کد خبر: 61440 | زمان مخابره: 10:02:26 - شنبه 20 شهریور 1395 | بدون نظر | |

پسته رفسنجان با قدمتی هزار ساله/ فعالیت ۵۶۰ هزار نفرروز کارگر در فصل برداشت

فصل برداشت پسته در رفسنجان حرکت بزرگ اقتصادی ایجاد کرده و ۵۶۰ هزار نفر روز کارگر در رفسنجان فعالیت می‌کنند.

به گزارش نشانه نیوز، نیمه دوم شهریور در رفسنجان همواره به‌ گونه‌ای است که جنب ‌و جوش مردم این شهرستان بیش‌ از پیش شده و حرکت اقتصادی بزرگی در شهر ایجاد می‌شود.

کشاورزان و بهره‌برداران و نیروهایی که در برداشت پسته همکاری می‌کنند با همدلی و همکاری ویژه‌ای به این امر مهم می‌پردازند و حاصل دسترنج یک ‌ساله کشاورزان را برداشت می‌کنند.

در این فصل شاهد حضور کارگرانی از شهرها و استان‌های همجوار برای کار هستیم و البته مشکلاتی هم از سوی این کارگران فصلی از نظر فرهنگی ‌اجتماعی در شهر به‌ وجود می‌آید.

اما با توجه به اینکه درب رزق و روزی در این فصل بیشتر از همیشه باز است، برخی کشاورزان نمی‌گذارند، این کارگران که مسیر زیادی پیمودند تا بتوانند روزی حلالی کسب کنند، دست خالی راهی شهر و دیار خود شوند و از آنها استفاده می‌کنند.

اما این رویداد بزرگ اقتصادی در رفسنجان نیاز به برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای در حوزه‌های امنیتی و بهداشتی دارد که در این زمینه با فرماندار رفسنجان در مورد برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته گفت‌وگو کردیم.

ضرورت استفاده از کارگران بومی در برداشت پسته

حمید ملانوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان اظهار داشت: شهرستان رفسنجان با بیش از ۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته بیشترین سطح زیر کشت پسته در دنیا را دارد.

وی با بیان اینکه عمده ارتزاق مردم رفسنجان از محل تولید پسته است، تصریح کرد: حدود یک‌ ماه و نیم کار برداشت پسته انجام می‌شود و نیروی قابل‌ توجهی در این مدت مشغول به ‌کار می‌شوند.

ملانوری تأکید کرد: کشاورزان تا جایی که امکان دارد از کارگران بومی استفاده کنند تا این فرصت در اختیار نیروهای بومی خودمان قرار گیرد.

وی ادامه داد: آن دسته از کشاورزانی که از کارگران غیربومی و اتباع بیگانه استفاده می‌کنند، حتما مشخصات آنها را داشته باشند و با نیروهای امنیتی و انتظامی شهرستان هماهنگ باشند.

فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه در حوزه امنیتی و انتظامی برنامه‌ریزی خوبی در شورای تأمین صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: نیروهای انتظامی و نیروهای پایگاه‌های مقاومت بسیج در سراسر شهرستان نسبت به تأمین امنیت برای برداشت محصول هماهنگ هستند، ضمن اینکه مشارکت مردم هم امری ضروری است.

انتقال محموله‌های پسته از ۸ شب تا ۵ صبح ممنوع

رئیس شورای تأمین شهرستان رفسنجان ابراز داشت: امنیت خوب حاصل مشارکت مردم با دستگاه‌های امنیتی است، لذا هم در حوزه حفاظت از اماکن نگهداری محصول نظیر انبارهای پسته و ترمینال‌ها و هم در انتقال محصول دقت لازم صورت گیرد.

وی بیان کرد: از ساعت ۲۰ تا پنج صبح هرگونه حمل و نقل محصول باید با هماهنگی نیروهای پایگاه مقاومت بسیج و نیروهای انتظامی صورت گیرد.

اما در این فصل همیشه سروکله میهمانان خارجی عمده از پاکستان در این شهرستان پیدا می‌شود که چهره‌ای نامطلوب ایجاد می‌کند.

متکدیان پاکستانی جمع‌آوری و طرد می‌شوند

زنانی در چهارراه‌ها، جایگاه‌های سوخت و درب ترمینال‌ها و کوچه و خیابان‌ها با نوزادانی در بغل پرسه می‌زنند و تقاضای کمک می‌کنند که البته در کنار حضورشان لطمه فرهنگی‌ اجتماعی زیادی به شهر می‌زنند، ملانوری در این رابطه هم نیروهای انتظامی را موظف دانست تا نسبت به جمع‌آوری و طرد آن‌ها اقدام کنند.

وی ادامه داد: حضور این متکدیان مشکلاتی در حوزه امنیتی، بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد می‌کند و مردم نباید به آنها کمک کنند و اسباب حضور آنها را فراهم کنند و مردم هرجا اینگونه متکدیان را دیدند به نیروی انتظامی اطلاع دهند تا نسبت به طردشان اقدام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه این شهرستان مهد تولید پسته در دنیا است و کهنسال‌ترین درخت پسته با قدمت بیش از یک‌ هزار سال در اودرج رفسنجان واقع شده است، عنوان کرد: درختان پسته ۴۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ ساله در این شهرستان وجود دارد که نماد قدمت پسته در این شهرستان است.

رونمایی از تمبر ثبت ملی پسته در رفسنجان

ملانوری با توضیح اینکه باتوجه به این ظرفیت‌ها در زمینه پسته ثبت ملی پسته را در دستور کار قرار دادیم، تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که انجام شد و سازمان میراث فرهنگی با توجه به مدارک و اسنادی که وجود داشت، پسته را به ‌نام رفسنجان به ثبت رساند، افزود: در سال‌های اخیر به‌ طور مستمر کشاورزان پسته‌کار نمونه کشور از همین شهرستان بودند.

وی خاطر نشان کرد: همایش رفسنجان، تدبیر، تلاش و توسعه از ۲۴ شهریورماه جاری با حضور شرکت‌کنندگانی از ۲۰ استان برگزار می‌شود و جشن ملی پسته و رونمایی از تمبر ثبت ملی پسته در این همایش انجام می‌گیرد.

فرماندار رفسنجان ابراز داشت: عصر ۲۵ شهریور مراسم رونمایی از ثبت ملی در خانه حاج‌آقاعلی بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان برگزار می‌شود.

برداشت پسته با فعالیت ۵۶۰ هزار نفر روز کارگر در رفسنجان

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان اظهار داشت: امسال پسته در رفسنجان از ۱۰ شهریور آغاز شده و ۳ هزا رتن مغز سبز برداشت شده است.

وی عنوان کرد: در ۱۴۰ واحد مکانیزه در این شهرستان کار فرآوری پسته صورت می‌گیرد و تعدادی هم ضبط پسته خانگی نیز در شهرستان پسته را فرآوری کرده و از نظر بهداشتی هم بازدید می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان بیان داشت: امسال ۴۰ هزار تن پسته خشک در رفسنجان برداشت می‌شود که سه درصد آن مصرف داخلی و مابقی صادر می‌شود.

وی عنوان کرد: در فصل برداشت پسته در شهرستان رفسنجان ۵۶۰ هزارنفر روز کار برداشت را انجام می‌دهند.

*******************

گزارش از: زهرا بمی‌نژاد

*******************



ارسال نظر


آخرین خبرها