کد خبر: 67431 | زمان مخابره: 11:29:30 - پنجشنبه 17 فروردین 1396 | بدون نظر | |

پیاز اشک کشاورزان منوجان را درآورد

کشاورزان منوجانی بعد از کمبود پیاز در سال قبل، شروع به کاشت پیاز در سال جدید کردند که متاسفانه به علت کاشت و برداشت بی‌رویه و خارج از اصول این محصول با افت نرخ مواجه شدند و ضرر جبران‌ناپذیری به آنها وارد شد.

به گزارش نشانه نیوز، پیاز‌، این یار سرخ و سفید با قیمت پایین خود اشک کشاورزان را درآورده است.

محسن دستمزد کشاورزی که امسال دو هکتار از زمین‌های کشاورزی خود را به کاشت پیاز اختصاص داده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با کشت فراوان و بی‌رویه پیاز، کمتر کشاورزی توانسته است هزینه‌های انجام شده خود را جبران کند و اکثر کشاورزان ضرر کرده‌اند.

وی ادامه داد: چهارمین سال است که به کشت پیاز می‌پردازم، اما فقط سال گذشته برایم خوب بود و دیگر سال‌ها با ضرر مواجه شدم.

وی عنوان کرد: به دلیل کمبود سرمایه و اینکه بذر پیاز به صورت کیلویی به فروش می‌رسد، فقط قادر به خرید و کشت این محصول هستیم چرا که دیگر محصولات مانند سیب‌زمینی به صورت تنی به فروش می‌‌رسد و کشاورزان کمتری توان خرید آن را دارند.

این کشاورز منوجانی با اشاره به ضررهای انجام شده تصریح کرد: در مرکز شهر منوجان باربری وجود ندارد و کشاورزان برای حمل محصولات خود به نزدیک‌ترین ​باربری موجود، باید به هشت‌بندی هرمزگان بروند که این هم خود شامل هزینه‌هایی بالایی می‌شود.

دستمزد با بیان اینکه کشت دوم محصول‌ پیازها بر اثر بارندگی اخیر خراب شده‌اند، افزود: از سازمان جهاد کشاورزی تقاضای حمایت داریم و می‌خواهیم محصولات کشاورزان را خریداری کند تا این اقشار زحمتکش جامعه با ضررهای کمتری مواجه شوند و توانی برای فراهم کردن معیشت خانواده‌های خود داشته باشند.

وی گفت: ایجاد باربری در مرکز شهر یکی دیگر از خواسته‌های کشاورزان است و سازمان جهاد کشاورزی می‌تواند با این عمل کمک فراوانی به کشاورزان کند.

غلامرضا روشناس کشاورز قدیمی منطقه محمدآباد که همه ساله پیاز کشت می‌کند، گفت: ما هر سال پیاز کاشته‌ایم، اما امسال کشاورزان تازه کار به علت قیمت بالای آن در سال قبل، شروع به کاشت پیاز کردند که این کار موجب برداشت زیاد پیاز و افت قیمت آن شد.

وی ادامه داد: ای کاش خدمات کشاورزی هنگام کاشت محصولات، ضمن نظارت بر نحوه کاشت و اعلام میزان مورد نیاز محصول، قوانین اصولی آن را به کشاورزان آموزش ‌دهد تا همه به کاشت یک محصول روی نیاورند.

جعفر ماندگاری رئیس خدمات کشاورزی شهرستان منوجان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی تغییر الگوی کشت از محصولاتی مانند سیب‌زمینی و پیاز است که ریسک پذیری بالایی دارند، این محصول همیشه دچار نوسان قیمت شدید می‌شود، زمانی کشت تولید زیاد شود، قیمت نیز به شدت افت می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارها در دراز مدت، تغییر الگوی کشت است و کشاورزان باید به جای کشت بی‌رویه پیاز و سیب‌زمینی به کشت گندم و گیاهان دارویی از جمله کُلزا بپردازند.

ماندگاری ادامه داد: یکی دیگر از اهداف سازمان جهاد کشاورزی در دراز مدت، تولید محصولات گلخانه‌ای در سطح منطقه است.

مدیر‌ خدمات کشاورزی شهرستان منوجان اذعان داشت: با اینکه اخطارهای لازم توسط سازمان جهاد کشاورزی و از طریق صدا و سیما به کشاورزان ابلاغ شد، اما توجهی به اخطارهای جهاد کشاورزی نکردند و باز به کشت بی‌رویه پیاز و سیب‌زمینی پرداختند.

وی متذکر شد: نمی‌شود برای کشاورزان تعیین تکلیف کرد و اینکه چه کسی چه محصولی کشت کند.

ماندگاری در مورد حمایت دولت از برخی محصولات گفت: محصولاتی مانند گندم و کلزا مورد حمایت دولت قرار دارد، خرید آنها تضمین شده و قیمت آنها پایدار است و با توجه به اینکه کشاورز سود اندکی از این محصولات می‌برد اما هیچ وقت ضرر نمی‌کنند.

وی گفت: به علت بارندگی‌های اخیر، تعطیلات و کم بودن پیاز در بازار، قیمت پیاز سفید به یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ تومان و پیاز زرد به ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان رسید، اما بعد از تعطیلات با افت قیمت مواجه می‌شود و برنامه دولت در صورت رضایت کشاورزان این است که محصولات پیاز آنان را با قیمت ۳۵۰ تومان خریداری کند.

ماندگاری افزود: از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در دراز مدت این است که به کشاورزان برای صادرات محصولات خود آموزش‌های لازم را بدهد.

وی ادامه داد: در کنار آن باید صنایع تبدیلی وابسته به هر محصولی ایجاد شود تا کشاورزان بتوانند محصولات خود را به جای وارد کردن به بازار مصرف به محصول دیگری تبدیل کنند و این عمل به همکاری، حمایت و متحد بودن کشاورزان بر می‌گردد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان منوجان ابراز داشت: یکی از کارهای انجام شده در منطقه منوجان، ایجاد تعاونی توسط سیب‌زمینی‌کاران بوده است که در حال حاضر غیر فعال است.

وی با اشاره به اهداف ایجاد تعاونی گفت: اهدافد این تعاونی، تولید است که با همت تمام اعضای سیب‌زمینی‌کاران و به پیشنهاد جهاد کشاورزی به ثبت رسید و یکی از فعالیت‌های آن تامین و توزیع نهادهای کشاورزی مورد نیاز تولید کنندگان سیب‌زمینی است.

ماندگاری با اشاره به اهداف سازمان جهاد کشاورزی در دراز مدت خاطرنشان کرد: یکی از اهداف‌‌ دیگر سازمان جهاد کشاورزی ایجاد صنایع تبدیلی مانند سردخانه و کارگاه سورتینگ بوده است که در این کارگاه سیب‌زمینی‌ها شتشو، درجه‌بندی و بسته‌بندی می‌شوند.

وی اضافه کرد: بعد از هدف ایجاد صنایع تبدیلی هدف بعدی فروش و صادرات کردن محصولات است.

ماندگاری اذعان داشت: صنایع تبدیلی را باید خود کشاورزان تولید کنند که با این کار در قالب تعاونی سبب سود بیشتر می‌شوند و مطمعنا ضرر و زیان آنها کمتر می‌شود.



ارسال نظر


آخرین خبرها