کد خبر: 58524 | زمان مخابره: 16:33:15 - شنبه 11 اردیبهشت 1395 | بدون نظر | |

توجه به تخصصی شدن سوگواره استانی تعزیه کرمان

رئیس حوزه هنری استان کرمان گفت: وجه تخصصی اجراهای تعزیه در سوگواره استانی تعزیه ده‌زیار کرمان مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش نشانه نیوز، محمدحسین ملکی  در نشست پیرامون برگزاری چهارمین سوگواره استانی تعزیه ده‌زیار کرمان با اشاره به اینکه مراسم تعزیه از قداست خاصی برخوردار است که در سایر هنرها نیست و مورد توجه ویژه مردم قرار دارد، اظهار داشت: برگزاری سوگواره‌های تعزیه فرصتی برای انتقال تجربیات است.

رئیس حوزه هنری استان کرمان به تخصصی برگزار شدن سوگواره تعزیه ده‌زیار اشاره کرد و افزود: معمولا در سوگواره‌ها وجه تخصصی سوگواره‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته بود که در این سوگواره به آن توجه شده است.

ملکی با تاکید بر اینکه تعزیه هم از جهت دینی و هم هنری باید به‌عنوان یک هنر اصیل و ماندگار معرفی شود، خاطرنشان کرد: این هنر نهضت امام حسین(ع) را به نمایش می‌گذارد و باید در متون و نسخ تعزیه و همچنین نحوه انتقال پیام عاشورا دقت شود.

وی با اشاره به اینکه حوزه هنری کرمان تجربه خوب و ارزشمندی در زمینه آیین تعزیه‌خوانی دارد، گفت: از بخشی‌نگری باید عبور کرده و زمان‌ها و مکان‌ها نباید مانع از برگزاری این آیین باشکوه و مذهبی شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کرمان نیز با اشاره به اینکه موانع حضور حداکثری گروه‌های متقاضی را باید برطرف کرد، گفت: از مقطعی انجام دادن کارها در هر طرحی باید خودداری کرد.

مهدی ملانوری با بیان اینکه بخش تخصصی سوگواره تعزیه باید غالب بر آن باشد، افزود: از فعالیت‌های فرهنگی مذهبی به‌ویژه آیین تعزیه‌خوانی که منتسب به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است حمایت می‌کنیم.

وی سوگواره تعزیه ده‌زیار را فرصتی مغتنم برای معرفی هر چه بیشتر این آیین دانست و با اشاره به برنامه‌ریزی برای حضور گردشگران خارجی در این مراسم خاطرنشان کرد: هنر اصیل تعزیه‌خوانی که به‌عنوان تنها هنر دینی اسلامی هم است را باید باشکوه به مخاطبان معرفی کرد.

ثارالله انکوتی دبیر اجرایی چهارمین سوگواره استانی تعزیه ده‌زیار نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه برگزاری هر چه باشکوهتر سوگواره گفت: جلسات متعددی با مسئولان استانی در زمینه اجرا و پیشکسوتان تعزیه برای استفاده از تجربیات آنها برگزار شده است.

وی با اشاره به مطرح شدن برگزاری سوگواره تعزیه در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان گفت: در این جلسه ابعاد مختلف برگزاری این هنر آیینی مطرح و زمینه حضور گردشگران خارجی و نیز گردشگری تعزیه در استان بررسی شد.

انکوتی با اشاره به اینکه سوگواره تعزیه ده‌زیار همه ساله به مناسبت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، بر باشکوه‌تر برگزار شدن این آیین در این ایام تاکید کرد.



ارسال نظر


آخرین خبرها