کد خبر: 72588 | زمان مخابره: 9:18:15 - دوشنبه 20 آذر 1396 | بدون نظر | |

به اثر برودت ناگهانی هوا تنور داغ کشاورزی جنوب کرمان یخ زد/ گلخانه‌ها قندیل بستند

کاهش ناگهانی دمای هوا طی دو شب گذشته در استان کرمان به خصوص در مناطق گرمسیر جنوبی موجب خسارت عمده به کشاورزان شد بطوریکه برخی کشاورزان سرمایه فصل کشت جاری را از دست دادند.

به گزارش نشانه نیوز، جنوب استان کرمان همزمان با آغاز فصل زمستان و سرد شدن هوا و بارش برف در استانهای غربی و شمالی کشور آب و هوایی معتدل پیدا می کند و بهترین فصل برای کشت انواع محصولات کشاورزی آغاز می شود.

همزمان برداشت مرکبات، کشت سیفی جات، سیب زمینی و پیاز و توسعه کشاورزی گلخانه ای رونق می گیرد و حدود یک میلیون نفر از کشاورزان جنوب کرمان در این مزارع شروع به کار می کنند به دلیل کشش بازار کار، بسیاری از نیروی کار شهرستانهای شمالی هرمزگان و سیستان و بلوچستان در این مزارع به کار گرفته می شوند اما سرمای چند روز گذشته استان کرمان که پیش بینی شده است تا روز پنجشنبه هفته جاری ادامه داشته باشد خسارت قابل توجهی به کشاورزان جنوب کرمان وارد کرده است و سرمایه فصل جاری کشاورزی را به کلی از بین برده است.

برخی از کشاورزان عدم اطلاع رسانی به موقع از سوی دستگاه های مرتبط را عامل عمده خسارت به مزارع و باغ ها و گلخانه ها می دانند.

شدت سرما به حدی بوده است که تا دمای منفی پنج درجه نیز در برخی از شهرستان های جنوبی ثبت شده است و عکس هایی از یخ زدن نخل ها نیز در شبکه های اجتماعی منتشر می شود که در منطقه گرمسیر جنوب کرمان بی سابقه است.

به گفته کارشناسان هواشناسی در انتهی هفته جاری موج جدیدی از بارش برف و باران وارد کشور می شود که موجب کاهش دما خواهد شد این در حالیست که در حالت فعلی هم بسیاری از کشاورزان شهرستان های جنوب کرمان دچار ورشکستگی شده اند.

برخی از کشاورزان ورشکست شدند/ هشداری داده نشد

یکی از کشاورزان در گفتگو با مهر اظهارداشت: در سال جاری زمین کشاورزی را ۱۲ میلیون تومان اجاره کردم و ۲۰ میلیون تومان بذر خریداری کردم اما پس از سرما هیچ گیاهی در مزرعه باقی نمانده است.

این کشاورز افزود: بیمه بخش بسیار اندکی از خسارت های کشاورزان را پوشش می دهد و ضرر هنگفتی که کشاورزان دچار آن شده اند را جبران نمی کند.

محمد شریفی بیان کرد: هیچ هشداری به ما داده نشده بود اما مردم وقتی شدت سرمای هوا را دیدند اقدام به آبیاری مزارع و سایر اقداماتی که سرمازدگی را کاهش می دهد کردند اما دمای هوا از منفی یک درجه در ابتدای بامداد به صورت ناگهانی تا شش درجه افت کرد و تمام محصول از دست رفت.

وی افزود: اکثر کشت منطقه شامل سیب زمینی می شد اما گلخانه ها هم صدمه جدی دیده اند.

خسارت های سرمازدگی در حال جمع بندی است

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان جیرفت در این خصوص می گوید: مطابق با پیش بینی هواشناسی کارشناسان جهاد کشاورزی از راه های مختلف شروع به اطلاع رسانی به کشاورزان کردند و به همین دلیل میزان خسارت ها کاهش یافت.

مطابق با پیش بینی هواشناسی کارشناسان جهاد کشاورزی از راه های مختلف شروع به اطلاع رسانی به کشاورزان کردند و به همین دلیل میزان خسارتها کاهش یافت اما مطارعی که دچار خسارت شده اند ۳۰ تا ۵۰ درصد براورد خسارت شده اند

علی سالاری بیان کرد: سعی شد از طریق صدا و سیما، شبکه های اجتماعی به مردم هشدار داده شود.

وی گفت: هنوز میزان خسارت ها جمع بندی نشده و کار برآورد خسارت در حال انجام است.

 سالاری مدیر جهاد کشاورزی جیرفت گفت: براساس برآوردهای اولیه دوهزارو۱۰۰هکتارازمزارع این شهرستان بین ۳۰تا۵۰درصد خسارت دیده است.

وی از خسارت سرما زدگی به حدود ۴۱۰۰هکتار از مزارع در شهرستانهای جنوبی استان براساس برآوردهای اولیه خبر داد و گفت: کارشناسان در حال برآورد دقیق خسارت هستند.

گفته می شود به دلیل قرار گرفتن در فصل کشت و تولید محصولات کشاورزی در جنوب کرمان جلسات متعددی در راستای کاهش خسارت های احتمالی در روزهای پیش رو برگزار شده است و رئیس اداره هواشناسی شهرستان جیرفت و کارشناسان هواشناسی در مدیریت جهادکشاورزی شهرستان جیرفت جهت برنامه ریزی پایش نقطه ای دما در شبهای بحرانی دشت جیرفت جلساتی را تشکیل داده اند.

رصد نقطه به نقطه مزارع کشاورزی برای کاهش خسارت سرمازدگی

در این جلسه با حضور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان و روسای مراکز خدمات نقاط مهم شناسایی و مقرر شده است در شب های بحرانی (کاهش شدید دما) بطور ساعتی دما در ۱۰ نقطه اندازه گیری و اطلاع رسانی شود.

مریم سلاجقه، کارشناس کشاورزی اداره کل هواشناسی استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: کشاورزان جنوب توصیه های کارشناسان  را با توجه به سرما زدگی جدی بگیرند.

وی گفت: با توجه به اهمیت فراوان سنجش اطلاعات هواشناسی و اعلام به موقع آن به مخاطبان به ویژه بهره برداران بخش کشاورزی در شرایط اضطرار و ارائه توصیه های فنی و کارشناسی و قابل اجرا برای مواجه شدن با بروز شرایط خاص مانند کاهش شدید دما که احتمال دو پدیده  سرمازدگی و یخ زدگی را در گیاهان زراعی و باغی به حداکثر می رساند انجام برخی اقدامات پیشگیرانه سبب کاهش شدید خسارت می شود.

در اثر این فعالیت مفید و بی سابقه پایش و اطلاع رسانی و توصیه تا حدود زیادی از بروز خسارت به گلخانه ها و مزارع سیب زمینی با اقدامات پیشگیرانه از جمله گرمایش گلخانه ها و آبیاری مزارع سیب زمینی جلوگیری شد

سلاجقه افزود: در این راستا و طی یک اقدام مشترک از مدیریت جهاد کشاورزی و اداره هواشناسی شهرستان جیرفت با تشکیل اکیپ های فنی در سطح شهرستان و مراکز دهستان ها فعال و دامنه این فعالیت به شهرستان عنبرآباد نیز رسیده است.

وی بیان کرد: در این اقدام مشترک همکاران ما و همچنین اداره هواشناسی با استقرار در محل های تعیین شده ضمن اندازه گیری فاکتورهای هواشناسی مانند دمای هوا و سطح خاک در مناطق گوناگون آن را به صورت آنلاین در گروه مشترک اعلام و توصیه های خود را به کشاورزان ابلاغ می کنند.

سلاجقه گفت: در اثر این فعالیت مفید و بی سابقه پایش و اطلاع رسانی و توصیه تا حدود زیادی از بروز خسارت به گلخانه ها و مزارع سیب زمینی با اقدامات پیشگیرانه از جمله گرمایش گلخانه ها و آبیاری مزارع سیب زمینی جلوگیری شد.

توصیه به کشاورزان و پیش بینی هوا

طبق بررسی آخرین نقشه های هواشناسی طی روزهای یکشنبه و دوشنبه جوی پایدار و روزسه شنبه پدیدۀ قابل ذکر در سطح استان بالاخص شهرهای شرق و جنوبشرق استان وزش باد و خیزش گرد و خاک پیش بینی می شود. ضمن اینکه دمای هوا بعد از ظهر دوشنبه بطور محسوس در استان کاهش می یابد. و پایداری هوای سرد تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. جهت باد غالب در سطح  استان شمالی تا شمال غربی است.

کشاورزان نسبت به بازبینی ماشین آلات،ادوات مکانیزه و سیستم های آبیاری تحت فشاربخصوص پمپ های آب ،برای جلوگیری ازخطر یخ زدگی وخسارت اقدام کنند.

زراعت:

•  در مناطق جنوبی استان ،کشاورزان خیار کار زمینی بایستی درب تونل های پلاستیکی را بسته و در صورت  امکان از یک پوشش پلاستیکی ثانویه استفاده کنند.

•  باتوجه به شرایط دمایی موجود و به منظور به حداقل رساندن تاثیر دماهای پایین کشاورزان محترم مواردی مانند :

 ۱-ابیاری شبانه با فاصله حداقل یکساعته وباتوجه به دمای محیط(درگلخانه های فاقد گرمکن )، ۲-استفاده از آمینواسیدوانتی استرس ازبرندهای معتبر، ۳-عدم استفاده ازکودهای ازته ، ۴-استفاده ازفولویک اسید، ۴-باتوجه به پایین بودن دمای محیط ریشه کاهش مصرف کود را مد نظر قرار دهند.

•  باتوجه به خسارت وارده به مزارع وگلخانه ها و آسیب به بافت های گیاهی و مستعدشدن آنها برای ورود پاتوژن های بیماری زا توصیه می شود که حتمابرای پیشگیری از خسارت بیماری های گیاهی در کلیه مزارع و گلخانه ها از قارچ کش مناسب با مشورت کارشناسان کشاورزی استفاده شده و هم چنین به منظور ریکاوری بهتر آمینو اسید مصرف شود.

•  با توجه به رشد نامحدود این گیاه در صورت آسیب ندیدن جوانه های انتهایی امکان رشد مجدد آن وجود دارد و در صورت مناسب بودن تراکم گیاه، عملیات کوددهی با استفاده از کودهای اسید آمینو سرعت ترمیم مزارع را بالا ببرید.

باغبانی:

•  جهت جلوگیری از خسارت سرما، باغداران مرکبات در صورت امکان به برداشت محصول اقدام کنند.

•  باغداران استان جهت حفاظت نهال های جوان از خطرسرمازدگی وآسیب جوندگان ، تنه نهال های خود را با پوشش مناسب بپوشانند.

•  باغداران جهت آماده شدن درختان برای خزان و خواب زمستانه از انجام هرگونه آبیاری، هرس تر، شخم عمیق و استفاده از کودهای حیوانی خودداری شود.

•  در مناطق نیمه گرمسیری استان بهترین زمان جهت انتقال پاجوش های زرشک به باغ می باشد لذا باغداران محترم جهت تهیه به مراکزی که دارای مجوز بهداشتی می باشند اقدام کنند.

•  جهت کاهش حساسیت گیاه به سرما، باغداران از کوددهی ازته و نیتراته برای درختان در این فصل خودداری کنند. همچنین می توانند از کودهای تقویتی مایع مانند پتاسیم در صورتی که خزان گیاه تکمیل نشده باشد استفاده کنند.

•  باغداران استان نسبت به عملیات تغذیه باغ(چالکود)اقدام کنند.

سالن های تولیدی و انبارها:

•   در جنوب استان کلیه گلخانه داران سیستم های حرارتی و پوشش گلخانه را کنترل و در صورت نداشتن سیستم حرارتی هر یک ساعت یکبار آبیاری (آب چاه) انجام و عملیات  آبیاری تا طلوع افتاب ادامه داده و استفاده از قارچ کش های برگ مصرف  و خاک مصرف فراموش نشود.

•  گلخانه داران قبل از نیمه شب حتما با حوصله  کلیه منافذ گلخانه را چک و مسددود  کنند. همچنین سیستم گرم کننده از جمله مشعل ها مسیر سوخت رسانی و  خروج دود را چک کنند.

•  باتوجه به شرایط دمایی به گلخانه داران ، سالن های پرورش طیور و تولیدکنندگان قارچ درمناطق مختلف استان توصیه می شود اقدامات لازم جهت کنترل دمای فضای گلخانه وسالن های تولید رابه عمل آورند.

•  کنترل دمای انبارهای محصولات انباری و نهاده های کشاورزی با دقت انجام گیرد.

•  با توجه به دمای پایین شبانه، نسبت به جمع آوری کود از واحدهای دامداری اقدام شود.



ارسال نظر


آخرین خبرها