تومان برای تکمیل مرمت مجموعه حاج‌ آقا‌علی نیاز است.

فتحی خاطر‌نشان کرد: برای این منظور نیاز به بودجه داریم و در صورت تامین، مرمت قسمت باقیمانده آغاز خواهد شد.

قاسم‌آباد حاجی با وجود بزرگترین خانه خشتی جهان تبدیل به روستای گردشگری در دل کویر شده است.

ورودی روستای قاسم‌آباد حاجی مزین به گلدسته‌هایی شده که نظر هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و همواره ما را به یاد روز عاشورا می‌اندازد.

محلی که گلدسته‌ها واقع شده است، یادگاری از زمان‌های بسیار دور است که تعزیه ظهر عاشورا در آن اجرا می‌شود.

تعزیه سنتی ایرانی در روستا

مهدی زینلی دهیار روستای قاسم‌آباد حاجی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان اظهار داشت: این روستا با ۹۲۰ خانوار و حدود ۳ هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت هر ساله در تعطیلات عید و تابستان پذیرای میهمانان زیادی از مناطق مختلف کشور و حتی میهمانان خارجی است.

وی تصریح کرد: گلدسته‌های روستا حدود ۲۰ سال پیش توسط خانواده پورمحمد‌علی ایجاد شده‌اند و قدمت تعزیه در این روستا از قبل از دوران حاج آقاعلی بوده که تعزیه سنتی ایرانی نام داشت.

زینلی افزود: تعزیه‌خوانی مراسم روز عاشورا از ۲۵ سال پیش در این روستا باب شده است که افراد با اسب ‌و سایر ملزومات حادثه ظهر عاشورا را به نمایش در می‌آورند و این مراسم شکوه و عظمتی خاص دارد و مردم زیادی از نقاط دور دست به این محل می‌آیند تا این مراسم را ببینند.

دهیار روستای قاسم‌آباد حاجی به خانه حاج آقا علی اشاره کرد و افزود: روستا به واسطه مجموعه حاج آقا علی پذیرای میهمانان زیادی است و این مهم در ایام نوروز بیشتر می‌شود و دهیاری قاسم آباد برای راحتی مسافران با همکاری شهرداری رفسنجان پارکینگی ایجاد و کوچه‌های اطراف خانه حاج آقا علی را ساماندهی کرده است.

شعبه بانک نیاز اصلی روستاییان و مسافران
زینلی نبود بانک را یکی از مشکلات اساسی روستا مطرح کرد و گفت: ایجاد یک شعبه بانک ملی در این روستا کمک خیلی بزرگی به ما می‌کند و علاوه بر اهالی، مسافران هم می‌توانند کارهای بانکی خود را از طریق شعبه موجود در روستا انجام دهند.

دهیار روستای قاسم‌آباد حاجی عنوان کرد: در حقیقت باجه عابر بانک نیاز اصلی مسافرانی که به منطقه سفر می‌کنند، است.

زینلی خاطر‌نشان کرد: به روستا‌ی قاسم‌آباد با وسعت زیاد که مرکزیت دهستانی با ۲۶ هزار جمعیت است، باید توجه بیشتری شود.

دهیار روستای قاسم‌آباد حاجی در ادامه به پیشینه تاریخی روستا اشاره داشت و افزود: این روستا از سکونت‌گاه‌های اولیه رفسنجان به شمار می‌رود که در دوره صفوی وجود داشته، اما ویران شده بود که حاج آقاعلی زعیم آن را آباد می‌کند.

وی افزود: بخش خصوصی نیاز اصلی روستا است تا در بخش گردشگری بتواند این روستا را به جایگاه اصلی خود برساند و در زمینه فضای مورد نیاز هیچ مشکلی در روستا وجود ندارد.

بازدید روزانه از خانه حاج آقا علی
محمد رزاقی راوی خانه حاج آقاعلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بازدید از خانه حاج آقا علی در تعطیلات تابستان و ایام نوروز بیشتر از روز‌های دیگر سال انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: تعطیلات نوروز بازید بیشتری از این خانه انجام می‌شود، اما در حال حاضر با توجه به ماه مبارک رمضان روزانه هم از این مکان بازدید می‌شود.

به گزارش فارس، رزاقی خاطر‌نشان کرد: تعطیلات تابستان بیشتر رفسنجانی‌ها میهمانان خود را برای دیدن خانه حاج آقا علی به این مکان دیدنی می‌آورند تا خاطره خوشی از سفر به رفسنجان داشته باشند و با این جاذبه گردشگری جهانی آشنا شده باشند.

 



ارسال نظر


آخرین خبرها