کد خبر: 73233 | زمان مخابره: 10:56:53 - شنبه 23 دی 1396 | بدون نظر | |

صادرات شرکت های دانش بنیان استان کرمان به ۳۱۷ میلیون دلار رسید

 سرپرست پارک علم و فناوری استان کرمان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه کرمان گفت: شر کت های دانش بنیان استان کرمان در ۲۱ ماه گذشته ۳۱۷ میلیون دلار صادرات داشته اند که ۲۴۰میلیون دلارآن مربوط به سال ۹۵ است.

به گزارش نشانه نیوز، و فناوری پیشرفته دکترمسعود ترکزاده همچنین از فعالیت ۱۹۳ شرکت در مجموعه پارک علم و فناوری استان کرمان خبر داد و گفت: به دلیل گستردگی استان، علاوه بر مرکز در ۸ شهرستان نیز مراکز رشد علم و فناوری تاسیس شده است که وظیفه جذب ایده های فناوران و صاحبان ایده را برعهده دارند.

دکترترکزاده ماهانی افزود: پارک علم و فناوری استان کرمان در زمینه های بایوتکنولوژیِ و کشاورزی،  پزشکی، نانوفناوری، انرژی های تجدیدپذیر، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع شیمیایی و تبدیلی، فراوری مواد معدنی

وصنایع الکترونیک و مخابرات فعالیت می کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به آسیب شناسی علمی پدیده بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی اشاره کرد و خواستار توجه جدی به اقتصاد دانش بنیان و تجاری سازی دانش شد.

همچنین سرپرست پارک علم و فناوری استان کرمان  خواستار توجه به “علم نافع” شد و گفت: در ادبیات مذهبی، اصطلاحی به نام علم نافع وجود دارد و منظور از آن علمی است که به مردم منفعت رسانده و نیاز و مشکلی از آنها برطرف سازد.

دکتر ترکزاده ماهانی بابیان اینکه دوره چرخش اقتصاد مبتنی بر فروش نفت و منابع زیرزمینی تمام شده است خاطر نشان کرد: امروز اقتصاد غیرنفتی و  حمایت از شرکت های دانش بنیان به عنوان زیرساخت اقتصاد مقاومتی مطرح است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند.

وی در حالی که گفت: کشوری که در آن تجاری سازی دانش و اقتصاد دانش بنیان  مبنای برنامه ریزی ها باشد به نخبه نیاز دارد خاطرنشان کرد: درونزا بودن و جوشش فناوری از مسیر شرکت های دانش بنیان ضرورتی دوچندان دارد و صنعتی شدن مبتنی بر دانش است و با خرید کارخانه محقق نمی شود.

وی بایادآوری تاثیر تکانه های خصمانه دشمن بر اقتصاد کشور تاکید کرد:  طراحی و اجرای اقتصاد مبتنی بر دانش و زیرساخت های ملی و درونزا قدرت چانه زنی ما درصحنه های بین المللی را افزایش می دهد. وی گفت:توجه به این نکته برای ما دانشگاهیان، فرض اساسی و مهمی است.

وی با مهم خواندن تجاری سازی دانش گفت:دانشگاه در ابتدای این مسیر و صنعت در انتهای آن قرار دارد و طراحی مناسب این مسیر میلیاردها دلار برای اقتصاد کشور به ارمغان می آورد. سرپرست پارک علم و فناوری استان کرمان افزود: برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان در حدفاصل دانشگاه تا صنعت ، ایده هایی شکل می گیرد که باید تجاری سازی شوند.

دکترترکزاده ماهانی یادآور شد: در این فرایند، مراکز رشد، ایده های اولیه ایده پردازان  را مورد ارزیابی و حمایت قرار می دهند تا برای ورود به فضای اقتصادی آماده شوند.

وی گفت: در مرحله بعدی و در پارک علم و فناوری با حمایت های مالی و توانمند سازی، ایده های اولیه آمادگی ورود به بازارهای ملی و بین المللی پیدا می کنند.

دکتر مسعود ترکزاده ماهانی با بیان اینکه، کشور ایران با داشتن رشد ۱۶ درصدی بالاترین سرعت رشد تولید علم را در دنیا به خود اختصاص داده است افزود: در سال ۲۰۱۷ میلادی ایران با تولید ۴۳ هزار مقاله در میان ۲۵ کشور برتر دنیا قرار گرفته است که توان تولید ۸۵ درصد تولیدات علمی دنیا را دارند. ایران همچنین از این حیث رتبه اول را در بین کشورهای اسلامی کسب کرده است.

وی رسیدن به این جایگاه را حاصل تلاش جهاد گونه فرزندان دانشگاهی ایران زمین در راستای منویات مقام معظم  رهبری در حوزه علم و فناوری دانست.

وی همچنین اختصاص سهم ۳۳درصدی فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه فنی و مهندسی را از دیگرظرفیت های کشور برشمرد.

دکترترکزاده ماهانی در بخش پایانی سخنان خود  با معرفی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته، پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی و پارک علم و فناوری استان کرمان به عنوان اضلاع آموزش، پژوهش و فناوری در فرایند تجاری سازی دانش گفت: ایده پردازان می توانند با مراجعه به پارک علم  و فناوری از حمایت های پارک برخوردار گردند.

وی از بازاریابی، تجاری سازی  و فروش به عنوان مهم ترین مشکلات ورود یک ایده به بازار نام برد و گفت: برای  اینکه محصول دانش بنیان بتواند بخشی از بازار کشور را به خود اختصاص دهد باید بخش دولتی موارد و نیازهای خود را اعلام کند تا شرکت های دانش بنیان توان تولید و رقابت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه حمایت از شرکت های دانش بنیان همت ملی می طلبد تا به دنبال آن، انگیزش ملی و فصل حمایتی برای خرید تضمینی از محصولات دانش بنیان داشته باشیم خاطرنشان کرد: محصولات دانش بنیان باید از استاندارد و کیفیت خوب برای عرضه دربازار برخوردار باشند.

به گفته وی پذیرش دانشجودر ۴۶ رشته – گرایش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان و فعالیت اعضای هیات علمی دانشگاه و پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی از زیرساخت های مهم استان کرمان در حوزه اقتصاد دانش بنیان در کنار پارک علم و فناوری به شمار می رود. مجموعه ای که با هم، پردیس دانش ماهان را تشکیل داده اند.

سرپرست پارک علم و فناوری استان کرمان در خاتمه با تشکر از دکترمحمدجوادآروین رییس، اعضای هیات رییسه، اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته، پژوهشگاه و پارک علم و فناوری بر حمایت مدیران استان در راستای شتاب بخشی به فعالیت های علمی و پژوهشی تاکید کرد.

 دکتر مسعود ترکزاده ماهانی، جمعه ۲۲ دی ماه  قبل از خطبه های نمازجمعه در مصلی امام علی (ع) شهر کرمان به نمایندگی از دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته سخنرانی کرد.



ارسال نظر


آخرین خبرها