کد خبر: 73811 | زمان مخابره: 15:52:59 - شنبه 21 بهمن 1396 | بدون نظر | |

خانه های ترک خورده فراموش شده اند/ آب های زیرزمینی خطر عمده کرمان

 زمین لرزه های متعدد دو ماه گذشته در شمال کرمان به بسیاری از خانه های فرسوده در شهر کرمان خسارت زده ، این در حالی است که هیچ راهکاری برای مقاوم سازی این خانه ها وجود ندارد.

به گزارش نشانه نیوز،  پس از زمین لرزه های شمال استان کرمان بیشترین توجه ها به خانه های تخریب شده در هجدک و کوهبنان متمرکز شد.

بازسازی و مقاوم سازی و به خصوص اسکان موقت مردم زلزله زده آنقدر ذهن ها را به خود مشغول کرده است که مسئولان از شهر کرمان غافل شده اند.

هر چند هنوز اقدام جدی در مناطق زلزله زده به خصوص کوهبنان انجام نشده است و بسیاری از مردم هنوز با مشکل مواجه هستند اما خطر در شهر کرمان نیز در کمین مردم است.

هر چند هنوز اقدام جدی در مناطق زلزله زده به خصوص کوهبنان انجام نشده است و بسیاری از مردم هنوز با مشکل مواجه هستند اما خطر در شهر کرمان نیز در کمین مردم است

کانون زلزله های هجدک تا شهر کرمان تنها ۴۰ کیلومتر فاصله دارد و اکثر گسل های فعال استان نیز در نزدیکی این شهر قرار گرفته اند و یک بار نیز یکی از گسل ها در شهر کرمان فعال شده است.

این گسل ها هر چند بیشترین خسارت را به کانونهای زمین لرزه ها می زنند اما نباید فراموش کرد که بزرگترین مرکز جمعیتی استان، شهر کرمان است که حدود یک میلیون نفر جمعیت در خود جای داده است.

اما این شهر که ساختاری سنتی دارد نیز در سه زمین لرزه بالای ۶ ریشتر و نزدیک به دو هزار پس لرزه بعدی خسارت هایی دیده است که از دید مسئولان دور مانده است و هیچ چاره ای هم برای مردم شهر کرمان اندیشیده نشده است.

بسیاری از خانه های شهر کرمان دچار ترک خوردگی شده اند و این بیم وجود دارد در صورت بروز زمین لرزه های مجدد، خانه های ترک خورده شهر به بروز خسارت های شدید تر ختم خواهد شد.

مردم شهر کرمان نگران خانه های غیرمقاوم و ترک خورده

مردم نیز که هیچ پیگیری برای ارزیابی خسارتها و ارائه تسهیلات مقاوم سازی مشاهده نمی کنند بلاتکلیف و نگران زمین لرزه های احتمالی مانده اند.

این در حالی است که عمر متوسط خانه های کرمان بیش از ۵۰ سال برآورد می شود و مصالح به کار رفته در بسیاری از این خانه های بدون شناژ آجرهای سنگین و خاک و آهک است.

وجود خانه های خشت و گلی متعدد در شهر کرمان نیز یکی دیگر از مشکلات شهر کرمان است که در صورت بروز زمین لرزه مجدد هر یک از این خانه ها می تواند به مشکلی عمده تبدیل شوند.

در حالیکه در بسیاری از مراکز شهرهای پر جمعیت سناریوهای زمین لرزه های احتمالی مشخص شده و مردم می دانند در زمین بروز حادثه نقاط امن شهر کجاست اما در کرمان این اقدام هم انجام نشده است

در حالیکه در بسیاری از مراکز شهرهای پر جمعیت سناریوهای زمین لرزه های احتمالی مشخص شده و مردم می دانند در زمین بروز حادثه نقاط امن شهر کجاست اما در کرمان این اقدام هم انجام نشده است و به نظر می رسد مسئولان امیدوارند در شهر کرمان زمین لرزه روی ندهد.

این در حالی است که بالا آمدن سطح آب های زیر زمینی در این شهر می تواند منجر به حوادث ثانویه ناشی از زمین لرزه در کرمان شود.

از جمله می توان به تشدید زمین لرزه به دلیل حجم آب های زیر زمینی در زیر پوست شهر کرمان، رانش زمین و ریزش قناتهای متعدد در شهر کرمان اشاره کرد.

رئیس سازمان زمین شناسی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: نمی توان تعداد گسل های موجود در استان کرمان را بر شمرد و فقط باید برای مقابله با زمین لرزه آماده بود و بهترین آمادگی نیز مقاوم سازی سازه ها است که این مهم باید در شهر کرمان با توجه به قدمت خانه ها جدی گرفته شود.

علی رشیدی افزود: آنچه که مسلم است استان کرمان در معرض مخاطره زمین لرزه قرار دارد و نباید این خطر را فراموش کرد بلکه باید مردم آموزش داده شوند و سازه ها نیز در مقابل زمین لرزه مستحکم شوند.

وی در خصوص بالا آمدن سطح آبهای زیر زمینی نیز گفت: مطالعات زیادی در این خصوص صورت گرفته است و تنها راه نجات کرمان از دست این پدیده تکمیل شدن شبکه فاضلاب شهری است.

وی گفت: در صورت خروج بی برنامه این آبها از زیر سطح شهر امکان نشست زمین نیز وجود دارد که باید در این خصوص مطالعات دقیق انجام شود.

۱۴ گسل در نزدیکی شهر کرمان وجود دارد

وی از وجود ۱۴  گسل در اطراف شهر کرمان خبر داد و بیان کرد: طرح مطالعه لرزه خیزی در شهر کرمان در حال انجام است و می تواند در مقابله و پیشگری از خسارتهای زمین لرزه های احتمالی موثر باشد.

رشیدی اظهارکرد: ما نگران قدمت برخی از خانه های شهر کرمان هستیم باید مقاوم سازی با دقت بیشتر در کرمان انجام شود.

طرح مطالعه لرزه خیزی در شهر کرمان در حال انجام است و می تواند در مقابله و پیشگری از خسارتهای زمین لرزه های احتمالی موثر باشد

در حالی که مسئولان عمرانی استان کرمان در خصوص ترک خوردگی خانه های شهر کرمان سکوت کرده اند که به نظر می رسد بار مالی مقاوم سازی خانه ها مهمترین عامل در این سکوت معنی دار است.

بعد از زمین لرزه های اخیر در کرمان محمدرضا پور ابراهیمی به مردم کرمان توصیه کرده بود در صورت وجود خسارت به واحدهای مسکونی به فرمانداریها مراجعه و گزارش لازم را ارائه کنند تا بتوانند از تسهیلات احتمالی استفاده کنند اما نه مردم کرمان این صحبتها را به صورت جدی پیگیری کردند و نه خبری از تسهیلات مقاوم سازی در شهر کرمان است و نه مردم جهت دهی شده اند.

۲۸۸ هزار کرمانی ساکن بافت فرسوده

طبق آمار موجود ۲۸۸ هزار نفر در استان کرمان در بافتهای فرسوده زندگی می کنند که بخش قابل توجهی از این آمار مربوط به شهر کرمان است.

طی سالهای اخیر با اجرای طرح های هادی در جنوب کرمان و مقاوم سازی بم و زرند در شمال استان بسیاری از روستاها مقاوم سازی شده اند اما غفلت از مقاوم سازی در شهرهای بزرگ استان می تواند در صورت بروز زمین لرزه در این مراکز جمعیتی مشکل ساز شود.

طرح بازآفرینی شهری در کرمان

 معاون امور عمرانی و فنی استاندار کرمان از اجرای طرح های بهسازی و نوسازی بافت فرسوده در کرمان، رفسنجان، زرند، راور و سیرجان خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: در زمینه ساخت و سازها بعد از زمین لرزه بم در شهرها سختگیری بیشتری برای اخذ پایان کار توسط شهرداری انجام شده است و تمام ساخت و سازها اصولی بوده است.

مصطفی آیت الهی موسوی بیان کرد: نوسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده در استان کرمان مساله ای ضروری است که مدیریت استان کرمان نیز با جدیدت در حال پیگیری آن است.

وی تصریح کرد: در استان کرمان ۴۱ شهر دارای بافت فرسوده هستند که باید برای این شهرها برنامه ریزی انجام شود.

موسوی بیان کرد: طبق برنامه ریزی قبلی که وجود داشت برای بازسازی و نوسازی بافت فرسوده ۵۰ میلیون وام در نظر گرفته شده است و رایزنی برای سهولت پرداخت این تسهیلات در حال انجام است.

وی گفت: طرح باز آفرینی حوزه شهری در کرمان برای مقاوم سازی بافت های فرسوده اجرا می شود و امیدواریم در نهایت مشکل سازه های غیرمقاوم در شهر برطرف شود.

حالا باید امیدواریم باشیم اجرای این طرح که از سوی مسئولان به عنوان نسخه بافت های فرسوده شهری معرفی شده است بتواند دوای درد زمین لرزه های متعددی باشد که کرمان را می لرزاند.



ارسال نظر


آخرین خبرها