کد خبر: 63133 | زمان مخابره: 15:30:50 - شنبه 1 آبان 1395 | بدون نظر | |

درمان سکته مغزی با داروی حل‌کننده لخته خون در رفسنجان

استادیار مغز و اعصاب دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: رفسنجان جزو ۵۴ شهر تاییدشده کشور است که اجازه مصرف داروی حل‌کننده لخته خون برای درمان سکته مغزی را دارد.

به گزارش نشانه نیوز، امیر مقدم‌احمدی در یک کنفرانس خبری پیرامون سکته مغزی حاد و درمان این بیماری اظهار داشت: داروی حل‌کننده لخته با نام تی‌پی‌ای مدت‌ها در جاهای مختلف دنیا و چند سال اخیر در شهرهای بزرگ کشور در دسترس بوده و تنها درمان برای سکته‌های مغزی از نوع لخته همین دارو است.

وی ادامه داد: در رفسنجان با هماهنگی‌هایی که از مدت‌ها قبل آغاز شده و بخش‌های پرستاری، اورژانس، انتقال‌خون، آزمایشگاه و … زیرساخت‌هایی است که برای تجویز تی‌پی‌ای لازم است در رفسنجان وجود دارد، به‌تدریج انجام شده و امکانات آن در رفسنجان فراهم شده و دو ماه است که دارو در رفسنجان خریداری شده و در دسترس قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: نخستین مورد دارو یک ماه و نیم پیش تجویز شد و طی این مدت به پنج بیمار دیگر که شرایط داشتند، تجویز شده به ویژه برای بیمارانی که سایز سکته‌شان مناسب بود و زیاد بزرگ نبوده و شرایط سنی و سکته مغزی به‌گونه‌ای بوده که در زمان سریعتر درمان آغاز شود جواب‌های خوبی از این درمان گرفتیم.

مقدم‌احمدی خاطرنشان کرد: این درمان جلوی ایجاد ناتوانی در سکته مغزی را تا حد زیادی می‌گیرد.

وی با اشاره به آمار سکته‌های مغزی در کشور و علت آن افزود: در کشور مطالعاتی که انجام شده معدود و ناحیه به ناحیه است و در یک مطالعه بزرگتر که در مشهد انجام شده مشخص شده که شیوع و بروز آن مانند کشورهای دیگر و حتی بیشتر است.

وی ادامه داد: سکته مغزی جز شایع‌ترین علل ایجاد ناتوانی و مرگ‌ومیر است و چون جمعیت ما بعد از انقلاب جمعیت به سمت پیری پیش می‌رود و الگوهای تغذیه غلط و استرس‌های شغلی، کمبود تحرک بدنی و … سبب ایجاد این نوع سکته‌ها شده است و در آینده میزان این سکته‌ها بیشتر می‌شود.

استادیار مغز و اعصاب دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان بیان کرد: این درمان در مراکز استان‌ها مانند مشهد، شیراز، تهران، اصفهان و تبریز در چهار، پنج سال اخیر انجام می‌شده و در کرمان به عنوان مرکز استان از سال گذشته این درمان انجام می‌شود که تعداد معدودی بوده و در رفسنجان به عنوان یکی از شهرستان‌های پیشرو در این کار که زیرساخت‌های آن فراوان بوده دارو در دسترس مردم وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات این دارو زیر پوشش بیمه نبودن آن است، تصریح کرد: اکنون با تلاش انجمن سکته مغزی به صورت سهمیه‌بندی زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

مقدم‌احمدی در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش در این زمینه افزود: کدی به عنوان کد سکته مغزی حاد داریم که عوامل اورژانس ۱۱۵ در این رابطه آموزش دیدند با این علائم بیمار را که دیدند با اورژانس علی‌بن ابیطالب(ع) تماس گرفته و اعلام می‌کنند که مریض سکته مغزی در حال انتقال به بیمارستان است.

وی عنوان کرد: ماهانه ۱۵ بیمار سکته ایسکمیک در رفسنجان داریم و همین که این دارو در این شهرستان که مرکز استان هم نیست، در دسترس قرار دارد جای شکر دارد.

این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: از شش دارویی که تجویز شده هیچ‌گونه عوارضی نداشتیم و بیماران خیلی بهتر شدند. سکته اگر درمان نشود عوارض و نقایص آن نسبت به مرگ و میر خیلی بیشتر است.

استادیار دانشگاه پزشکی رفسنجان گفت: این دارو ۳۰ درصد خیلی خوب جواب می‌دهد و ۳۰ تا ۴۰ درصد توانایی زندگی بدون وابستگی به شخص دیگر را دارد که در مجموع ۷۰ درصد آن را مثبت ارزیابی می‌کنیم و ۳۰ درصد هم چندان تغییری نمی‌کند.

متخصص مغز عنوان کرد: در بیمارستان علی‌بن ابیطالب(ع)در مجموع چهار تخت از آی‌سی‌یو مختص سکته‌های مغزی داریم.

مقدم‌احمدی سن شیوع سکته‌های مغزی را اینگونه بیان کرد که هرچه سن بالاتر رود رگ‌ها تنگ‌تر و شیوع آن بالاتر می‌شود، شیوع از ۶۰ سال به بالا بیشتر است اما در حال حاضر با این وضعیت تغذیه، ورزش و تحرک سن آن پایین‌تر می‌آید و در مردان شایع‌تر است.

وی تصریح کرد: عواملی مانند دیابت، پرفشاری خون و چربی خون بالا، عادات تغذیه‌ای، غذاهای آماده، مواد مخدر و دخانیات جزو عوامل خطر اصلی است.

این متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: برخی بیماران به دلیل شرایط طبی نمی‌توانند دارو دریافت کنند به طور مثال بیماران جراحی شده یا ضربه دیدن از تصادف در چند هفته قبل آن نمی‌توانند دارو بگیرند.

وی اظهار کرد: علائمی که مردم باید آگاه باشند شامل اختلال حرکت صورت، ضعف اندام فوقانی و یا اینکه تکلم فرد دچار مشکل باشد باید به سرعت خود را به اورژانسی که برای این کار مشخص شده برسانند.

مقدم‌احمدی با اشاره به اینکه نیروی متخصص و زیرساخت‌ها در این شهرستان وجود دارد، افزود: باید سی‌تی‌اسکن فوری در اورژانس انجام شود که این امکان در رفسنجان وجود دارد در حالی که در خیلی شهرها نیست.

وی افزود: این کار تنها خوبی که دارد دارو دادن به مریض‌ها نیست بلکه خدمات بهتر به دیگر بیماران است و همه روزها آمادگی وجود دارد که بیماران سکته مغزی را می‌پذیرند.

مقدم‌احمدی متذکر شد: رفسنجان جزو ۵۴ بیمارستان تایید شده در کشور از ۹۰۰ بیمارستان است که وزارتخانه سهمیه این دارو را دادند و در آغاز کار ۳۰ دارو گرفتیم که تاکنون ۶ دارو به بیمار دادیم.

 

 



ارسال نظر


آخرین خبرها