کد خبر: 71341 | زمان مخابره: 16:49:22 - دوشنبه 10 مهر 1396 | بدون نظر | |

ایرانیان از فرهنگ عاشورا، عزت و مقاومت آگاهانه را آموخته‌اند

عزت، مقاومت آگاهانه و زیر بار ظلم نرفتن، مهمترین آموخته‌های ایرانیان از فرهنگ عاشورا هستند.

به گزارش نشانه نیوز، انسان برای رسیدن به قرب‌الهی و دستیابی به بهترین جایگاه بهشت، همواره نیازمند الگو و راهنما بوده و هست، هر چه پیش می‌رود زندگی بر او سخت‌تر و دشوارتر شده و در غوغای زندگی سریع ماشینی و هیاهوی کَر کننده پیشرفت‌های صنعتی قرار می‌گیرد.

انسان در میان اغواگری و فریب رسانه‌ها متحیر و سرگردان می‌ماند، هرکس راهی را نشانش می‌دهد و نمی‌داند که کدام راه به مقصد و مقصود نزدیک‌تر است، اما این مسئله برای شیعیان طور دیگری است، در دهم محرم سال ۶۱ هجری اتفاقی تلخ رقم خورد و تاریخ را تکان داد، آنها از بلاء به اعتلاء رسیدند و در راهی قرار گرفتند که می‌تواند پیمودن راهی درست و رسیدن به جایگاهی مطمئن باشد.

این اتفاق، علاوه بر آنکه کوهی از درد است، می‌تواند دریایی از درس هم باشد و آن روزی بود که سومین امام شیعیان برای زنده نگه داشتن دین از همه آن چیزی که داشت، گذشت.

قرن‌ها پیش اسلام به ایران آمد و همزمان با آن محبت اهل‌بیت (ع) نیز در دل ایرانیان جوانه زد، همه ساله با فرارسیدن محرم در ایران، حسینیه‌ای به وسعت و جمعیت این کشور شکل می‌گیرد، مراسم عزاداری و وعظ برپا می‌شود و هرکس به اندازه وسعت درک خود از آن بهره گرفته و سعی می‌کند آن را در زندگی خود پیاده کند.

فرهنگ عاشورا بر زندگی ایرانیان تاثیرات زیادی داشته است، آشنا شدن مردم با زندگی ائمه معصوم (ع) یکی از مهمترین آن است که می‌تواند در زندگی آنها تغییرات مثبتی را ایجاد کند.

شاید زنده نگه داشته شدن فرهنگ جهاد و شهادت، بالاترین هدف قیام حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) باشد که مردم ایرانیان تا به امروز آن را به خوبی درک و حفظ کرده‌اند.

در همان نخستین روزهای بعد از شهادت حسین‌بن‌علی (ع) بود که مسلمانان جا مانده از عاشورا با شور خاصی دعوت به جهاد را پاسخ می‌دادند و در جنگ‌های خونخواهی آن حضرت شرکت می‌کردند.

اکنون فرهنگ جهاد و شهادت در میان مردم کشورهای اسلامی جا افتاده و به اقدامی مقدس تبدیل شده است و پیرو آن، ایرانیان همگام با دیگر کشورهای مسلمان با شعور و تأسی از حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) تا همین امروز آن را بیش از پیش تقویت کرده و حتی خارج از مرزهای خود برای دفاع از دین خدا جانانه و شجاعانه جنگیده و به حکم قرآن زنده پر می‌کشند.

در قیام امام حسین (ع) اهداف دیگری نیز دیده می‌شود که مردم کرمان نیز، همنوا با دیگر شیعیان دنیا آن را شناخته و از تأثیرات آن بر زندگی خود می‌گویند.

«یکی از بزرگترین و والاترین و شاید هم، اشرف اهداف قیام امام حسین (ع)، برپا داشتن دین و زنده نگه داشتن اسلام راستین است»، این گفته‌ یکی از شهروندان کرمانی است.

او ادامه می‌دهد: باید بتوانیم، دین حق و دین باطل را از هم جدا کنیم تا به اسلام ضربه‌ای وارد نشده و این دین کامل، دست نخورده و تحریف نشده تا ظهور آخرین امام ادامه یابد، ما از عاشورا آموخته‌ایم که برای رسیدن به اهداف متعالی باید با همه توان وارد شویم، از کمی نیروهای خود نترسیم و برای رسیدن به اهداف خود از همه داشته‌هایمان بگذریم.

وی عنوان می‌کند: قیام امام حسین (ع) هم دستور صریح قرآن، «مؤمنان با مال و جان خود در راه دین خدا مجاهدت می‌کنند» بوده و هم سفارش مؤکد پیامبر مکرم اسلام (ص) است، ایشان در وصیت به امام علی (ع) فرموده‌اند، «بدان جان و مالت در رتبه پایین‌تر از دینت هستند، لذا مال و جانت را فدای دینت کن» پس قیام برای زنده نگه داشتن دین، برای امام حسین (ع) یک تکلیف الهی بود.

عزیز دیگری می‌گوید: از فرهنگ عاشورا عزت، مقاومت آگاهانه و نرفتن زیر بار ظلم را یاد گرفته و معتقد بود که عاشورا به ما درس داده که حتی با پرداخت سنگین‌ترین هزینه‌ها هم، باید پای اعتقادات راست و کار درست ایستاد و امر به معروف و نهی از منکر را فراموش نکرد، هر چند ایرانیان نشان داده‌اند که پای اعتقادات محکمشان، استوار ایستاده‌اند، شهادت محسن حججی نمونه اثبات شده این ادعا‌ست، مردم نیز در تشییع پیکر ایشان به این امر مقدس مهر تایید زدند.

شهروند دیگری ابراز داشت: صبر، استقامت، آزادی و آزادگی امام حسین (ع) را ستایش کرده و سعی دارم آن را در خودم تقویت کنم.

وی می‌افزاید: فهم و بصیرت یاران امام حسین(ع) شنیدنی و مثال زدنی است و ما باید از آنها بیاموزیم و در هر دورانی  همواره خودمان را محک بزنیم و متوجه این نکته باشیم که در کدام جبهه قرار گرفته‌ایم، یادمان نرود که آن هزاران نفر، زمانی که امامشان را در کنارشان داشتند، در مقابلش ایستادند.

……………………………

گزارش از: آمنه شهریارپناه



ارسال نظر


آخرین خبرها