کد خبر: 65452 | زمان مخابره: 8:23:12 - چهارشنبه 29 دی 1395 | بدون نظر | |

با حضور معاون وزیر علوم/ از دکتر «رضا کامیاب مقدس» بعنوان پژوهشگر برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تقدیر شد

آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهشی و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور برگزار شد و از ۳ پژوهشگر برتر حوزه پژوهشی و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور و همچنین چند تن از کارآفرین برتر این دانشگاه از سراسر کشور تقدیر شد.

به گزارش  نشانه نیوز، آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهشی و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با حضور دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات فناوری، دکتر محمدحسین امید سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی و جمعی از نخبگان و روسای دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در پژوهشکده هنر و معماری جهاددانشگاهی برگزار شد.

در این مراسم از دکتر رضا کامیاب مقدس رییس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی کرمان و رییس جهاددانشگاهی استان کرمان با چاپ ۶۴ مقاله در ژورنالهای معتبر علمی و کنفرانس های بین المللی،دبیری ۴ کنفرانس بین المللی و ۱۲ کنفرانس ملی، ۱۴ عنوان طرح پژوهشی پایان یافته و دریافت ۷ جایزه از جشنواره های معتبر ملی و بین المللی و تالیف ۲ عنوان کتاب که یکی از آنها توسط انتشارات لمبرت در کشور آلمان در حوزه مهندسی سازه به چاپ رسیده، بعنوان پژوهشگر برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تقدیر شد.

در این مراسم دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات فناوری اظهار داشت: امروزه عناصر تشکیل دهنده توسعه، دچار تغییرات اساسی شده و عواملی همچون سرمایه های فکری، مغزافزارها و نرم افزارها در فرآیند توسعه، جایگاه اساسی پیدا کرده اند.

وی افزود: اکنون شاهدیم کشورهای بزرگ، پایه و اساس اقتصادشان را بر شرکت های نو مبتنی بر نوآوری، خلاقیت، ابتکار و مفاهیم جدید این حوزه قرار داده اند.

دکتراحمدی، وجود و فعالیت شرکت هایی مانند گوگل، مایکروسافت و اسمارت فون ها در فضای فناورانه را محصول نگرش توسعه به عناصر جدید نوآوری و فناوری تلقی کرد.

وی همچنین طرح مباحث اقتصاد دانش بنیان در کشور را برگرفته از نوع نگرش جهانی برشمرد و گفت: برای موفقیت نظام علمی کشور باید برنامه ها و ابزارهای خود را دگرگون کنیم و به مفاهیم جدیدی مثل دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین، فن بازار، سرمایه گذاری های خطرپذیر (VC)، کارگزاران علمی (بروکرهای علمی) که امروز مطرح می شود، توجه بیشتری داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری اینکه در اکوسیستم علمی جدید، انتظارات از دانشگاه، دانشجو و اعضای هیات علمی به طور کلی متحول شده است، افزود: اگر در گذشته، استاد دانشگاه فردی بود که خوب درس می داد، امروز استاد خوب کسی است که شرکت دانش بنیان داشته باشد.

دکتر احمدی افزود: تجاری سازی در دانشگاه و تولید ثروت از علم عناصر جدید اکوسیستم جدید علمی و فناوری است و ما برای تحقق این اهداف، در مسیر تغییر نظام فکری و فرهنگی جامعه و دانشگاه گام هایی برداشته ایم و در یک سیر تحولی قرار گرفته ایم به گونه ای که یک زمان، ساعت تدریس به عنوان ملاک اصلی کار استاد دانشگاه مطرح بود و به تدریج، میزان تولید مقاله، میزان ارجاعات و استنادات به تولیدات علمی و اکنون تعداد اختراع و تولید محصولات فناورانه و تجاری سازی آنها جایگزین ملاک های اولیه شده است.

وی تأکید کرد: در فضای فعلی، چنانچه دانشگاه های خود را بر مبنای نوآوری، متحول نکنیم برگ برنده ای نخواهیم داشت از همین رو وزارت علوم، تمام تلاش خود را بر ماموریت گرایی، تحول آفرینی و کارآفرینی دانشگاه ها و پرورش نیروی توانمند و خلاق توسط آنها قرار داده است.

وی با بیان اینکه با تفکر سنتی نمی توان دانشگاه کارآفرین و نسل سوم یا چهارم ایجاد کرد، بیان داشت: مقصود ما از داشتن نظام آموزشی مهارتی، یک نظام سنتی نیست بلکه مهارتی از نظر ما قابل قبول است که منجر به ایجاد شرکت های زایشی، استارتاپ ها و شغل مولد شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: خوشبختانه کشور ما از ظرفیت خوبی به لحاظ نیروی انسانی خلاق و علاقمند به فعالیت های نوآورانه برخوردار است و این توانمندی ها باید به خوبی مدیریت شود.

وی از تعاملات صورت گرفته میان صنعت و دانشگاه و انعقاد تفاهم نامه های همکاری میان وزارت علوم و وزارتخانه های صنعت، معدن، تجارت، نیرو، نفت، دفاع و جهاد کشاورزی ابراز رضایت کرد و گسترش این همکاری ها را از رویکردهای جدی وزارت علوم برشمرد.

همچنین در این مراسم ، دکتر محمدحسین امید سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداختن به فناوری و رفتن به سمت دانشگاه نسل سوم و کارآفرین را بنای اصلی برنامه های این دانشگاه در دوره جدید مدیریت علمی کاربردی خواند.

وی به تکالیف تعیین شده در برنامه ششم توسعه کشور برای نظام آموزش مهارتی اشاره کرد و گفت: نظام آموزش مهارتی که برعهده دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه فنی و حرفه ای و برخی از واحدهای دانشگاه آزاد و موسسات غیرانتفاعی است، براساس برنامه ششم توسعه موظف شده تا جمعیت دانشجویان مهارتی کشور از ۲۰ درصد کل جمعیت دانشجویی کشور در ابتدای برنامه ششم را به ۳۰ درصد افزایش دهد.

دکتر امید با اشاره به اینکه جمعیت دانشجویی مهارتی کشور هم اکنون زیر ۲۰ درصد است، خاطرنشان کرد: با این اوصاف، در سال ۱۳۹۶ که اولین سال اجرای برنامه توسعه ششم خواهد بود باید جمعیت دانشجویان مهارتی را به عدد ۲۰ درصد برسانیم که این امر تکلیف سنگینی برای ما ایجاد می کند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با ابراز تاسف از اینکه در زمان حاضر، اتفاق نظر درخصوص “دانشجوی مهارتی” در کشور وجود ندارد خواستار تعریف یکسان و استاندارد از این مفهوم در نظام آموزش مهارتی شد.

وی افزود: تمرکز دانشگاه علمی کاربردی بر گسترش واحدها و دوره های آموزشی طی دهه های اخیر، تا حدود زیادی این دانشگاه را از توجه به پژوهش و فناوری بازداشته است اما از این پس، ظرفیت و توان دانشگاه علمی کاربردی بیشتر در خدمت پژوهش و فناوری قرار خواهد گرفت.

دکتر امید درباره برنامه های توسعه ای دانشگاه علمی کاربردی نیز بیان داشت: طبق برنامه، توسعه کمی به لحاظ ایجاد مراکز جدید نخواهیم داشت ولی دوره ها و رشته های جدید و مورد نیاز کشور را به طور جدی در دستور کار داریم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: امسال برای اولین بار در تاریخ دانشگاه علمی کاربردی، با موافقت وزارت علوم در مرحله تکمیل ظرفیت، پذیرش دانشجو داشتیم و درحالیکه قبلا پذیرش دانشجوی علمی کاربردی فقط یک نوبت در سال صورت می گرفت امسال طبق رایزنی که با شورای گسترش آموزش عالی داشتیم قرار شد برای رشته ها و دوره های خاص مورد نیاز کشور، در بهمن ماه هم پذیرش دانشجو داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد دانشگاه علمی کاربردی در مسیر تغییر و تلاش برای تبدیل به یک دانشگاه نسل سوم و کارآفرین از حمایت های وزارت علوم برخوردار باشد.



ارسال نظر


آخرین خبرها