کد خبر: 60785 | زمان مخابره: 14:40:59 - چهارشنبه 27 مرداد 1395 | بدون نظر | |

بازار فروش و تقاضا برای بنگاه های اقتصادی فراهم شود

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: فقط پرداخت پول به بنگاه های اقتصادی کمک نمی کند بلکه باید به بازار فروش و ایجاد تقاضا نیز فکر کنیم و زمینه آن فراهم شود.

به گزارش نشانه نیوز، عباس جبالبارزی روز چهارشنبه در نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان افزود: حدود ۹۰ هزار بنگاه کوچک و متوسط در کشور داریم که ۹۱ درصد مجموع بنگاه های اقتصادی کشور را تشکیل می دهند و ۴۲ درصد اشتغال بخش صنعت و ۱۴ درصد اشتغال کل کشور در این بنگاه هاست.
وی تصریح کرد: سرمایه بر نبودن، بهره برداری سریع و برگشت راحت تر به چرخه تولید جزو مزایای صنایع کوچک و متوسط است.
وی گفت: نرخ بهره بالای ۲۰ درصد با توجه به هزینه های جنبی یکی از مشکلات صنایع کوچک کشور است و این در حالی است که رقبای ما نرخ بهره را ۴ تا ۵ درصد مشخص کرده اند و زمینه رقابت با محصولات وارداتی خارجی ممکن نیست.
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی کرمان ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ تورم به ۸ درصد رسیده است، انتظار و خواسته بخش خصوصی این است که نرخ بهره کاهش پیدا کند.
وی تاکید کرد: بسیاری از بنگاه های اقتصادی با مشکل کمبود تقاضا و کاهش حجم سفارش مواجه هستند و اغلب بنگاه های اقتصادی زیر ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید خود فعالیت می کنند و باید به موضوع رکود فکر جدی شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در فضای کسب و کار رتبه ۱۱۸ را در دنیا داریم اظهار کرد: این برای قدرت اول شدن در سال ۱۴۰۴ رتبه خوبی نیست و رقبای ما رتبه ای حدود ۵۰ دارند بنابراین دولت باید فضای کسب و کار را اصلاح کند.
جبالبارزی گفت: بنگاه های کوچک و متوسط در بخش بازار و صادرات مشکل دارند و دولت باید با تشکیل شرکت های تخصصی مدیریت و بازاریابی صادرات، محصولات بنگاه های اقتصادی را بازاریابی و فروش کنند.
وی با اشاره به مشکلات مدیریتی بنگاه های کوچک و اقتصادی گفت: برخی از بنگاه ها نسبت به صنعت و مدیریت توجهی نداشته و با مشکل روبرو شده اند.
وی ادامه داد: بسیاری از مدیران تخصص فنی دارند اما به عرضه و تقاضا توجهی نداشته و تعدادی از بنگاه ها هم ساختار برای آنها تعریف نشده است که در بخش های اجرایی و فنی دچار مشکل شده اند و باید در بحث های مدیریتی کار جدی صورت بگیرد.
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی کرمان گفت: برای بازگشت هفت هزار و ۵۰۰ بنگاه تولیدی که بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند به چرخه تولید، تسهیلات و منابع بانکی اختصاص داده شده که تصمیم بسیار خوبی است.
وی افزود: نرخ تسهیلات ۱۸ درصد اعلام و قول داده شده است که یارانه به این بنگاه ها داده شود اما معتقدیم بنگاه هایی که از این تسهیلات استفاده نمی کنند نیز باید از یارانه تولید استفاده کنند و به همه بنگاه های صنعتی یارانه اختصاص داده شود.



ارسال نظر


آخرین خبرها