کد خبر: 69874 | زمان مخابره: 10:43:01 - چهارشنبه 25 مرداد 1396 | بدون نظر | |

در شهرستان ریگان سطح باغات مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار به ۱۹۰۰ هکتار می رسد

مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ریگان آماده همکاری با کشاورزان در جهت سنددار کردن اراضی کشاورزی متقاضیان اجرای آبیاری تحت فشار می باشد.

به گزارش نشانه نیوز، رسول بخش بامری مدیرجهادکشاورزی شهرستان ریگان گفت: تا کنون ۱۵۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار در شهرستان ریگان اجرا و ۴۰۰ هکتار در دست اجرا می باشد.

بامری ضمن بیان نمودن مزایا و چگونگی نحوه اجرای آبیاری تحت فشار و بیان اینکه تا ۸۵%از هزینه های آبیاری تحت فشار را دولت متقبل شده، اعلام نمود: جهادکشاورزی آماده همکاری در جهت سنددار کردن اراضی کشاورزی متقاضیان اجرای آبیاری تحت فشار می باشد.

وی با تاکید از کلیه کشاورزان، دهیاران و روسای شوراهای اسلامی خواست از این فرصت طلایی استفاده کرده از آبی که امانت نسل آینده است به درستی استفاده و نگهداری کنند و تنها راه نجات کشاورزی و مدیریت مصرف آب را در اجرای آبیاری تحت فشار دانست.

مدیریت منابع آب شهرستان انار با برداشت هوشمندانه از آب چاهها و استفاده از سیستم های نوین آبیاری

در راستای مدیریت بهینه منابع آب لازم است تمامی متولیان وکشاورزان  به صورت علمی و هوشمندانه مدیریت بحران نمایند.

جلسه هم اندیشی در خصوص بحران آب و راهکارهای لازم جهت رفع این مشکل  با حضور کارشناسان اداره آبیاری، جهاد کشاورزی و تعدادی از متصدیان موتور پمپ های این شهرستان در محل فرمانداری تشکیل گردید.

عباس مهران مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انار با اشاره به اینکه استفاده نادرست و برداشت بی رویه از منابع آب سبب افت سطح آب زیر زمینی گردیده، افزود: با برداشت هوشمندانه از آب چاهها، استفاده از سیستم های نوین آبیاری اعم از تحت فشار و کم فشار و احداث استخرهای پرورش ماهی می توان برداشت آب را مدیریت و مصرف آن را بهینه نمود.

مهران اذعان داشت: در خصوص طرحهای کم فشار و تحت فشار اجرا شده در سالهای اخیر و تسهیلات بلاعوض دولت  اقدامات خوبی انجام وجهت اجرای سیستم های نوین آبیاری و همکاری کامل مجموعه جهاد در این خصوص اعلام امادگی می نماید.

وی افزود: در این زمینه راهکارهایی نظیر خاموشی چاهها بمدت یک ماه در سال، تغییر روشهای آبیاری سنتی به مدرن، تغییر الگوی کشت به محصولات با مصرف آب کم و کشت گلخانه و … انجام شده است.

اصلاح نژاد بزبا توزیع ۵۰ راس بز نر اصلاح شده نژاد کرکی راینی در استان کرمان

بز نر اصلاح شده  نژاد کرکی راینی به لحاظ ارزش ژنتیکی بالا و جهت جلوگیری از سوء استفاده احتمالی در کشتارآنها صرفا بین گله داران پرورش دهنده بز کرکی با معرفی نامه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه توزیع می گردد.

به گزارش نشانه نیوز، علی باقری معاون بهبود تولیدات دامی این سازمان گفت: تعداد ۵۰ راس بز نر اصلاح شده  نژاد کرکی راینی از ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد بافت، تولید وآماده توزیع بین گله داران می باشد.

وی با بیان اینکه این بزهای نر با متوسط سن ۱۲ تا ۱۸ ماهگی و متوسط وزن ۴۰ کیلوگرم و رنگ صد در صد سفید و بدون پیگمان رنگی بوده که دارای قطر الیاف  پایین و ظرافت بالا می باشند، افزود: این بزها تولید کننده الیاف کرک و مو با کمیت و کیفیت بالا و قابلیت انتقال ژن برتر را به نسل بعد دارند.

باقری با اشاره به اینکه از این بزهای نر اصلاح شده در گله های کشاورزان با هدف اصلاح نژادی استفاده می شوند، اذعان داشت: از دیگر خصوصیات بارز این دامها قابلیت بالای جفتگیری، قابلیت چرای مرتعی به همراه گله و مقاوم به شرایط سخت محیطی است و دامهای مربوطه دارای پلاک شناسایی و شجره کامل بوده و کلیه عملیات بهداشتی و واکسیناسیون آنها انجام شده است.

وی در پایان تاکید نمود این دامها به لحاظ ارزش ژنتیکی بالا و جهت جلوگیری از سوء استفاده احتمالی در کشتارآنها صرفا بین گله داران پرورش دهنده بز کرکی با اولویت شهرستانهای بافت، سیرجان، بردسیر و رابر به عنوان مراکز اصلی پرورش این دام و قطب تولید کرک استان و کشور، با معرفی نامه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه توزیع می گردند.

 

 



ارسال نظر


آخرین خبرها