کد خبر: 47986 | زمان مخابره: 15:29:23 - سه شنبه 5 خرداد 1394 | بدون نظر | |

افزایش۲۰درصدی مراکز عرضه قلیان در کرمان/سیر صعودی سرطان در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی عملکرد کرمان در حوزه برخورد با مصرف قلیان در کرمان را ضعیف دانست و گفت: مراکز عرضه قلیان در این استان طی سه ماه گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.
به گزارش نشانه نیوز، علی اکبر حق دوست در جلسه مجمع عمومی کانون کارشناسان رسمی دادگستری اظهار داشت: طبق مطالعات صورت گرفته از هر سه نفر یک نفر بیمار قلبی عروقی، از هر چهار نفر یک نفر دچار سرطان و از هر هشت نفر یک نفر دچار سکته مغزی خواهد شد و اگر این سه عامل را در کنار هم بگذاریم دو سوم علت مرگ ها برای ما مشخص خواهد شد .

وی با بیان اینکه اگر ما به جای زندگی در ایران، در ژاپن یا سنگاپور یا سوئد زندگی می کردیم آیا میزان عمر ما همین بود؟ گفت: به دلیل وجود اشکالاتی که در سبک زندگی توسط خودمان به وجود آورده ایم ۱۰ یا ۱۲ سال عمر مردها و ۱۵ سال عمر خانم ها در کشورمان نسبت به بعضی کشورهای خارجی کمتر شده است.

حق دوست با اشاره به اینکه چگونه باید با بیماری ها مقابله کنیم گفت: مقابله با بیماری هایی چون سرطان، قلبی عروقی و … با انجام تمامی مراحل پزشکی فایده چندانی در بر ندارد و سرمایه گذاری در پیشگیری بهترین مقابله است.

وی دلیل بالا بودن آمار بیماری های قلبی و عروقی و سرطان در جامعه را فعالیت بدنی صفر دانست و گفت: فعالیت بدنی صحیح و سالم باید سه بار در هفته و هر بار ۲۵ تا ۳۰ دقیقه برای افراد باشد؛ فعالیتی که علاوه بر کمیت، کیفیت نیز داشته باشد و ضربان قلب بالا رفته و باعث قدرت مفاصل و عضلات شویم.

فعالیت بدنی خانم ها در جامعه صفر دقیقه در هفته است

وی فعالیت های زنان را در خانه فعالیت بدنی صحیح و سالم ندانست و گفت: فعالیت بدنی خانم ها در جامعه صفر دقیقه در هفته است یعنی ۵۰ درصد خانم ها فعالیت بدنی موثر ندارند و کار در خانه فعالیت سالم و صحیح نیست چرا که اگر بود زنان در ۵۰ سالگی دچار کمردرد و سایر بیماری ها نمی شدند.

وی فعالیت بدنی آقایان در هفته را دو یا سه دقیقه دانست و اظهار داشت: فعالیت بدنی اگر پیاده روی است باید آنقدر تند باشد که فرد به نفس نفس بیفتد؛ یک کیلومتر پیاده روی تند معادل هفت کیلومتر پیاده روی عادی به شمار می رود.

حق دوست سیگار و قلیان را عامل بسیاری از مشکلات سلامت دانست و افزود: طبق تحقیقات انجام شده تاثیر مصرف تریاک خطرناک تر از سیگار شده است و این به دلیل مواد اضافه ای است که برای حجیم کردن تریاک به آن اضافه می کنند.

وی ادامه داد: یکی از این مواد شاخ گوسفند است که از مقدار زیادی آرسنیک تشکیل شده است و عوارض آن را در بیمارستان ها می توان به وضوح مشاهده کرد که چه بلاهای را ایجاد می کند.

حق دوست مواد غذایی ناسالم و آلودگی هوا را از دیگر عوامل خطرزا دانست و تصریح کرد: کنترل برخی از عوامل خطر زا در دست ما نیست و می توان برخی عوامل دیگر همچون استفاده از قلیان را از زندگی حدف و شیوه زندگی خود را اصلاح کنیم.

سیر صعودی سرطان در کرمان تکان دهنده است

وی ادامه داد: شیب سرطان در استان کرمان یکی از بالاترین شیب های افزایشی است و تکان دهنده است اما هنوز وضعیتش بحرانی و به معنایی پرخطرترین نیست.

حقدوست با اشاره به اینکه باید به عنوان یک فرد نسبت به معضلات سلامت در جامعه محکم تر گام برداریم گفت: سن ابتلا به سرطان سینه حدود ۱۰ سال در زنان ایرانی نسبت به متوسط جهانی کمتر است و سرطان کبد و حنجره نیز در استان کرمان متاسفانه زیاد است.

وی در ادامه یادآور شد: چرا باید درمانگاه های غیراستاندارد و غیرمجاز چه در حیطه مامایی و حجامت به صورت خانگی فعالیت کنند و علیرغم اینکه هیچگونه مهارتی ندارند به فعالیتشان بدون هیچ برخورد و واکنشی از سوی جامعه ادامه دهند؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در پایان تاکید کرد: در مقابله با قلیان؛ کرمان بسیار ضعیف عمل کرده است و این در حالی است که در خراسان، تبریز و یزد مراکز عرضه قلیان تعطیل شده است.

حق دوست یادآور شد: متاسفانه طی سه ماه گذشته تعداد مکان هایی که قلیان در کرمان عرضه می کنند ۲۰ درصد افزایش یافته است و بسیاری از معضلات اجتماعی دیگر نیز در کنار آن به وجود آمده است.



ارسال نظر


آخرین خبرها