کد خبر: 72670 | زمان مخابره: 11:37:46 - پنجشنبه 23 آذر 1396 | بدون نظر | |

همایش بزرگداشت روز جهانی خاک در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار گردید

به دلیل اهمیت زیاد خاک در تامین مواد غذایی ، سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۵ را سال خاک و روز ۵ دسامبر هر سال را روز جهانی خاک نامگذاری کرد تا با برگزاری همایش‏ها توسعه و ترویج سرمایه‏گذاری در بخش خاک ، جلوگیری از تخریب و آلودگی خاک‏ها ، آموزش همگانی و عمومی و حمایت از سیاست‏های خاک در بخش کشاورزی عمومی شود.

به گزارش نشانه نیوز، مراسمی به مناسبت روز جهانی خاک، اهمیت، ضروررت و بهره برداری از آن برای جوامع مختلف با همکاری سازمان جهاد کشاورزی  استان کرمان، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و با حضور جمع زیادی از کارشناسان ، اساتید وکشاورزان پیشرو استان، در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان ،برگزار گردید.

در این مراسم محمد کهنوجی؛ مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گفت: نظر به اینکه خاک یکی از مهم ترین اجزاء طبیعت ، سرمایه ملی و بستر حیات نقش اساسی در استقرار جوامع بشری و سایر مخلوقات دارد لازم است به نحو مطلوبی از آن استفاده و از آلودگی و تخریب آن جلوگیری به‏ عمل آید.

 وی افزود: مقیاس جهانی فرسایش خاک در کشور بیش از ۱۶ تن در هکتار است که نسبت به میانگین جهانی که حدود ۵ تا ۶ تن در هکتار است فاصله زیادی داریم و سالانه حدود ۱۰۰ هزار هکتار از مراتع کشور در حال تخریب هستند و علاوه بر این‏ها عدم مدیریت صحیح آبیاری ، افزایش شوری و بحث‏های زهدار شدن اراضی بخش دیگری از خاک های کشور از چرخه تولید خارج می‏شوند.

 وی خاک را به عنوان یکی از مقوله های مهم در بخش کشاورزی معرفی کرد و هدف از برگزاری این همایش را توسعه و ترویج سرمایه گذاری در بخش خاک، جلوگیری از تخریب و آلودگی خاک های کشاورزی و آموزش همگانی و عمومی در بخش نگهدار آن دانست.

در ادامه این همایش دکتر فرپور؛ مدیر گروه علوم خاک شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، گفت: خاک را به مجموعه موادی طبیعی بر روی پوسته خارجی از زمین که نگهدارند یا قادر به نگهداری گیاهان باشد و همچنین توان رشد گیاهان را دارد گفته می شود و این خاک در اثر عواملی مانند موجودات زنده، اقلیم، پستی و بلندی و همچنین زمان بوجود می آید که این عوامل به عنوان فاکتورهای خاک سازی مشهور هستند.

 



ارسال نظر


آخرین خبرها