کد خبر: 53443 | زمان مخابره: 15:02:36 - دوشنبه 9 آذر 1394 | بدون نظر | |

پیش بینی ۲۵ میلیون متر مکعب صرفه جویی آب در شهرستان کرمان

فرماندار کرمان گفت: پیش بینی می شود حدود ۲۵ میلیون متر مکعب آب در مدت ۴۵ روز خاموشی موتورهای آب کشاورزی صرفه جویی شود.

به گزارش  نشانه نیوز، محمدعلی توحیدی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان با اشاره به اهمیت بسیار بالای آب افزود: آب عامل اصلی آبادانی و عمران است و هر مکانی که از این نعمت الهی بهره بیشتری داشته باشد حاصلخیزی و آبادانی بیشتری دارد.

وی بیان کرد: اساس کشاورزی، خدمات، صنعت و … به آب بر می گردد لذا باید آن را قدر بدانیم.
وی گفت: در مناطق زنگی آباد، فرح آباد و برخی مناطق دیگر شهرستان کرمان شاهد بودیم کشاورزانی درخت پسته کاشتند اما به دلیل عدم مدیریت صحیح آب، ثمر آن را برداشت نکردند و باغات پسته آنها از بین رفت.
فرماندار کرمان افزود: توصیه ما استفاده بهینه از آب در زمان مناسب است و زمستان که وقت استراحت درختان است و نیاز چندانی به آبیاری وجود ندارد براحتی می توان چند روزی موتورهای آب را خاموش نگه داشت و از آب ذخیره شده در زمان جوانه زدن و روئیدن شاخ و برگ درختان استفاده کرد زیرا بهره و نفع این کار به جیب کشاورز خواهد رفت.
وی از بخشداران، دهیاران و مدیران جهاد کشاورزی و امور آب خواست تا نسبت به توجیه بیشتر کشاورزان در خصوص خاموش کردن موتور چاه های آب در بخشی از فصول پائیز و زمستان اقدام و منطقه به منطقه، روستا به روستا و محله به محله سرکشی و توضیحات و راهنمایی های لازم را به کشاورزان ارایه کنند.
توحیدی اظهار کرد: یکی از وظایف کارشناسان ترویج کشاورزی علاوه بر بیان استفاده صحیح از سموم، کود، واریته های اصلاح شده بذر و … ترویج استفاده بهینه از نعمت آب است.
وی گفت: خاموشی چاه های آب باید به گونه ای تدبیر شود که فشار بر برخی مناطق وارد نشود و سفره های آبی مناطق پایدار بماند.
رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کرمان با اشاره به اینکه مصرف آب شهری نیز در فصول سرد سال کمتر است افزود: بطور طبیعی مصرف آب در پائیز و زمستان کاهش می یابد، کولرهای آبی از مدار خارج می شود، استحمام کمتر می شود لذا باید تلاشمان بر این باشد که حداقل ۴۰ درصد نسبت به تابستان کاهش مصرف آب داشته باشیم یعنی باید ۴۰ درصد از منابع آبی از مدار خارج شود.
وی بیان کرد: انتقال آب از استان ها و شهرهای دیگر هزینه های سرسام آور و تبعات خاص خود را دارد لذا آسانترین و مؤثرترین راه صرفه جویی است.
توحیدی همچنین به دست اندرکاران تاکید کرد: با حساسیت و توجه زیاد نسبت به صدور مجوز حفر چاه فاضلاب در اماکنی که به حریم سفره های آب زیرزمینی نزدیک است اقدام کنند تا هیچ مشکلی برای سلامت آب این سفره ها پیش نیاید.



ارسال نظر


آخرین خبرها