کد خبر: 49017 | زمان مخابره: 14:49:23 - سه شنبه 9 تیر 1394 | بدون نظر | |

نقش خانواده در مهار آسیب های اجتماعی غیر قابل انکار است

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: نقش خانواده در مهار آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد، نقشی مهم، تاثیرگذار و غیرقابل انکار است.

به گزارش  نشانه نیوز، سردار حسین چناریان  در همایش علمی و هنری آگاه سازی خانواده ها ویژه پیشگیری از اعتیاد افزود: خانواده یکی از بخش های مهم در حوزه آگاه سازی، آموزش و پیشگیری از اعتیاد است که در زمینه اجتماعی کردن امر مبارزه با موا مخدر نیز نقش به سزایی بر عهده دارد.
وی ادامه داد: باید در حوزه خانواده برنامه های متنوع و ویژه ای به صورت محله ای در روستاها و شهرها اجرا شود و نیز با بهره گیری بیشتر از ظرفیت رسانه ها در راستای پیشگیری از اعتیاد اقدام شود.
سردار چناریان تاکید کرد: همچنین باید زمینه ای وجود داشته باشد که خانواده هایی که یک یا چند تن از اعضای آن دچار آسیب ناشی از مواد مخدر شده اند، ناامید نشده و برای ترک اعتیاد مراجعه کنند که این ساز و کار هم اکنون فراهم شده است.
مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این آیین گفت: همجواری فیزیکی، همجواری عاطفی، مهارت حل مساله، وجود سلسله مراتب، نظارت مستمر والدین بر اعضای خانواده، هماهنگی بین زوجین و داشتن قوانین با ثبات، علمی و متعادل در خانواده از شاخص های خانواده سالم است.
علی بهرام نژاد افزود: بیماری ها از جمله افسردگی از جمله عواملی است که موجب بسیاری از بیماری های دیگر شده و در برور اعتیاد در بین افراد نیز نقش عمده ای دارد.
وی بیان کرد: وجود کشمکش در بین اعضای خانواده و نبود رابطه عاطفی بین والدین با یکدیگر و فرزندان نیز موجب ایجاد زمینه دلسردی اعضای خانواده شده و مسیر را برای رفتن آنها به سوی اعتیاد باز می کند.
وی خاطرنشان کرد: در صورت اعتیاد پدرخانواده، ۷۰ درصد احتمال وجود دارد که فرزندان به اعتیاد دچار شوند و این میزان در صورت اعتیاد مادر خانواده بیش از ۹۰ درصد است.
وی بیان کرد: شکل گیری ازدواج های ناسالم نیز می تواند یکی دیگر از دلایل ایجاد خانواده های ناسالم باشد.
بهرام نژاد تاکید کرد: وجود اختلاف بین والدین موجب می شود که ائتلاف سازی به منظور همراهی فرزندان با پدر یا مادر به منظور مقابله با دیگری صورت گیرد که در این صورت بیشترین ضربه متوجه فرزندان شود.
وی بیان کرد: اگر فرزند یا فرزندان در طرف مادر قرار گیرند تنها محبت و صمیمیت را یاد می گیرند و اگر در طرف پدر قرار گیرند تنها اقتدار رامی آموزند که هر یک از این موارد به تنهایی، شخصیت آنها را ناقص شکل می دهد و آنها را درآینده دچار مشکل می کند.



ارسال نظر


آخرین خبرها