کد خبر: 62194 | زمان مخابره: 9:54:06 - جمعه 2 مهر 1395 | بدون نظر | |

همکاری در سرشماری نفوس و مسکن ، محور گردهمایی مدیران مدارس

محمد علی توحیدی فرماندار کرمان در گردهمایی مدیران مدارس نواحی ۱ و ۲ آموزش و پرورش کرمان که به منظور مشارکت و همکاری در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ تشکیل گردید با تبریک فرارسیدن فصل علم و تربیت و بازگشایی مدارس  با تشریح نقش پر رنگ آموزش و پرورش در فعالیت های اجتماعی گفت : نقش آموزش و پرورش در فعالیت های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست ، در فعالیت های ملی حضور  ،کمک و همراهی فرهنگیان تعیین کننده و تأثیرگذار بوده است .

به گزارش نشانه نیوز، وی افزود : با نگاهی کوتاه به عملکرد فرهنگیان از بدو انقلاب اسلامی تاکنون ، این عزیزان بعد از روحانیت در تمامی صحنه ها پیشتاز بوده اند ، تعداد معلمین و دانش آموزان شهید در طول دوران دفاع مقدس گواه این حضور باشکوه است .

فرماندار کرمان با اشاره به حضور قشر فرهنگی در مناسبت های مختلف از جمله راهپیمایی های روز قدس و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ابراز داشت : انتخابات یکی از مهمترین فعالیت ها و صحنه های سیاسی و اجتماعی کشور است که همکاری آموزش و پرورش در برگزاری آن بر کسی پوشیده نیست ، فرهنگیان عزیز بیشترین ، مفیدترین و مؤثرترین همکاری را از هر لحاظ اعم از در اختیارگذاشتن مکان مناسب برای شعب اخذ رأی ، تجهیزات مورد نیاز ، نیروی انسانی تحصیل کرده و فرهیخته و هر آنچه که ستاد انتخابات درخواست کرده و در توان داشته کوتاهی نکرده اند .

وی نقش معلمین و مدیران آموزشگاهها را در این خصوص یک نقش ممتاز و ارزنده خواند و آن را منحصر به همکاری با فرمانداری ندانست و بیان داشت : خانواده بزرگ آموزش و پرورش در همه مراحل کمک رسان تمامی نهادها ،ارگانها ،ادارات و فعالیت های مؤثر در نظام بوده است .

توحیدی با اشاره به در پیش بودن سرشماری عمومی نفوس ومسکن سال ۹۵ هدف اصلی از تشکیل این گردهمایی را همکاری و مشارکت فرهنگیان عزیز در ترغیب شهروندان و اولیاء دانش آموزان به شرکت در این سرشماری عنوان کرد و گفت : سرشماری سالجاری متمایز از سرشماری های سالهای گذشته اجرا می شود یکی از ویژگیهای این سرشماری اینترنتی بودن آن و عدم استفاده از قلم و کاغذ است که در دو مرحله انجام خواهد شد سرشماری اینترنتی باعث می شود کشور در زمره بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان از لحاظ آمارگیری قرار گیرد و موفق بودن سرشماری تأثیرات فراوانی بر جامعه خواهد داشت و جایگاه کشور را نیز در جهان ارتقاء خواهد داد .

فرماندار کرمان سرشماری را کاملترین و جامع ترین پایه تصمیم گیری کشور دانست و خاطر نشان کرد : در سرشماری مؤلفه های مختلفی از جمله جمعیت ، سن ، تحصیلات ،کار و اشتغال ، تابعیت و دهها اطلاعات فردی که پایه تصمیم گیری مملکت است اخذ میشود که اگر آمار صحیحی از جمعیتی و مؤلفه های مربوط به آن را نداشته باشیم قطعاً کشور در بسیاری از تصمیمات دچار مشکل و خطا خواهد شد .

وی از فرهنگیان خواست تا علاوه بر اینکه خود در سامانه مربوط به سرشماری ثبت نام می کنند ، اولیاء دانش آموزان را نیز ترغیب به این کار کنند .

وی با اشاره به نقش و تأثیر ثبت نام اینترنتی در جایگاه استان در کشور تأکید کرد : کرمان کلان شهری فرهنگی است و مردم عزیز متناسب با آن بایستی در اینگونه کارها همکاری نمایند ،از آنجائیکه جنوب استان به نسبت سایر مناطق از امکانات اینترنتی کمتری برخوردار است لذا این موضوع وظیفه ما را در مرکز استان سنگین تر می کند و باید میزان مشارکت شهروندان در مرکز استان به نحوی بالا باشد تا میانگین معدل استان پائین نیاید .

مدیر اجرای سرشماری شهرستان کرمان تبیین اهمیت موضوع سرشماری و نقش و تأثیر آمار و اطلاعات در تصمیمات کلان کشور و همچنین تشویق و ترغیب شهروندان را به ثبت نام اینترنتی یکی از اهم وظایف معلمین در این خصوص برشمرد .

وی یکی از مشکلات فعلی استان و شهرستان را عدم وجود آمار دقیق و صحیح عنوان نمود و اظهار داشت : براساس آمار ، قریب به ۱۳ میلیون دانش آموز در کشور در سال جاری به کلاس می روند یعنی حدود ۱۵% از کل جمعیت کشور و اگر بر همین اساس بخواهیم جمعیت دانش آموزی را در کرمان محاسبه کنیم چیزی معادل ۷۰ تا ۸۰ هزار دانش آموز باید در کرمان وجود داشته باشد در حالیکه طبق آمار رسمی در حال حاضر ۱۵۰ هزار دانش آموز در دوناحیه ی کرمان در حال تحصیلند ، این نشان می دهد پایه سرشماری و آمار در سال ۹۰ درست و دقیق نبوده است و باعث شده در تمام ابعاد اعم از تخصیص اعتبار ، تصمیمات اتخاذ شده ، تدابیر و پیش بینی های لازم و … دچار مشکلات فراوان شویم که نمونه بارز آن تراکم کلاس های شهر کرمان تا حدود ۳۷ نفر دانش آموز می باشد .

وی خواستار مشارکت فراگیر مردمی در ثبت نام اینترنتی بر پایه ارائه اطلاعات و داده های صحیح و دقیق طبق هر آنچه که سامانه درخواست کرده شد و یادآور شد : معلمین هادیان جامعه هستند ،لذا این انتظار است که بتوانند این موضوع را به خوبی تبیین کنند .

محمدی سلیمانی معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان طی سخنانی با اعلام اینکه سالانه بیش از ۴۰ طرح آماری در کشور اجرا  می شود مهمترین دغدغه استان در بحث سرشماری را مشارکت حداکثری مردم دانست .

وی قیاس تراکم بالای دانش آموزی در برخی از مدارس شهر کرمان با تراکم پائین بعضی از مدارس شهرهای مجاور را در ارتباط مستقیم با سرشماری خواند و سرشماری را فرصت مناسبی جهت به روز کردن اطلاعات عنوان نمود .

وی افزود : بخش درمان ، معلولیت ، بیمه و … همه مسائلی است که متناسب با پیشرفت جامعه و رشد جمعیت تغییر می کند .

قائم مقام مدیر اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان با بیان اهمیت سرشماری ،آن را مبنای برنامه ششم دانست و اظهار داشت : شهرستان کرمان بیش از یک سوم جمعیت استان را در خود جای داده است ، مشکلی که در حوزه اجرا وجود دارد روند اجرا نیست چرا که مأموران آموزش های لازم را می بینند و کار را به خوبی پیش می برند ، مشکل این است که در بازه زمانی تعریف شده بایستی تعداد زیادی از خانوارها سرشماری می شد لذا دقت پایین می آمد و تمام جمعیت سرشماری نمی شد ، روش اینترنتی حجم کار ماموران سرشماری را کم و دقت را بالا می برد و این نیازمند همکاری و مشارکت شهروندان است .

وی یکی از معضلات شهر کرمان را در سرشماری سال ۹۰ که منجر به ایجاد مشکلات فراوانی در تصمیمات شد وجود بیش از ۱۰ هزار خانوار غایب عنوان کرد و خاطر نشان کرد : سرشماری پایه برنامه ریزی برای شهرمان است ، مشارکت بیشتر باعث می شود نتایج بهتر و دقیق تری داشته باشیم و در آینده با مشکلات و چالش های کمتری مواجه شویم .

سلیمانی با تأکید بر اینکه جهت ثبت نام اینترنتی شهروندان به تمام ظرفیت قشر فرهنگی نیازمندیم تصریح کرد : یکسری مسابقات دانش آموزی با جوایز مناسبی جهت ترغیب دانش آموزان و خانواده ها در سرشماری پیش بینی شده که انشاءا… با همکاری شما عزیزان فرهنگی انجام خواهد شد .

 



ارسال نظر


آخرین خبرها