کد خبر: 47762 | زمان مخابره: 14:22:37 - چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 | بدون نظر | |

مالزی بزرگترین مقصد صادارت خرمای ایران

رییس انجمن خرمای استان کرمان گفت: حدود ۵۰ درصد تولید خرمای صادراتی کشور از استان کرمان تامین می شود و فعالان عرصه صادرات خرمای کرمان، کشورهایی را که بیشتر ذائقه شیرین دارند، پوشش می دهند.

به گزارش نشانه نیوز، محسن رشیدفرخی با بیان اینکه یک سوم خرمای کشور در استان کرمان تولید می شود افزود: استان کرمان با تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن خرما رتبه اول کشور را از آن خود کرده است که حدود ۲۵ درصد آن صادر می شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید سالانه خرمای کشور به مرز یک میلیون تن می رسد که از این مقدار حدود ۱۵۰ هزار تن در بخش صادرات استفاده می شود.

* مالزی بزرگترین مقصد صادارت خرمای ایران

وی با بیان اینکه مالزی بزرگترین مقصد صادارت خرمای ایران است، اظهار کرد: بازارهای آمریکای شمالی و اروپا بعد از مالزی، مقاصد صادرات خرمای ایران هستند.

وی عنوان کرد: فعالان عرصه صادرات خرما دنبال راهی برای ورود به بازارهای چین و هند هستند و صحبت هایی در این زمینه با مقامات کشورهای مورد نظر صورت گرفته است.

رشیدفرخی یادآور شد: چین برای صادرات خرمای ایران بسیار مهم است که از علت های آن می توان به جمعیت زیاد مسلمان در این کشور اشاره کرد.

وی گفت: خرمای صادراتی ایران به اروپا با خرمای تونس و عربستان رقابت می کند و تاکنون در این زمینه مشکلی به وجود نیامده است.

وی یکی از راهکارهای مهم رونق صادرات را افزایش کیفیت بسته بندی دانست و تاکید کرد: خرمای ایران دارای کیفیت بالایی است و می بایست در زمینه نوع بسته بندی و افزایش کیفیت آن دنبال راهکار بود و انجمن خرمای استان کرمان بر روی این مسئله کار می کند.

وی به صادرکنندگان خرما توصیه کرد برای شروع فعالیت خود بلافاصله مالزی را انتخاب نکنند زیرا تراکم این محصول بخصوص در ماه مبارک رمضان در بازار این کشور، به آنان ضرر و زیان وارد می کند و در بعضی مواقع باعث برگشت محصول می شود.

رییس انجمن خرمای استان کرمان از فعالین صادرات خرما خواست تا قبل از شروع صادرات، حتما هماهنگی لازم را با انجمن های خرما داشته باشند تا بتوانند محصول خود را در کشور مقصد، بهتر و با کیفیت بیشتر عرضه کنند.

وی تصریح کرد: در سال جاری مشکلاتی همچون خرمای مانده را تجربه نخواهیم کرد.

* مبارزه با آفت زنجره خرما نیازمند برنامه بلندمدت و کوتاه مدت

رییس انجمن خرمای استان کرمان از راهکارهای مبارزه با آفت زنجره خرما را داشتن برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت دانست که زمینه برنامه ریزی اثر بخش را فراهم می کند.

رشیدفرخی افزود: برنامه های کوتاه مدت برای رفع مشکل فعلی کشاورزان، کارآمد است و برنامه های بلندمدت می تواند زمینه مبارزه کلی با این آفت را ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: امسال آنچنان عملکردی در زمینه سم پاشی مشاهده نشده است و با وجود این آفت، مقداری از محصول سالجاری از بین خواهد رفت.

وی فرهنگ سازی و آموزش در زمینه مبارزه با آفات از جمله آفت زنجره خرما را مهمترین مسئله در جهت رفع این معضلات دانست.

وی همچنین گفت: انجمن خرمای استان کرمان بعد از انجمن پسته یکی از موفق ترین انجمن های استانی می باشد.

رشیدفرخی اظهار کرد: انجمن خرمای کرمان اولین انجمن کشوری است که انجمن های محلی و مستقل را شکل داده و هر ۴۵ روز یکبار در کرمان جلسه انجمن خرمای استان برگزار می شود تا راهکارها، مسایل و مشکلات مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: انجمن خرمای استان کرمان دارای چهار کمیته باغبانی، صادرات، خدمات و استاندارد می باشد که حدود پنج سال از فعالیت آنها می گذرد و در این مدت چند کار اساسی در زمینه ها و ابعاد مختلف خرمای کرمان صورت گرفت.

وی بیان کرد: مبارزه با آفاتی همچون خشکیدگی و زنجره خرما در بخش باغبانی انجمن خرمای استان کرمان مورد بررسی قرار می گیرند.ایرنا



ارسال نظر


آخرین خبرها