کد خبر: 69438 | زمان مخابره: 9:36:14 - دوشنبه 26 تیر 1396 | بدون نظر | |

دارستان سیرجان دهکده جهانی گلیم می شود

نماینده مردم شهرستانهای سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی گفت :با سفر ارزیابان سازمان یونسکو و ثبت جهانی گلیم روستای دارستان سیرجان به عنوان دهکده جهانی گلیم شناخته خواهد شد.

به گزارش نشانه نیوز، شهباز حسن پور بدون اشاره به زمان دقیق این سفر افزود: براساس برنامه ریزی های انجام گرفته نمایندگان یونسکو در سیرجان برای ثبت گلیم این شهرستان حضور می یابند.
وی اضافه کرد: سیرجان مهم‌ترین مرکز دادوستد قالی‌های افشاری‌باف است و با این اقدام یونسکو قطعا از زوال هنر ناب بافندگان سیرجانی جلوگیری خواهد شد و فصل جدیدی برای ماندگاری و توسعه این هنر فاخر آغاز می شود.
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی گفت: به همت فعالان عرصه گلیم و مسوولان استانی و شهرستان از سال گذشته، مقدمات ثبت جهانی گلیم‌ شیریکی‌پیچ سیرجان آغاز شده است.
وی افزود: در هفته آینده نمایندگانی از سازمان یونسکو به سیرجان سفر می‌کنند تا درصورت تایید مستندات، گلیم سیرجان به ثبت جهانی برسد و روستای دارستان نیز به عنوان دهکده جهانی گلیم معرفی شود.
حسن پور ادامه داد: بیش از ۱۴ هزار بافنده در سیرجان وجود دارد که در صورت جهانی شدن گلیم شیریکی‌پیچ، می‌توان از هنر ارزشمند آنها حمایت بیشتری کرد.
وی گفت: گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان از معروف‌ترین دست‌بافته‌های ایرانی است که به سبب قدمت، اصالت و ویژگی‌های بی‌نظیری که در روش بافت آن وجود دارد، نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو شده است.
نماینده مردم سیرجان و بردسیر افزود: فعالیت‌های مستندنگاری این هنر سنتی از سوی مسوولان استان کرمان و شهرستان سیرجان از سال گذشته شروع شده است و ارزیابان سازمان یونسکو، ابتدای هفته آینده به سیرجان سفر می‌کنند تا مستندات و قابلیت‌های گلیم شیرکی‌پیچ را برای ثبت جهانی مورد بررسی قرار دهند.
حسن پور بافت گلیم را بخش مهمی از اقتصاد خانوارهای روستایی و عشایری سیرجان دانست و افزود: گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان بسیاری از معیارهای انتخاب اثر برای ثبت در فهرست میراث جهانی از جمله این معیار که نمایانگر دستآوردی بی نظیر از نبوع هنری بشر باشد را دارد و امیدوارم با ثبت جهانی این هنر ارزشمند، دریچه‌های جدیدی به روی بافندگان گلیم سیرجان گشوده شود.
عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شهرستان سیرجان یکی‌ از با سابقه‌ترین مناطق گلیم‌بافی در ایران به شمار می‌رود که صرف‌نظر از عشایر و روستاییان، بسیاری از زنان و دختران شهرنشین نیز به این کار مشغولند.
حسن پور ادامه داد: ظرفیت بالای هنری و کاربردی این گلیم، طی چند دهه گذشته تولیدکنندگان بسیاری را به سمت قطب اصلی تولید این محصول سوق داده، به نحوی که امروزه تولیدات این منطقه سهم عمده‌ای از مصارف داخلی و صادرات خارجی را به خود اختصاص داده است.
گلیم شیریکی‌پیچ از شاخص‌ترین دست ‌بافته‌های زنان روستایی و عشایری شهرستان سیرجان است که خاستگاه اصلی آن روستای دارستان در۲۵کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است.
سیرجان در فاصله ۱۸۰ کیلومتری غرب کرمان قرار دارد.



ارسال نظر


آخرین خبرها