کد خبر: 71374 | زمان مخابره: 10:29:19 - سه شنبه 11 مهر 1396 | بدون نظر | |

تحقیقات و پژوهش‌ها باید خروجی اقتصادی داشته باشند

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی باید منجر به خروجی اقتصادی و گرهگشایی از مشکلات کشور شوند.

به گزارش نشانه نیوز، محمدرضا پورابراهیمی در بازدید از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان اظهار داشت: در حوزه بخش تحقیقات کشاورزی مجموعه‌های مختلفی در کشور حضور دارند که باید بتوانند از محل توانمندی علمی خود خلق ثروتی داشته باشند تا هم موجب تداوم فعالیت آنها شود و هم اثرگذار در حوزه مسائل اجرایی کشور باشند.

وی بیان داشت: انجام تحقیقات و پژوهش‌ها که در بسیاری از رشته‌ها صورت می‌گیرد، عمدتا کمکی به رفع مشکلات کشور نمی‌کنند و تنها امتیاز پژوهشی و آموزشی خواهد بود.

پورابراهیمی بر سنجش ورودی و خروجی کار در مرکز تحقیقات تأکید کرد و گفت: کارهای انجام شده یک ارزش اقتصادی دارند و باید سنجید که در قبال کار انجام شده چه نفعی و چه میزان ارزش حاصل شده است.

وی عنوان کرد: خروجی اقتصادی تحقیقات صورت گرفته اگر معادل یا کمتر از هزینه‌کرد باشد، موفقیتی به دست نیاورده‌ایم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش زیادی از مشکلات کشور در حوزه کشاورزی با وجود تحقیقات و پژوهش‌هایی که در این حوزه انجام شده، اما هنوز پا برجاست.

وی ابراز داشت: جنس بخش کشاورزی ما ذاتا ضعیف است و به دلیل گستردگی که در این زمینه روبه‌رو هستیم، اثر اقتصادی خودش را نشان نمی‌دهد و به یکی از مشکلات کشور بدل شده است.

پورابراهیمی بازنگری در مجموعه فعالیت‌های انجام شده در مراکز تحقیقات کشاورزی به ویژه در شرایط کنونی را لازم دانست و گفت: به عنوان مثال مطالعه در مورد استفاده از آب‌های ژرف، استفاده از گونه‌های گیاهی کم‌آب بر، تغییرات الگوی کشت و … همه باید منجر به این شود که بتوانیم یک تولید اقتصادی داشته باشیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در شرایط کنونی، بعضی از تولیدات ما اگر انجام نشوند، نفع بیشتری دارند، زیرا اتلاف آب، زمین و بذر داریم اما تولید ما اصلا اقتصادی نیست.

پورابراهیمی تصریح کرد: اگر بهای تمام شده کالای به دست آمده در مقایسه با متوسط کشورهای اطراف تفاوت زیاد داشته باشد، باید روی آن شک کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران از هر هکتار زمین پسته، ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم برداشت دارد، اما متوسط آمار دنیا ۲٫۵ تا ۳ تن است، یعنی قیمت محصول ما پنج برابر آنها است و این امر رقابت‌پذیری در بازار جهانی را دشوار کرده و قدرت رقابت ندارد.

پورابراهیمی با مقایسه قیمت گندم در داخل و خارج از کشور اظهار داشت: قیمت تمام شده گندم ما دو برابر کشورهای اطراف است.

وی گفت: شرکت ملی مس سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان مواد شیمایی از خارج می‌خرد در حالی که مراکز تحقیقاتی و آموزشی ما باید بتواند نیاز خودمان را برطرف کنند.



ارسال نظر


آخرین خبرها