کد خبر: 66434 | زمان مخابره: 9:58:49 - سه شنبه 3 اسفند 1395 | بدون نظر | |

کرمان، آلبومی از دوره های مختلف تاریخ

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: کرمان به مانند آلبومی است که می توان دوره های مختلف تاریخ را در آن مشاهده کرد.

 

به گزارش نشانه نیوز، “محمود وفایی” در نشست با سردار رحمت اللهی فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه استان کرمان در قبل از انقلاب به عنوان استان معین در جنوب شرق محسوب می شده است، افزود: این اتفاق نشان از محوریت ومرکزیت این استان در مسایل فرهنگی، سیاسی و امنیتی بوده است.

 

وی با بیان اینکه کرمان در بعد از انقلاب نیز این نقش را به خوبی ایفا کرده است، اظهار کرد: استان کرمان پهناورترین استان کشور و یازده درصد از خاک کشور را در بر می گیرد.

 

وفایی با اشاره به اینکه استان کرمان با داشتن ۳ میلیون جمعیت دارای توانمندیها و قابلیت های فراوانی است، تصریح کرد: کرمان به مانند آلبومی است که می توان دوره های مختلف تاریخ را در آن مشاهده کرد.

 

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه در جای جای این استان می توان رد پایی از تاریخ را مشاهده کرد و گفت: هفت هزار اثر شناخته شده، ۷۰۰ اثر ثبت ملی و ۵ اثر جهانی، ره اورد این استان در بحث میراث فرهنگی و طبیعی می باشد که این موضوع کرمان را در صدر کشور قرار داده است.

 

وفایی از ثبت بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران نام برد و افزود: خوشبختانه بیش از ۸۰ درصد از این بیابان و شگفتی های خاص و منحصربفرد ان در این استان قرار گرفته است.

 

وی به منطقه کنار صندل و تمدن کشف شده هلیل رود که براساس مستندات اولین تمدن بشری در این منطقه وجود داشته است، اشاره کرد و افزود: ارگ سترگ بم به عنوان بزرگترین مجموعه خشت و گلی جهان در دو دوره قبل و بعد از انقلاب همچنان در استان کرمان می درخشد.

 

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه متاسفانه در اثر زلزله سال ۸۲ این اثر تاریخی تخریب شد، افزود: امیدواریم  کار بازسازی این اثر تاریخی تا ۳ سال آینده به پایان برسد .

 

وی با اشاره به اینکه استان کرمان در بخش صنایع دستی دارای جایگاه مهمی در کشور است، افزود: خوشبختانه ۷۰ تا ۸۰ هزار هنرمند صنایع دستی به خلق آثار هنری پرداخته و به امرار معاش خانواده کمک می کنند.

 

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان افزود: این استان خواستگاه صنعت مس از گذشته تا به امروز بوده است، بطوریکه آثاری ازمس را درتله ابلیس بردسیر کشف و به ثبت رسانده اند.

 

وی در ادامه از فعالیت ۱۹۳ نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی در سراسر استان خبر داد و گفت: با توجه به پهناور بودن و تاریخی بودن این استان بنابراین فعالیت این تعداد از نیروهای یگان حفاظت در زمینه نگهداری و مراقبت از آثار تاریخی و فرهنگی امکانپذیر نمی باشد.

 

وفایی با اشاره به اینکه نیروهای یگان حفاظت این اداره کل به عنوان حافظان میراث فرهنگی نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند،گفت: تبدیل وضعیت استخدامی و تهیه تجهیزات مناسب برای فعالیت این نیروها از دغدغه های این اداره کل می باشد که امیدواریم به بهترین شکل انجام گیرد.



ارسال نظر


آخرین خبرها