کد خبر: 37144 | زمان مخابره: 8:07:25 - یکشنبه 16 شهریور 1393 | بدون نظر | |

بورس پسته در کرمان راه اندازی می شود

کرمان – ایرنا – نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: با هماهنگی های انجام شده با اتاق بازرگانی در آینده نزدیک بورس پسته در کرمان راه اندازی می شود.

به گزارش نشانه نیوز، محمدرضا پور ابراهیمی روز شنبه در همایش هم اندیشی بهره برداران و صاحبنظران بخش کشاورزی استان کرمان با اشاره به موضوع منابع مالی افزود: یکی از راهکارهای ما توسعه فضای سرمایه در کشور است.

وی بیان کرد: سال ها رویکرد ما بانک محور و هر جا که نیاز به منابع بوده به سمت بانک ها رفته ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز شرایط برای توسعه بازار سرمایه فراهم است.

وی افزود: بحث این نیست که در این بورس معاملات نقدی پسته انجام شود بلکه هدف این است در یک بازار رسمی تعریف شده کشف قیمت کنیم تا بر اساس آن ابزارهای مالی بعدی را بتوانیم انجام دهیم.

پور ابراهیمی تاکید کرد: امروز در بورس های دنیا مبنا این است که قیمت واقعی انواع کالاها کشف شود تا بتوان برنامه ریزی بعدی را در حوزه مالی تعریف کرد.

وی گفت: بواسطه این اقدام که قرار است در سه ماه آینده انجام شود تدوین پیش نویس ابزار مالی جدید تحت عنوان گواهی سپرده کالایی انجام می شود.

وی اظهار کرد: آیین نامه سپرده کالایی نهایی شده است و استفاده از این گواهینامه در کرمان در مراسم افتتاحیه بورس پسته انجام می شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه شش میلیارد متر مکعب آب در استان کرمان برداشت و پنج میلیارد متر مکعب به سفره های آب زیرزمینی وارد می شود یعنی هر سال یک میلیارد متر مکعب بیلان منفی داریم.

وی بیان کرد: از شش میلیارد متر مکعب آب استحصالی ۹۵ درصد به بخش کشاورزی، سه درصد آشامیدنی و یک درصد هم به صنعت اختصاص داده می شود که باید مدیریت آب در دستور کار قرار گیرد.

پور ابراهیمی گفت: به منظور جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی دولت تسهیلات آبیاری نوین را به صورت صد درصد رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهد زیرا حجم خسارت ها بیشتر از این است که تسهیلات را به صورت بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی افزود: با این کار می توان صرفه جویی در منابع آب داشت و کاری راحت تر و کم هزینه تر از انتقال آب حوزه به حوزه است.

وی گفت: هم اکنون نباید گفت در استان کرمان بحران آب داریم بلکه باید گفته شود فاجعه آب در استان است.

پور ابراهیمی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت آب باید طرح ملی شدن منابع آب همانند طرح ملی شدن نفت اجرا شود تا همگان به اهمیت این منابع خدادادی آگاه شوند.

وی افزود: استان کرمان را به عنوان پایلوت آبیاری نوین اعلام کنیم و پس از یک بازه زمانی موارد تخلف آبیاری غرقابی اعلام شود تا دیگر شاهد آبیاری غرقابی در مزارع نباشیم.



ارسال نظر


آخرین خبرها